کدخبر : 8911
سه‌شنبه 14 می 2019 - 10:39
فاقددیدگاه

جولان شهربازی ‌های غیر استاندارد در ایلام

در حالی که به فصل تابستان و تعطیلی مدارس نزدیک می‌شویم باز هم کودکان ایلامی برای این فصل و بازی کردن شاهد وسایلی در شهربازی‌ های غیر استاندارد هستند.

به گزارش ایرنا، سال‌های گذشته همواره شهربازی های غیراستاندارد دغدغه خانواده‌های ایلامی در فصل تابستان برای بازی بچه‌ها بود و هر سال این معضل باعث تعطیلی بیشتر شهربازی‌های استان از سوی نهادهای نظارتی می ‌شود.
برای تابستان امسال هم گویا خبری از استانداردسازی شهربازی‌های استان ایلام نیست و بچه‌ها و کودکان ایلامی باید سالی را بدون شهربازی سپری کنند.
کم بودن مراکز تفریحی و رفاهی، نبود پارک‌ های تخصصی کودکان و شهربازی‌های غیراستاندارد از معضلاتی است که سال‌های سال است خانواده‌های ایلامی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
اجباری بودن استاندارد وسایل شهرهای بازی و نقش آن در سلامت مردم بویژه کودکان مهم و حائز اهمیت است و چشم پوشی از آن بازی کردن با سلامت مردم است.

** شهربازی‌ها سال گذشته شاهد اتفاقات تلخی بوده است
یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: متأسفانه سال گذشته چند اتفاق تلخ در شهربازی‌های استان باعث رعب و وحشت خانواده‌های ایلامی شد.
علی عباسی اظهار داشت: تنوع شهربازی‌های استان کم و برای کودکان و بچه‌هایی که تازه مدرسه را تمام کرده اند، مناسب نیست.
وی با اشاره به اینکه کمبود امکانات تفریحی و رفاهی در شهر به خصوص برای کودکان کاملاً مشهود است، تصریح کرد: بچه‌ها در فصل تابستان که مدرسه ندارند رغبت بیشتری برای استفاده پارک و وسایل بازی دارند ولی این مهم در استان کمتر به چشم می‌خورد.
عباسی اظهار کرد: وسایل بازی موجود در اکثر شهربازی‌ها غیر استاندارد است و حتی سال گذشته چندین شهربازی هم به دلیل نبود استاندارد پلمب شده است.
وی افزود: وسایل بازی ناایمن و غیراستاندارد همچنان در پارک‌های ایلام نصب و قربانی می‌ گیرند و هنوز هیچ پاسخ روشنی برای این پرسش که چه کسی مسئول حفظ امنیت جان کودکان است، ارائه نمی‌شود.
این شهروند گفت: طی سال های اخیر در پی حوادث و اتفاقات ناگواری که در شهربازی‌ها به دلیل تجهیزات غیراستاندارد رخ می‌دهد، تجهیزات شهربازی مشمول استاندارد اجباری شده و تمام بهره‌ برداران و مالکان تجهیزات شهربازی باید گواهی ایمنی تجهیزات خود را بگیرند.

** از فعالیت وسایل غیراستاندارد جلوگیری می‌شود
مدیرکل استاندارد استان ایلام نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، همه مالکین، بهره برداران و شهرداران ملزم به استانداردسازی تجهیزات بازی در پارک‌ها و زمین‌های بازی و شهر بازی‌ها هستند و باید از نصب وسایل فاقد استاندارد و فاقد گواهی بهره برداری استاندارد پرهیز شود، تا شاهد حوادث ناگوار در این مکان‌ها نباشیم.
مهناز همتی افزود: تدابیری اندیشیده شده که با همکاری شهرداری ‌ها و دستگاه ‌های قضائی و نظارتی از فعالیت شهربازی‌های فاقد مجوز استاندارد در سال ۹۸ به صورت جدی جلوگیری بعمل آید.
وی اضافه کرد: به همین منظور لیست ۳۶ وسیله شهربازی دارای مجوز استاندارد به شهرداری‌ ها و همچنین دادستان استان اعلام شده تا از فعالیت سایر بهره برداران وسایل بازی تا حصول نتیجه و دریافت مجوز استاندارد جلوگیری به عمل آید.
وی گفت: سال ۹۷ تعداد ۳۶ مورد مجوز بهره برداری (استاندارد) برای ۱۸ شهربازی در استان ایلام صادر شد که از این تعداد ۷ مجوز مربوط به واحدهای شهربازی سرپوشیده و ۱۹ مورد مربوط به واحدهای شهربازی روباز است.
وی اعلام کرد: شهرداری‌ها باید نسبت به رفع نقص‌های اعلامی از طرف شرکت‌های بازرسی اقدام و مراحل استعلام نیز از شهرداری‌ها صورت گرفته است.
همتی عنوان کرد: متأسفانه در زمینه استانداردسازی تجهیزات بازی و زمین‌های بازی که متعلق به شهرداری‌های استان است اقدام مؤثری که منجر به استانداردسازی بشود، انجام نشده است و هیچ کدام از تجهیزات زمین بازی روباز گواهی استاندارد دریافت نکرده اند.
مدیرکل استاندارد ایلام اظهار کرد: به رغم مصوبات متعدد و پیگیری‌های مکرر، شهرداری‌ها همکاری‌های لازم را در زمینه استاندارد سازی شهربازی‌ها انجام نمی‌دهند.
وی گفت: چنانچه بر اثر غیراستاندارد بودن تجهیزات شهربازی‌ها مشکلی برای شهروندان حادث شود، سازمان استاندارد مقصر نیست زیرا بارها تدکر داده ایم.
همتی افزود: برای استاندارد سازی شهربازی‌ها به شدت نیازمند همکاری شهرداری‌های استان هستیم و حق مردم ایلام است که از شهربازی‌های استاندارد استفاده کنند.

** آماده استقبال از سرمایه گذاران برای نوسازی شهربازی‌های ایلام
شهردار ایلام نیز در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرداری و شورای اسلامی شهر پذیرای سرمایه گذاران برای مشارکت در پروژه‌های شهری هستند.
طالب صادقیان افزود: پروژه‌های خوبی به منظور مشارکت با بخش خصوصی در حال طی روند قانونی هستند و در روزهای آتی با اعلام فراخوان زمینه ورود سرمایه گذار برای مشارکت در انجام آنها فراهم خواهد شد.
شهردار ایلام اضافه کرد: سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه گذاری در پروژه‌هایی مثل نوسازی شهربازی چغاسبز شهر ایلام می‌توانند برای مذاکره به مدیریت سرمایه گذاری شهرداری ایلام مراجعه کنند.
صادقیان اظهار داشت: استاندارد به معنای وجود کیفیت، ایمنی، سلامت و تضمین خدمات است، اگر جایی تشخیص بدهیم استاندارد سازی انجام نمی‌گیرد، طبق قانون با آنها برخورد جدی خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.