کدخبر : 7780
پنج‌شنبه 13 سپتامبر 2018 - 13:45
فاقددیدگاه
عکاسان و آتلیه داران ایلام چشم انتظار تدبیر مسئولان

یکصد واحد صنف عکاسی در آستانه تعطیلی

عکاسان ایلام به عنوان قشری هنرمند که با مشکلات عدیده ای به وی‍ژه در چند سال اخیر دست و پنجه نرم می کنند خواهان یاری مسئولان در رفع مشکلاتشان هستند.

جامک: بدون شک هنر عکاسی در میان هنرهای کاربردی از ظرافت و اهمیت خاصی برخوردار بوده و از آنجا که عکاسی، حرفه ای است که در آفریدن کار هنری از آن بهره گرفته می‌شود و در عرصه خلاقیت با هنر نیز وجه اشتراک دارد، باید مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد. 

در چند سال اخیر آتلیه داران با کاهش روزافزون مشتریان و به تبع آن کاهش درآمد مواجه شده اند که باعث دلسردی بسیاری از آنان نسبت به کار و شغل خود شده است.
غیر از تعداد معدودی از عکاسان و عکاسی هایی که به دلیل سابقه زیاد و اعتبار محل کارشان، فعال هستند، مابقی از کسادی بازار کارشان اظهار نارضایتی می کنند؛ به طوری که برخی از آنان به دلیل ضعف مالی و فشار اقتصادی، دنبال تغییر این هستند.
جدا از کاهش درآمد و مشتری که دلایل آن بیان خواهد شد، پرداخت اجاره بهای سنگین نیز مشکلات آتلیه داران را دو چندان کرده و این نیز بر ناامیدی آنها نسبت به آینده شغلی شان افزوده است.
رئیس اتحادیه عکاسان ایلام اظهار کرد: هم اکنون ۱۰۰ واحد صنفی عکاسی دارای مجوز در سطح شهر ایلام مشغول به فعالیت هستند که تعدادی از آنها به دلیل کمبود درآمد به سمت تعطیلی پیش می روند.
“قدرت اله قبادزاده” افزود: مهمترین مشکل و دغدغه عکاسان آتلیه دار، دخالت ادارات در کار آنان است و یکی از سازمان هایی که سالهاست با آن مشکل داریم، سازمان آموزش و پرورش است.
وی گفت: مدیران مدارس عکاسانی را در مدارس به خدمت می گیرند و از دانش آموزان می خواهند جهت ثبت نام و دیگر امور، عکس پرسنلی خود را از طریق آنها که طرف قرارداد با مدرسه هستند، تهیه کنند.
قبادزاده اضافه کرد: این عکاسان در مدارس، با قیمت های مختلفی عکس هایی با کیفیت پایین و ظاهری نامناسب تحویل دانش آموزان می دهند که این کار هم موجب نارضایتی دانش آموزان و اولیا شده و هم درآمد آتلیه داران را در این زمینه قطع کرده است.
رئیس اتحادیه عکاسان ایلام در ادامه گفت: مدتی است که اداره ثبت احوال ایلام نیز، کارعکسبرداریی و اسکن عکس متقاضیان کارت ملی هوشمند را به اداره پست و دفاتر پیشخوان دولتی واگذار کرده که این کار نیز بر مشکلات و دغدغه های آتلیه داران افزوده است.
قبادزاده با بیان اینکه در اداره پست و دفاتر پیشخوان دکه های مخصوص عکاسی را که مناسب و در شان مردم نیست، تعبیه کرده اند افزود: ظهور و اسکن عکس متقاضیان کارت ملی هوشمند با کیفیت بسیار پایین و بدون روتوش با هزینه بالایی انجام می شود که هم اعتراض مردم را در پی داشته است و هم مانعی دیگر برای کسب درآمد عکاسان آتلیه دار شده است.
او با اشاره به اینکه حرفه عکاسی، تجهیزات، تجربه و تکنیک های خاص خود را می طلبد، اظهار کرد: در بین عکاسانی که طرف قرارداد با این ادارات هستند، کسانی مشاهده شده اند که بیش از ۲۰ ساعت آموزش عکاسی ندیده اند و این جای تاسف دارد چون نوعی بی احترامی به پیشکسوتان این حرفه است.
وی گفت: تاکنون چند بار با رسانه ها در این خصوص مصاحبه شده و نگرانی عکاسان را نسبت به این امور اطلاع رسانی شده اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس اتحادیه عکاسان ایلام از مسئولان خواست در جهت رفع مشکلات این قشر آسیب پذیر تلاش کنند و با حمایت از آتلیه داران، رونق کسب و کار آنان را فراهم کنند.

قبادزاده گفت: عکاسان پرتره یا آتلیه داران، بی شک با صرف هزینه های زیادی، دوره های آموزش حرفه ای و تخصصی را گذرانده اند و آشنایی کاملی با عکس و دوربین دارند؛ بنابراین نباید ادارات یا افراد غیر متخصص در این زمینه، با دخالت در کار عکاسان، موجبات خسارت اقتصادی آنان را فراهم کنند.
او نیز به دخالت آموزش و پرورش و اداره پست در زمینه ظهور و چاپ عکس پرسنلی اشاره کرد و افزود: این ادارات بدون آنکه متوجه باشند، با این کارخود، زمینه بیکاری عکاسان را فراهم می کنند.
وی ادامه داد: این کار بیشترین ضربه را به آتلیه داران وارد کرده است؛ به طوری که تعدادی از عکاسان به دلیل کاهش شدید درآمد ناشی از نبود تقاضای ظهور و چاپ عکس های پرسنلی به فکر تغییر شغل افتاده اند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.