کدخبر : 9580
سه‌شنبه 1 اکتبر 2019 - 13:39
فاقددیدگاه

اولین پلاتوی تئاتر در ایلام افتتاح شد

نخستین تماشاخانه تخصصی تئاتر ایلام با نام استاد «علی باسره» گشایش یافت.

به گزارش جامک به نقل از ایسنا، «شهرام کرمی» مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان اینکه افتتاح یک سازه نمایشی که محلی است برای ارائه ی آثار هنری، مهم ترین اتفاقی است که به رشد و توسعه تئاتر یک استان کمک می کند، اظهار کرد: ما وقتی می توانیم چنین مکانی را تاسیس کنیم به معنای این است که هدف ما چیزی به جز توسعه تئاتر نیست.

وی گفت: یک دهه پیش طرح تئاتر شهر در استان های کشور مطرح شد، بسیاری از استان ها این امکان را ایجاد کردند اما متاسفانه برخی از استان ها به ویژه استان ایلام شرایط لازم را برای راه اندازی تئاتر شهر نداشتند، اما جای خوشحالی است که امروز شاهد گشایش اولین پلاتوی تئاتر در ایلام هستیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: این پلاتو حاصل زحمات و پیگیری های مجدانه جناب آقای خودآموز مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام است و این رویداد آغازی برای توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری در استان است.

«عمران خودآموز» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام،  با اشاره به اینکه استان ایلام در بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری، استان نخستین‌هاست، اظهار کرد: با تلاش و کوشش مجموعه همکارانم در اداره کل و با ایجاد همدلی در میان هنرمندان استان، سال گذشته اولین نگارخانه تخصصی استاد صندوق آبادی راه اندازی شد و خوشبختانه اولین پردیس سینمایی امید را با حمایت شهردار ایلام کلنگ زنی کردیم، همچنین اولین هنرستان هنرهای زیبا در ایلام تاسیس شد و اکنون شاهد گشایش اولین پلاتوی تئاتر هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: نامگذاری مکان‌های فرهنگی و هنری به نام اساتید و مفاخر هنری استان نوعی قدرشناسی و قدردانی از زحمات آنهاست، بنابراین جایگاه ویژه و سوابق استاد علی باسره در هنرهای نمایشی آنچنان است که بتوان این پلاتو را به نام ایشان نامگذاری کرد.

وی تاکید کرد: سال گذشته توانستیم با حمایت استاندار اعتباری را برای راه‌اندازی این پلاتو تصویب کنیم و خوشبختانه ۵۰۸ میلیون تومان از منابع استانی و ۱۳۰ میلیون تومان از محل منابع ملی برای تجهیز این سالن تخصیص یافت.

در پلاتوی استاد باسره  «صحنه پاییز ندارد» ساخته «رضا زیدی» و «احمد نورمحمدی» درباره زندگی و آثار استاد باسره و همچنین اجرای نمایش ” دور از دسترس اطفال نگهداری شود” به کارگردانی «محمد اسماعیل بیگی» اکران شد.

در این مراسم از استاد «علی باسره»  توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، انجمن نمایش استان، انجمن سینمای جوانان ایلام و انجمن هنرهای تجسمی تجلیل و تقدیر شد.

سیروس لطیفیان عکاس توانمند ایلامی نیز تابلوی پرتره ای از استاد باسره را به این پلاتو اهدا کرد.

باسره از سال  1347با  فعالیت‌هایی پشت صحنه قدم در وادی تئاتر گذاشت با اینکه سال ۵۱ با بازی در نمایش عمو زنجیرباف هنر تئاتر را شروع کرد از همان زمان تا سال ۵۹ در تئاتر خرمشهر در زمینه‌ی نمایشنامه دفاع مقدس به فعالیت هنری پرداخت.

وی نمایش‌نامه‌هایی از نویسندگان مطرح ایران و جهان همچون بهرام بیضایی، علی نصیریان، بیژن موفی، خلج، آنتوان چخوف و… را روی صحنه نمایش به اجرا درآورد.

این هنرمند از سال ۱۳۶۰ تاکنون فعالیت‌های زیادی در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر استان با بازی و کارگردانی آثاری همچون بوتیک رنگارنگ، سبدی پر از نام گمشده، این شناسنامه باطل نمی‌شود، شوم، تولیدی دیگر، عمو جنگل‌بان، شام غریبان و…. را در کارنامه هنری خود دارد و تندیس جشنواره خرمشهر، جشنواره دفاع مقدس و مقام اول دوم سوم  بازیگری استانی، ملی و بین‌المللی را به دست آورده و در چند فیلم تلویزیونی به نام‌های شکفتن در مه، مشق شب، همچون نسیم و هانا ایفای نقش کرده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.