کدخبر : 3619
شنبه 27 آگوست 2016 - 8:47
فاقددیدگاه

المپیک ریو و رکورد کاربران ایرانی در فضای مجازی

photoهادی البرزی*: جامک المپیک  سال ۲۰۱۶ از ۱۵ تا ۳۱ مرداد ماه در شهر ریو دوژانیرو در کشور برزیل برگزار و نتیجه این رقابت برای کشور ما رتبه ۲۵ بود، اما خارج از بحث نتیجه این دوره المپیک برای کشور ما به نظر می رسد که این رقابت را از لحاظ بحث مخاطب شناسی می توان به گونه ای دیگر نگریست. هیاهوی این رقابت ها همیشه رسانه­ها را بر آن می دارد تا به گزارش درون گود و مسابقات و حواشی آنها بپردازند و کمتر طرف دیگر موضوع یعنی شور و شوق مخاطبان و تماشاگران و افکار عمومی را مورد توجه قرار دهند که پیوسته از پای رسانه ها پیگیر رقابت ها بوده و همیشه از لحاظ هواداری و علاقه مندی در جهان رکورد زده اند.

کشورما در این رقابت ها با ۶۳ ورزشکار د ر ۱۴ رشته ورزشی از ۳۰ رشته ورزشی المپیک شرکت داشت، اما با نگاهی به میزان جستجوی کاربران ایرانی در فضای مجازی به ویژه موتور جستجوگر گوگل اطلاعات جالبی به دست می آید که بررسی این اطلاعات موید میزان علاقه مندی ایرانی ها به برخی از ورزش هاست. کاربران ایرانی در این دوره المپیک به لحاظ میزان علاقه مندی به ورزش در جهان به نوعی رکورد زده اند و از لحاظ جستجو در خصوص چهار ورزش کشتی، وزنه برداری، تکواندو و والیبال در جهان در گوگل رتبه یک را به خود اختصاص داده اند. ۸ مدال ما در المپیک ریو در سه ورزش کشتی ، وزنه برداری و تکواندو بوده است، اما در خصوص والیبال هم ایرانی ها علاقه مند علی رغم ناکامی این تیم در المپیک، از لحاظ میزان جستجو در جهان حائز رتبه یک بوده اند. اما نکته ای که در این خصوص قابل توجه است کمترین جستجوی کاربران ایرانی در خصوص ورزش اسب سواری بوده است که شاید به دلیل نداشتن نماینده در این رشته ورزشی بوده است.

المپیک

دلایل این میزان جستجو در فضای مجازی می تواند از علاقه مندی کاربران ایرانی به ورزش یا امیدواری آنان به کسب مدال در ورزشی خاص باشد. در تعریف افکار عمومی در علم ارتباطات افکار عمومی را مجموع عقاید، نقطه نظرها و گرایش های بخش بزرگی از جامعه، پیرامون یک موضوع در یک زمان معین دانسته اند  که افراد درباره آن موضوع، دارای منافع و علایق مشترک می باشند. در خصوص المپیک هم این موضوع صادق است که کاربران مجازی که بخش زیادی از جوانان و مردم جامعه را تشکیل می دهد در این ۱۵ روز به چه میزان گرایش به پیگیری اخبار و اطلاعات در مورد ورزش های خاص را داشته اند، اما نکته مهم تر از این موضوع توجه مسئولان و دست اندرکارن ورزش کشور برای المپیک۲۰۲۰ در توکیو ژاپن است تا بتوانند پاسخ مناسب به کاربران و مخاطبانی دهند که از لحاظ پیگیری و دنبال کردن ورزش مورد علاقه در کنار ورزشکاران در جهان رکورد زده اند و جز علاقه مندترین و پیگیرترین هواداران ورزشی در جهان هستند.


*دکتری مدیریت رسانه

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.