شکاف خبری در فضای رسانه ای ایلام
عبدالشریف ولدبیگی
دکترا علوم سیاسی و مدرس دانشگاه
مقدمه
یکی از چالشهای پیش روی سازمانهای رسانهای در جوامع امروزی پدیدهای است موسوم به شکاف خبری. در این پدیده رسانه ها عموما اخباری را پوشش میدهند که با نیاز مخاطبان ارتباط مستقیمی ندارد. طبق تحقیقاتی که در کشورهای توسعه یافته انجام شده است، رسانه های این کشورها نیز به این عارضه متبلا هستند. برای مثلا رسانههایی همچون ای بی سی نیوز، سی بی سی نیوز، شیکاگو تریبون، سی ان ان، فاکس نیوز، یاهو، یو اس ای تودی، واشنگتن پست در ایالات متحده و گاردین و تایمز در انگلستان که قدمت زیادی در حوزه خبرپراکنی دارند و مدعی پیشتازی در دنیای حرفهای رسانه هستند نیز با این مشکل مواجه هستند. در ایران نیز این پدیده به یکی از نقایص رسانه ها مبدل شده است. شاید بتوان گفت در ایلام نیز به دلیل تولید و انتشار حجم زیادی از اخبار رسمی، این پدیده نمایانتر باشد. در این مقاله به تعریف، علل و عوامل، پیامدها و عواقب و راههای کاهش شکاف خبری پرداخته میشود.
تعریف شکاف خبری: شکاف خبری به پدیدهای گفته میشود که در آن رسانهها اخباری را تولید و منتشر میکنند که محتوای آن اخبار فاقد ارزش خبری برای مخاطبان است. به بیان دیگر مخاطب در یک فضای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی سیر میکند و رسانههای دارای شکاف خبری در فضای گفتمانی دیگر. متاسفانه آشنایی با شکاف خبری در ایران بسیار کم است و در این خصوص محتوای اندکی تولید شده است.
بدین ترتیب ارزشهای خبری مجاورت و دربرگیری که مهمترین ارزشهای خبری هستند مورد توجه رسانهها واقع نمیشوند. این رسانهها که به شکاف خبری متبلا میشوند عموما اخباری را تولید میکنند که مبتلابه مردم نیست و بیشتر بر مدار ارزشهای خبری شهرت و برخورد تهیه و منتشر میشود.
بدین ترتیب وقتی اولویت روزنامه نگاران و مخاطبان را کنار هم قرار میدهیم و تفاوت میان بیشترین ارزش خبری و بیشترین بازدید کننده را مقایسه میکنیم، در اینجا افزایش شکاف بین انتخاب محتوای روزنامه نگاران و مخاطبان قابل مشاهده است. هر چند سازمانهای رسانه ای بیشتر اخبار سیاسی، بین المللی و اقتصادی منتشر میکنند اما اخبار مربوط به ورزش، جرم و جنایت، آب و هوا و سرگرمی از جمله رویدادهایی است که توجه بیشتر مردم را به خود جلب میکند.(۱) بنابراین با ادامه این روند رابطه مردم و رسانهها کمتر و کمتر میشود و به تدریج این رسانهها مخاطبان خود را از دست میدهند. شکاف خبری در رسانههایی به وجود میآید که عموما اخبار بازدیدها، همایشها، شخصیتهای سیاسی، رویدادهای تاریخی فاقد ارزش خبری تازگی و اخبار سفارشی منتشر میکنند. در حقیقت اخبار نهادهای رسمی اصلیترین تولیدات رسانهای آنها محسوب میشود.
این پدیده در اغلب کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه دیده میشود. در ایران نیز این پدیده در برخی رسانهها مشاهده میشود. بررسی فضای رسانهای استان ایلام نیز موید وجود این پدیده است.
انتشار اخباری که مردم در کانون آن قرار ندارند و برای مخاطب ارزش کمتری به دنبال دارد باعث شده برخی رسانه ها به مرور از مردم فاصله گرفته و شکاف خبری ایجاد شود.
امروز اخبار سیمنارها، بازدیدها، دیدارها و گزارش عملکرد نهادها که عموما ارزش خبری کمتری دارند و با علایق مخاطبان ارتباط چندانی ندارد حجم زیادی از فضای سایتها و نشریات استان ایلام را فراگرفته است.
ضمن اینکه انتشار اینگونه اخبار علاوه بر فقدان ارزش خبری نزد مخاطب، به دلیل پوشش اخبار منفی، به یاس و ناامیدی مردم منجر میشود.
