کدخبر : 8603
سه‌شنبه 12 مارس 2019 - 10:21
فاقددیدگاه

به خاطر خدا، حاشیه سود کالاها را کم کنید

حال سرپرستان خیلی از خانواده‌های آبرودار و عزتمند به دلیل از دست دادن قدرت خرید و ناتوان در برابر فشارهای اقتصادی، خوب نیست. پدران و مادران زیادی وجود دارند که عید برایشان به جای شادی مصیبت می‌آورد.

جامک مهدی کاکاخانی:

بازار آن تب و تاب مرسوم و مخصوص پایان سال به مانند سال‌های قبل را ندارد. جنگ اقتصادی به معنای واقعی بر علیه این مردم آغاز شده و دست‌های پیدا و پنهان برای گسترش یأس و ناامیدی به کار شده‌اند.

کاهش سطح درآمدها و به تبع آن پایین آمدن قدرت خرید، بخش زیادی از کالاها از سبد مصرفی خانوارها را حذف نموده و این اقدام یعنی کوچک و محدود شدن سفره مردم، حذف تدریجی برخی مشاغل و کسب و کارهای موثر در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و شروع مشکلات جدید.

با تمام این تفاسیر، هنوز بیشتر فروشندگان بازار ایلام اصرار بر عرضه کالا با حداکثر سود تعیین شده براساس دستورالعمل و بخشنامه ها را دارند. برخی هم با پشت پا زدن به اصول و قواعد کسب و کار، بی‌توجه به عواقب روزی غیرحلال و غافل از توان و بضاعت مالی مشتریان، در اندیشه طی نمودن راه صدساله در یک شب هستند. شوربختانه برخوردهای تعزیری متعدد و تشکیل پرونده‌های تخلفاتی و اعمال جرائم صنفی هم نتوانسته این جماعت را اصلاح کند!

براساس شواهد و تجارب بیان شده توسط مشتریانی که از بازارهای خارج استان خرید داشته اند، سود اغلب کالاهای قابل عرضه در بازار شهر ایلام نسبت به بازارهای مشابه استان‌های همجوار در سطح بالایی قرار دارد. نتایج آمار تورم نقطه به نقطه، ماهیانه و سالیانه کشور و قرار گرفتن استان ایلام در رتبه های بالای جدول، دلیل محکم و قانع کننده‌ای برای اثبات گران بودن بازارهای ایلام است.

این تفاوت معنادار و قابل توجه، بهانه خوبی است تا اندک مشتریان موجود، خطر راه و رنج سفر را به جان خریده و برای تامین نیازمندی‌های خود، بازار شهرهای کرمانشاه، خوزستان و یا حتی تهران را در پیش بگیرند. انتظار می رود صاحبان اصناف شهر ایلام در نحوه مدیریت کسب و کار و شیوه محاسبه سودآوری، تجدیدنظر اساسی به عمل آورند و با کاهش حاشیه های سود، علاوه بر جذب مشتریان هم استانی و بهبود فرایند عرضه و تقاضا در سطح بازارها و شبکه‌های مالی، به بالا بردن توان خرید افراد کم درآمد و مستضعف نیز کمک کنند.

نیک می‌دانیم در این روزهای پایان سال که تب و تاب عید و خریدهای بهاری دم گرفته، حال سرپرستان خیلی از خانواده‌های آبرودار و عزتمند به دلیل از دست دادن قدرت خرید و ناتوان در برابر فشارهای اقتصادی، خوب نیست. پدران و مادران زیادی وجود دارند که عید برایشان به جای شادی مصیبت می‌آورد. اگر اصناف و بازاریان شهرمان حمایت نکنند و  اصرار بر دریافت حداکثر سود از فروش محصولات داشته باشند و حاشیه سود کالاها را کم نکنند، خیلی از خانواده‌ها با آه و حسرت و رنجش خاطر سال را به پایان می رسانند. این که شعار می دهیم بیائیم شادی هایمان را تقسیم کنیم، بهترین زمان برای تقسیم شادی‌ها همین روزهاست.

ضمن این که مسئولین نبایستی بیخیال وضع موجود باشند. برای برون رفت از این شرایط بایستی طرحی نو ارائه شود و اقدامی اثربخش و تصمیماتی راهگشا اتخاذ گردد. در شرایط خاص باید تصمیمات خاص گرفته شود. یادمان باشد همیشه برای جبران اشتباهات، فرصت های متنوع خلق نمی شود، بنابراین «خیلی زود دیر می شود»

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.