کدخبر : 8837
شنبه 4 می 2019 - 11:26
فاقددیدگاه

کرمانشاهی‌ها دست پیش گرفتند تا پس نیفتند!

کرمانشاه سال‌هاست بر سفره نفت و گاز استان ایلام چنبره زده و به صورت کاملا انحصاری از منابع این استان خودخواهانه بهره‌مند است.

جامک: مهدی کاکاخانی *

وجود ۳.۵ درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور، استان ایلام را به عنوان یکی از قطب‌های مهم انرژی ایران مطرح کرده است. براساس آمارها روزانه بیش از ٣۵٠ هزار بشکه نفت خام و بالغ بر ٧ میلیون متر مکعب گاز و هزار بشکه میعانات گازی در استان استخراج و به بازارهای هدف انتقال می یابد. این در حالی است که تمام استخراج نفت استان کرمانشاه کمتر از ٢۵٠٠ بشکه در روز بوده و ذخایر گازی هم ندارد.

جالب اینجاست از نظر ساختاری استان ایلام فاقد هرگونه تشکیلات اداری برای مدیریت این منابع بوده و صفر تا صد تصمیم‌گیری و راهبری امور استخدام ها، اکتشاف، بهره برداری و انتقال نفت و گاز، در استان کرمانشاه صورت می‌گیرد. حتی شاغلین در مناطق مرزی دهلران، مهران و تنگ بیجار که عموما ایلامی نیستند و بیشتر هم کرمانشاهی یا جنوبی هستند، بایستی برای امور پرسنلی به دفتر شرکت واقع در کرمانشاه مراجعه کنند. بنابراین می توان اذعان داشت که ایلام در حوزه نفت و گاز کاملا مستعمره کرمانشاه محسوب می شود.

همگان می دانند که انتقال دفتر نفت وگاز غرب از کرمانشاه به ایلام یک مطالبه به حق و جدی است. مردم ایلام تاکنون به روش کاملا مدنی و منطقی این مهم را پیگیری کرده و تا حصول نتیجه کوتاه نخواهند آمد و در این راستا موافقت وزارت نفت با انتقال بخش کوچکی از این دفتر به ایلام به دست آمده است که براساس اخبار منتشر شده در فضای رسانه ها، در سفر دکتر روحانی رئیس جمهور به کرمانشاه طی امروز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، لابی قدرتمند با سازماندهی تجمعات غیر قانونی کارکنان دفتر یاد شده و میدان‌داری نمایندگان آنان در مجلس، این تصمیم وزارت نفت که روزنه ای ناچیز بود، در حال کور شدن است.

با گذشت چهاردهه از عمر انقلاب، به دلیل تعصب ایلیاتی و نگاه تبعیض آمیز مهندس زنگنه وزیر کرمانشاهی و مادم العمر نفت به مردم ایلام، از منابع نفت و گاز که می توانست فاصله عقب ماندگی استان ایلام را جبران کند، بهره برداری کافی صورت نگرفته است.

به راستی چه عواملی باعث شده کرمانشاهیان خود را ذیحق تر فرض کرده که با فشار و لابی‌گری اجازه نمی دهند از ظرفیت ها و پتانسیل نفت و گاز به نفع ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مردم ایلام استفاده شود؟! آیا نهاد مسئولی پیدا نمی شود که کرکره این زورگویی و حق‌کُشی را پایین بکشد؟ کسی نیست به این جماعت بفهماند که سال‌هاست به عنوان مهمان ناخوانده مفت بر این سفره نشسته اید و تک خوری کردید دیگر وقت آن رسیده که بلند شوید تا صاحب خانه هم بنشیند؟! آیا کرمانشاهی ها قصد دارند با این شلوغ کاری و فضاسازی دست پیش گیرند تا پس نیفتند…؟

*مدیر مسئول و صاحب امتیاز جامک

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.