عوامل ایجاد شکاف خبری:
در ایجاد شکاف خبری عوامل مختلف و متنوعی دخالت دارند که در این بخش به برخی از مهمترین آن اشاره میشود.
منطبق نبودن عرضه و تقاضای مطالب خبری: در این حالت متقاضی اخباری که در رسانهها عرضه میشود کمتر از حد انتظار است. بدین معنا که اخبار تولید شده رسانه ها نیاز مخاطب مصرف کننده را مرتفع نمیکند و حداقل تقاضا برای محصولات تولید شده خبری وجود دارد.
غفلت از اخبار متبلابه مخاطب: (ارزش های خبری دربرگیری و مجاورت) اغلب رسانهها سعی میکنند اخبار مربوط به شخصیتها را پوشش و در اولویت قرار دهند. این روند هر چند برای بسیاری از اخبار مناسب است و به جذب مخاطب منتهی میشود، اما افراط در این خصوص، باعث رویگردانی او خواهد شد. رسانه ها در چینش اخبار خود باید علاوه بر اخبار شخصیتها و چهرههای برجسته، اخباری را که مورد علاقه و نیاز مخاطب است را نیز پوشش دهند.
متخصصان ارتباطات معتقدند حتی اگر اخبار شخصیتها و چهرههای مهم منتشر میشود باید به گونهای باشد که تاثیر رفتار و تصمیم این شخصیتها در زندگی روزمره مردم نمود عینی داشته باشد. در این صورت است که مخاطب از این گونه اخبار استقبال میکند. اما اگر در پوشش اخبار شخصیتها به این موضوع توجه نشود شکاف خبری تشدید خواهد شد.
ناقص پخش کردن خبر: وقتی اخبار به صورت ناقص منتشر میشود و به همه ارزشهای خبری لازم پرداخته نمیشود خبر از جامعیت میافتد. همچنین برخی سازمانهای رسانهای به دلیل الزامات و خطوط سیاسی همه طرفهای درگیر در موضوع خبر را به طور عادلانه و یکسان پوشش نمیدهند. با توجه به هوشمندی مخاطب در عصر تعدد و تکثر رسانهای این رویکرد باعث رویگردانی مخاطب میشود.
عدم استفاده از فیچر و نرم خبر: بسیاری از افراد فیچر را به عنوان نرم خبر تعریف کردهاند. نوعی مطلب که در آن داستان بهآرامی پیش میرود، طولانیتر از بقیه مطالب است و معمولاً برای سرویس هنری مجلهها مناسب است. فیچر میتواند درباره هر موضوعی باشد؛ از سادهترین مسائل مربوط به سبک زندگی افراد گرفته تا جدیترین گزارشهای تحقیقی و البته میتوان از فیچر در جای جای یک نشریه استفاده کرد؛ از بخش خبری گرفته تا سرویس بازرگانی و ورزشی. در واقع فیچر بدون آن که خود را به موضوعی خاص محدود کند، بیشتر معرف یک سبک نگارش است. به بیان دیگر، هر مطلبی که با ویژگیهای فیچر نوشته شود، یک فیچر خواهد بود. چون این سبک خبری و نحوه پردازش تولیدات خبری به این سبک در برخی رسانه ها کمتر استفاده میشود، مخاطب نیز به دلیل کم حوصلگی و خستگی از سخت خبر از این گونه رسانه ها رویگردان میشوند.
عواقب و پیامدهای شکاف خبری برای صنعت رسانه ای
یکی از عواقب شکاف رسانهای کم شدن مخاطب و مهاجرت تدریجی آنها به رسانه های دیگر است. بنابراین ریزش مخاطب اولین پیامد رسانههایی است که میان محصولات آنها و علایق مخاطبان شکاف وجود دارد. در این میان رسانههایی که با هنرمندی رویدادهایی منتشر میکنند که در کانون توجه و زندگی مردم قرار دارد مقصد مخاطبان کوچ کرده خواهند بود. بدین معنا که مخاطب از رسانه شکافدار خبری به رسانه مورد علاقه خود که برایش مزیت دارد، سوق داده میشود.
از دست دادن اعتماد مخاطب که مهمترین سرمایه برای سازمانهای رسانه ای است از دیگر تبعات شکاف خبری است. بدین ترتیب مخاطب نه تنها به خواندن اخبار این رسانهها اشتیاق نشان نمیدهد بلکه به محتوای آن نیز اعتمادی ندارد.
