کدخبر : 9849
جمعه 8 نوامبر 2019 - 22:24
فاقددیدگاه
نتایج یک پژوهش در ایلام نشان می‌­دهد

خانواده‌­ی تک همسری، مطلوب­‌ترین شکل زندگی خانوادگی

ایسنا/ایلام نتایج یک پژوهش نشان­ می‌دهد که 90درصد از متأهلین، مطلوب­‌ترین شکل زندگی خانوادگی را، خانواده‌­ی تک همسری دانسته­ و تنها 5.1 درصد از پاسخگویان علاقه به زندگی چندهمسری داشته‌­اند.

پژوهشی با عنوان «سنجش نگرش مردان و زنان متأهل نسبت به تجدید فراش مردان و زمینه­‌های شکل­‌گیری آن- مورد مطالعه: شهرستان ملکشاهی» توسط «زهرا بنشاخته» و به راهنمایی «خلیل کمربیگی» در دانشگاه پیام‌­نور ایلام انجام گرفته است. نتایج این پژوهش دانشجویی نشان می­‌دهد که ۹۰ درصد از پاسخگویان، مطلوب­ترین شکل زندگی خانوادگی را زندگی یک مرد با یک زن تا آخر عمر دانسته‌­اند، ۳٫۵ درصد نیز زندگی با دو زن را مطلوب دانسته و تنها یک درصد از آن­ها، خانواده‌­ای با سه زن و بیشتر را ترجیح داده‌­اند.

یافته‌­های پژوهش بیانگر آن است که ۹۹ درصد از متأهلین، زندگی متاهلی را بر مجردی ترجیج داده­‌اند و تنها یک درصد از آنها زندگی مجردی را پسندیده‌­اند. ۸۹٫۷درصد از پاسخگویان بر این نظر بوده‌­اند که میزان آرامش و آسایش در خانواده­‌ی چندزنی کم و تنها یک درصد معتقد بوده­‌اند که در خانواده­‌ی چندزنی آرامش و آسایش به مقدار زیادی وجود دارد. همچنین ۷۴درصد معتقد بوده‌­اند که چندزنی با زندگی امروزی تطابقی ندارد.

به گزارش ایسنا، بخش دیگری از یافته‌­های پژوهش نشان می­‌دهد که ۵۰درصد از پاسخگویان با جمله “مردانی که تجدید فراش می­‌کنند، به دنبال هوسرانی‌اند”، موافقت و ۲۶٫۵درصد نیز مخالفت کرده‌­اند. همچنین ۵۷ درصد از پاسخگویان با جمله “مردان چون می­‌خواهند به گناه نیفتند، به گرفتن زن دوم اقدام می­‌کنند” مخالفت و ۱۶٫۵ درصد نیز موافقت خود را نشان داده‌­اند.

نتایج پژوهش در خصوص مهم­ترین دلایل گرایش مردان به تجدیدفراش، نشان می‌­دهد که  “از کار افتادگی جسمی و جنسی زنان”، “عدم باروری زنان” و “توانایی مالی و اقتصادی مردان” در اولویت این دلایل قرار دارند.

همچنین در خصوص اولویت­‌بندی دلایل ازدواج دختران با مردان متأهل، نتایج پژوهش نشان می­‌دهد که  “بالارفتن سن ازدواج دختران”، “رهایی از مساله‌­ی بیوه‌­گی” و “فریب دختران توسط مردان متأهل” را مهم­ترین دلایل ازدواج دختران با مردان متأهل دانسته‌­اند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.