کدخبر : 8230
دوشنبه 17 دسامبر 2018 - 14:13
فاقددیدگاه

حال داروخانه داران ایلامی خوش نیست!

پایگاه خبری جامک: داروخانه ها به عنوان حلقه اصلی و تاثیرگذار در تامین سلامت، نقش مهم و اساسی در جامعه ایفا می کنند. در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی کشور و نوسانات قیمت ها، افزایش قیمت داروها همانند سایر اقلام مصرفی، بیشتر به چشم می آید و به همین خاطر اعتراض به فعالان این حوزه افزایش چشمگیری یافته است.

مغایرت قیمت درج شده روی جلد داروها با مبالغی که از مشتریان دریافت می شود عمده اختلافات را تشکیل می دهد. عموما داروخانه‌چی‌ها برای این مغایرت ها توجیهاتی مانند تولید قدیم اما خرید با نرخ جدید و ارائه فاکتورهای رسمی خرید از شرکت های دارویی، به شیوه های مختلف توپ را به میدان تولیدکنندگان حواله می کنند. عموما این توجیهات توسط بیماران مورد پذیرش واقع نمی شود و برهمین اساس در کنار افزایش شکایت ها به دلیل گرانفروشی، چند وقتی هست که نبود دارو و عدم عرضه برخی اقلام دارویی به اعتراضات قبلی اضافه شده است.

چند وقت پیش اخباری پیرامون کمبود داروی انسولین در سطح داروخانه های ایلام به گوش رسید و به دنبال آن نیز نگرانی‌هایی برای مصرف کنندگان این داروها به وجود آمد. براساس پیگیری های خبرنگار جامک؛ مشخص شد این دارو به وفور وجود دارد اما منشاء کمبود آن در ایلام به دلیل پایین آمدن قدرت خرید داروخانه داران و نبود  سرمایه در گردش بوده  و همچنین حاشیه سود بسیار پایین داروی انسولین، انگیزه داروخانه داران برای خرید و عرضه آن کم کرده است.

یکی از صاحبان داروخانه در شهر ایلام به خبرنگار جامک گفت: حاشیه سود همه داروها به شدت پایین آمده است. خرید از شرکت‌های تامین کننده دارو یک ماهه و حتی جدیدا به صورت نقدی شده این در حالی است که تعهدات شرکت های بیمه ای از ۸ ماه هم فراتر رفته است. این دکتر دارو ساز که نخواست نامش فاش شود گفت: سرمایه شخصی مدیران داروخانه ها کفاف پوشش هزینه ها و همچنین خرید داروی مورد نیاز بیماران را ندارد. وی تاکید کرد: ادامه این روند به ورشکستگی داروخانه داران منجر خواهد شد. این پزشک بیان داشت: در حال حاضر مشکلات این صنف بسیار زیاد شده است علاوه بر افزایش قیمت دارو و نقدی شدن خریدها، سایر هزینه ها هم افزایش چشمگیری داشته است.

با توجه به موارد یاد شده؛ در شرایطی که شرکت های بیمه ای برای ایفای تعهدات خود با مشکل مواجه بوده و در کوتاه مدت پرداخت بدهی های آنان به داروخانه داران ممکن نیست  و از سوی دیگر قطع سرویس دهی به بیماران به هیچ وجه امکان پذیر نبوده زیرا تامین نیازهای دارویی جامعه جزء ضروریات می باشد، بنابراین برای پیشگیری از عمیق تر شدن مشکلات و جلوگیری از تعطیلی داروخانه ها، بایستی مسئولین و سازمان های مرتبط به دنبال راهکاری اساسی باشند. اختصاص تسهیلات سرمایه درگردش با نرخ مناسب و دوران بازپرداخت حداقل یکساله می تواند مشکل نقدینگی داروخانه داران را در حدودی مرتفع و دغدغه های آنان را کم نماید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.