نبود حس مشترک میان مخاطب و رسانه از دیگر پیامدهای شکاف خبری است. نداشتن حس مشترک و همسویی مردم با رسانهی دارای شکاف خبری باعث میشود اقبال مردمی کم شود و وقتی رسانهای به دلیل کاهش مخاطبانش شمارگان آن کاهش یابد در نتیجه با کاهش و فقدان ارجاع آگهیهای تبلیغاتی که مهمترین راه درآمد رسانههاست، روبرو میشود. در این صورت اگر آن رسانه مربوط به اشخاص حقیقی باشد به دلیل محدودیتهای مالی با ورشکستگی مواجه و از دایره رقابت حذف میشود. البته ممکن است رسانه های ارگانهای احزاب سیاسی و یا سازمانهای دولتی و عمومی به دلیل پشتوانه های مالی مناسب، بتوانند مستقل از حمایتهای مالی آگهی تبلیغاتی همچنان منتشر شوند، اما در این صورت با کاهش مخاطب مواجه میشوند و انتشار مداوم آنها لزوما نشان دهنده کارآمدی، حرفه ای بودن و اقبال عمومی از آنها نیست.
شکاف خبری در رسانه های استان ایلام
واقعیت این است که بدون سنجش و تحلیل محتوای سایتها و نشریات استان ایلام نمیتوان ادعا کرد که رسانههای استان ایلام دچار شکاف خبری هستند. هر چند با یک نگاه اجمالی به تیترها و اخبار این رسانهها تا حدودی میتوان به وجود این پدیده پی برد، اما برای جلوگیری از پیشداوری و قضاوت زودهنگام، در این مقاله ۱۰ سایت خبری استان مطالعه و بررسی شده است. به طوری که حدود ۳۰۰ خبر که دارای دو ویژگی ارزش خبری از جانب روزنامه نگاران یا مورد پسند مخاطبان بوده، تحلیل محتوا شده است.
نتایج حاصل شده نشان میدهد سایتهای مذکور همچون اغلب رسانههای دیگر به عارضه شکاف خبری دچار شدهاند. به طوری که ترجیحات آنها با ترجیحات مخاطبان فاصله زیادی گرفته است. به عبارت دیگر عرضه و تقاضای خبر در این سایتها با هم منطبق نیستند و این برای آینده حرفهای آنها زنگ هشداری است. زنگ هشداری که این رسانه ها را با خطر ریزش مخاطب و بی اعتمادی به آنها مواجه خواهند کرد.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که حجم زیادی از اخبار تولید شده در این رسانه ها به اخبار روابط عمومی سازمانها، ادارات و نهادهای مختلف اختصاص دارد. گزارشهایی چون بازدیدها، دیدارها، همایشها و سمینارها و افعالی همچون بایدها و نبایدها ـ که از ماهیت خبر به عنوان یک رویداد عینی دور است ـ فضای زیادی از سایتهای ایلام را اشغال کرده است. اگر بپذیریم که مهمترین تعریف خبر این است که « رویدادی عینی است که دارای یک یا چند ارزش خبری است و تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل گرفته است »(۲) باید گفت حجم زیادی از اخبار تولید شده با این تعریف نسبتا استاندارد همخوانی زیادی ندارد.
همچنین یکی از مسائل سایتهای استان رویدادمداری تولیدات خبری است. این در حالی است که اخبار فرایندمدار در رسانه های استان کمتر مدنظر قرار دارد. یکی از محاسن اخبار فرایندمدار این است که در آن به علت مطرح شدن فرآیندها، شخصیتگرایی کمرنگ میشود و ارزش خبری شهرت در مرکز خبر قرار نمیگیرد. همچنین در خبرنگاری فرایندمدار که به روزنامه نگاری توسعه نیز موسوم است، صرفا آنچه تازه است خبری تلقی نمیشود؛ بلکه آنچه به کار توسعه میآید و در خدمت آن قرار میگیرید از ارزش خبری برخوردار است و این ارزش خبری به ویژه از این دیدگاه مورد توجه قرار میگیرد که هر کوششی که در خدمت ارتقای کیفیت زندگی، محیط زیست، آموزش و اقتصاد باشد، میتواند به عنوان خبر در کانون توجه قرار گیرد.(۳).
به نظر میرسد تولید خبر و فرآورده های خبری در سایتهای استان کمتر از حد انتظار دیده میشود. بدین معنا که رویدادهایی که به خبر تبدیل میشوند عموما اخبار رسمی روابط عمومی ادارات و نهادهای رسمی است و اخبار ابتکاری و سوژه یابی خبر، کمتر در این سایتها منتشر میشود. همچنین جای مقالات و یادداشتهایی که بتواند زوایای مختلف و چندوجهی مسائل استان را بازتاب دهد و به ارائه راهکار مناسب برای برون رفت از وضع موجود منجر شود، در پیشانی سایتهای استان خالی است.
