کدخبر : 8669
شنبه 30 مارس 2019 - 11:20
فاقددیدگاه

مخالفت و لج بازی تا این حد نوبر است!

وقتی لج بازی و مخالفت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با نماینده دولت در استان در هشدارهای هواشناسی هم خود را نشان می دهد، دیگر بایستی فاتحه این نمایندگی و این وکالت را خواند

جامک: برخلاف زلزله که امکان پیش بینی آن ممکن نیست، اما به دلیل وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، اطلاع از وضعیت جوی، میزان و نوع بارش ها، زمان بارش، منطقه دربرگیری، خطر و احتمال جاری شدن سیل و …،  با درصد بسیار پایین خطا، ممکن است. برای همین منظور در تمام دنیا مدیران سیاسی و اجرایی بر مبنای نظرات کارشناسان هواشناسی و هشدارهای آنان، کمیته های بحران تشکیل و تدابیر مناسب در راستای کاهش آسیب ها و خطرات احتمالی ناشی از بارش های سیل‌آسا و طوفان ها را در نظر می گیرند.

در ایران هم این رویه در حال اجرا است. درصد موفقیت یا عدم موفقیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که پرداختن به جزئیات در حوصله این بحث نیست. براساس الگوهای هواشناسی، کارشناسان مربوطه برای روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین ماه سالجاری در استان های متعدد از جمله استان ایلام هشدار سیل و وقوع بارش های فراتر از حد نرمال داده شده که علاوه بر تشکیل ستادهای بحران، از هر شیوه‌ای برای اطلاع رسانی و بالا بردن سطح هوشیاری مردم استفاده می‌شود. اما چرا یکی از نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی به جای حمایت از طرح‌های پیشگیرانه و تقویت اطلاع رسانی، از طریق مصاحبه با رسانه ها  برای کمرنگ نمودن برنامه‌های ستاد بحران تلاش می کند، خود  جای سوال دارد؟! تنها دلیل این موضوع هم می توان در مخالف  بودن او با مدیریت ارشد استان جستجو کرد. چون سابقه خنثی‌سازی برنامه های دولتی که خودش رئیس ستاد آن بوده وجود دارد اما تا این حد که هشدارهای هواشناسی، آگاه سازی مردم برای محفوظ ماندن از حوادث غیر مترقبه هم دستمایه این رویه قرار گیرد، می توان گفت: نوبر است.

لازم است بیان شود که در وضعیت موجود دوحالت متصور است؛ اول این که ممکن است کلا باران نبارد و پیش بینی ها محقق نشود لذا در این صورت هیچ نقدی متوجه ستاد بحران نیست چرا که آنان براساس هشدار کارشناسان اهل فن اقدام کرده و همیشه هم “احتیاط شرط عقل” بوده و در این خصوص هم صدق کند.

حالت دوم این که ممکن است پیش بینی ها محقق شود و استان درگیر باران های سیل آسا شود اما با توجه به تدابیر اتخاذ شده، اتفاقات ناگواری رخ ندهد (امیدوار هستیم که این چنین هم باشد) بنابراین می توان مدیریت استان را به این خاطر تحسین کرد.

بی تردید در این موضوع با هر حالت و یا هر پیشامدی، این نماینده محترم است که با اظهارات اینچنینی که لازم هم نیست ورود کند، یک قدم دیگر از مردم دور می شود. به نظر می رسد این جهت گیری‌های بی حاصل، ناشی از خط فکری مشاوارن اندک و سمج است که در این سه سال و اند به شیوه های مختلف گام به گام وی را خنثی کردند. نماینده‌ای که می توانست برای استان مفید و حتی برای دوره های بعد هم تکرار شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.