کدخبر : 8567
دوشنبه 4 مارس 2019 - 13:47
فاقددیدگاه
شهرداری ایلام در آیینه عمل؛

وقتی کار به کاردان سپرده شود!

تا چند سال پیش هر مطلبی در مورد ایلام می‌خواندم از آن به عنوان "روستای بزرگ" نام برده می‌شد. اگر چه ممکن است این عبارت به تمامی جوانب جامعه مثل فرهنگ، اقتصاد، سیاست، مدیریت و...، برگردد، اما تصور می‌کنم تنها یک جنبه می‌تواند مشخصاً به ذهن خواننده متبادر شود و آن مبلمان و معماری شهری است.

جامک: محمدرضا فرجی

حدود ۱۶ ماه پیش و با روی کار آمدن دوره پنجم شورای اسلامی شهر ایلام بود که سکان شهرداری ایلام به “دکتر طالب صادقیان” سپرده شد. شهردار جوان و متفکری که در اولین لحظه ورودش به شهرداری با حذف بنرها و مراسم معارفه نشان داد که برای کار آمده است.

در ادامه، ضمن حذف زودهنگام برنامه دید و بازدیدها و تبریکات مرسوم، ضمن ایجاد تیم‌های مشورتی و برنامه‌ریزی مدون و دقیق، فعالیت‌های عملیاتی را آغاز کرد. بطوریکه کمتر کوچه و خیابانی در شهر دیده می‌شد که از وجود پیمانکاران و کارگران زحمتکش شهرداری خالی باشد.

جسارت و مدیریت شهردار جوان را در اجرای دو پروژه بزرگ ایلام براحتی می‌شد دید. یکی پروژه زیرگذر رسالت که از نقاط مرکزی و پر ترافیک شهر به شمار می‌رود و هیچکسی تصور نمی‌کرد روزی روزگاری کسی جرأت اجرای آن را داشته باشد و دیگری پروژه پیاده‌راه خیابان طالقانی شهر ایلام که از پر ترددترین و مرکزی‌ترین خیابانهای شهر محسوب می‌شود. این در حالیست که علیرغم تعدد پروژه‌ها و گذشت زمانی اندک نسبت به بزرگی و پیچیدگی آنها و همچنین با وجود تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، هر دو پروژه با پیشرفت فیزیکی مطلوب در حال انجام هستند.

یکی از خصوصیات بارز و قابل تقدیر دکتر صادقیان، استفاده از نظریه‌های امروزی و بومی طراح‌ها، گرافیست‌ها و معمارهای مطرح ایلامی در سطح شهر است که اغلب با اقبال عمومی مواجه شده‌اند.

اگر چرخیدن در شهر را بصورت همیشگی در برنامه دارید، تقریباً هر روز شاهد اجرای یک المان جدید و زیبا همراه با یک طراحی شکیل در بلوارها، پارک‌ها و میادین شهر خواهید بود. گفتنی است برخی از این المان‌ها و طرح‌ها با کمترین هزینه ممکن و بیشترین رضایت‌مندی از سوی شهروندان همراه بوده است. برای نمونه به نورپردازی شبانه بلوار شهید بهشتی شهر ایلام می‌توان اشاره کرد که بعنوان یکی از ورودی‌های شهر برای عابرین جالب توجه است؛ یا نصب لانه‌های پرندگان که شنیده می‌شود پس از ایلام، شهرهای دیگر نیز از آن الگوبرداری کرده‌اند.

شاید اکنون شکل و شمایل قدیم مسیر بلوار پژوهش به سمت دانشگاه ایلام را به یاد نیاورید! محیطی که کمتر کسی شب‌هنگام رغبت می‌کرد به آنجا برود! اما به لطف تفکر نوین شهردار به مکانی مبدل شده است که خانواده‌های ایلامی فارغ از مشکلات عدیده زندگی برای ساعاتی از شب در “بام شهر” لبخندی رضایت‌بخش بر چهره دارند. در همین قالب بد نیست که گذری به پارک چغاسبز نیز داشته باشید و اوقات فراغت و ایام تعطیل را در محیط جذاب آنجا بگذرانید.

عملیات آسفالت، جدول‌گذاری، گل‌کاری، نهال‌کاری، رنگ‌آمیزی و…، که بعنوان فعالیت معمول شهرداری قلمداد می‌شود، در سطح وسیعی از شهر در حال انجام است، اما به سبب تلخیص در مطلب به آن نخواهیم پرداخت.

پروژه انتقال کارگاه‌های مزاحم، انتقال نمایشگاه‌های اتومبیل، احداث بازار بزرگ میوه و تره‌بار، پروژه زیرگذر میدان شهید کشوری، تله‌کابین شهر ایلام، راه شب جاده سلامت ایلام، اصلاح و تغییر ظاهر میادین باقیمانده شهر، احداث کارخانه بازیافت، احداث پارکینگ طبقاتی و…، از دیگر دغدغه های شهردار جوان ایلام است که در صورت آماده بودن شرایط، بزودی شاهد اجرای آنها خواهیم بود.

علی ایحال وقتی سکوت پر رمز و راز شهردار و شورای اسلامی شهر ایلام در مقابل مخالفان را رمزگشایی می‌کنم، درمی‌یابم که مقصودشان پاسخ به آنها در قالب عمل بوده است.

حال خوشحالم که:

۱. در کمال احترام پاسخی زیبا به افکار مخالفان داده‌اند، هرچند با دیدن و شنیدن این همه فعالیت آن هم فقط و فقط برای شهر و شهروند هر ذهن مخالفی، موافق خواهد شد.

۲. از لحاظ مبلمان شهری عنوان “روستای بزرگ” از ایلام فاصله گرفته و با سرعتی قابل قبول، دارد جایش را به یک “شهر مدرن” می‌دهد.

۳. شورای اسلامی شهر ایلام با یک انتخاب خوب و شایسته، به رأی مردم احترام گذاشتند و اعتماد مردم همیشه در صحنه ایلام را بخوبی جلب کردند.

و در نهایت خوشحالم هوای شهری را استشمام می‌کنم که کار را به کاردانی چون “دکتر طالب صادقیان” سپرده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.