واقعیت این است که پیوند میان مراکز تولید فکر همچون دانشگاه و حوزه از یک سو و رسانه ها از سوی دیگر ضعیف است. با وجود اینکه ایلام یک استان دانشگاهی است و دانشجویان، طلاب و استادان زیادی در این خطه به امر مقدس علم اندوزی و انتشار دانش مشغولند؛ اما رد پای اندیشههای آنان در رسانهها کمتر دیده میشود.
هر چند اصحاب رسانه در استان ایلام برای اعتلای فضای رسانهای استان تلاش مضاعف دارند و خبرنگاران و مدیران دلسوز رسانهای در ایلام کم نیستند، اما حقیقت این است که جامعه دانشگاهی استان باید به اصحاب رسانه مدد رسانند تا فضای رسانهای بانشاط و پویاتری ایجاد شود.
راههای کاهش شکاف خبری:
شاید بتوان گفت خبرنگاران سایتهای ایلام لازم است در ابتدا با اصول سوژه یابی حرفهای خبر بیش از پیش آشنا شوند. نداشتن سوژه و پناه بردن به دامن اخبار رسمی یک معظله دیرینه در رسانه های عمومی است که این پدیده البته در ایلام بیشتر نمود دارد. اگر امر سوژه یابی به درستی طی شود و نحوه پردازش سوژه ها نیز حرفه ای انجام شود، بدون تردید رسانه های ایلام میتوانند علاوه بر اینکه تحولی در رویکرد خبری خود به وجود آورند، زمینه های توسعه استان و نشاط عمومی را نیز فراهم سازند.
به نظر میرسد علاوه بر شکاف خبری که باعث دوری مخاطب از رسانه ها میشود، سیاه نمایی و پوشش اخبار منفی استان با توجه به محرومیت نسبی حاکم، نیز به این فضای یاسآلود کمک میکند و این امر در نهایت باعث خمودگی و رخوت مخاطب میشود. سوژه های امیدبخش در استان ایلام البته کم نیست و میتوان از این سوژه ها گزارش از شخص، گزارش تاریخی، گزارش از مکان، گزارش تحقیقی، گزارش تحلیلی و … تهیه و به مخاطب ارائه کرد.
ظرفیتهای گردشگری و اکوتوریسم، منابع طبیعی، حیات وحش، آثار تاریخی و معنوی، انرژیهایی همچون گاز و نفت، انرژی طبیعی چون باد و خورشید تنها بخشی از ظرفیتهایی امیدبخش و پولساز استان است که پردازش خبری مناسب آن میتواند راههای توسعه یافتگی استان را باز کند. همچنین آداب و رسوم، سنتهای اسلامی ایرانی، وجود نخبگان فکری و فرهنگی به عنوان بخشی از سرمایههای اجتماعی استان میتواند محمل تولید گزارشهای مختلف امیدبخش شوند. به نظر میرسد این ظرفیتها برای مردم ایران ناشناخته باشد و رسانهها نقش مهمی در شناسایی آن دارند. رو آوردن به چنین سوژههایی و تولید گزارشهای مختلف خبری میتواند فضای رسانه ای استان را تغییر دهد و علاوه بر ترویج دین، اخلاق، امید و آگاهی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی(۴) است به اقبال سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در استان پرظرفیت ایلام نیز مدد رساند. با این رویکرد قطعا شکاف خبری رسانهها کمتر خواهد شد و اخباری در تیترها و سوتیترهای رسانههای ایلام جای میگیرد که به جذب مخاطب و نزدیکی سوژههای رسانهها به علایق و نیازهای مردم منتهی میشود. در این صورت ترجیح مخاطب و رسانه به هم نزدیک خواهد شد و همگرایی و همراهی مخاطب با رسانه نیز میسر خواهد شد.
پی نوشت:
۱- البرزی هادی، حسینی فاطمه (۱۳۹۴) «شکاف خبری»، تهران: ماهنامه مدیریت رسانه، سال سوم، شماره ۱۵
۲- نصراالهی، اکبر (۱۳۹۱) «اصول خبرنویسی»، تهران: انتشارات سروش، چاپ دهم.
۳- شکرخواه، یونس (۱۳۸۸) «خبر»، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.
۴- ترویج دین، اخلاق، امید و آگاهی چهار اصلی است که رهبر معظم انقلاب برای رسانه ها ترسیم کردند.