کدخبر : 7575
شنبه 11 آگوست 2018 - 13:44
فاقددیدگاه

احتکار رذیلتی که در حال نهادینه شدن به یک فرهنگ عمومی

مگر می توان با این شیوه کشورداری کرد؟! مگر می شود با اصرار بر ادامه چنین حال و روزی، مردم را همچنان در تنگنا و سختی باقی گذاشت؟!

پایگاه خبری جامک /مهدی کاکاخانی

…الو… سلام. آقا! ببخشید از این اقلام نیاز داریم. برای شهرستان است…..آقا! ببخشید کالا برای شهرستان نمی فرستی؟! آقا! بخدا پول نقد همین الان کارت به کارت می کنم…

آقا! آقا! آقا!!! شرمنده… گران شد؟!…. دلار…، سکه هم؟… بسته ارزی جدید که اعلام شده قرار شد…؛ ۹ میلیارد دلار گم شده؟ خوب، خوب که چی؟… آقا! چه ربطی به این محصول دارد؟ آقا! ببخشید….. من خودم اجناس را در انبار دیدم…. می گویند کالابه وفور تولید شده و کمبود نیست…. آخه چرا؟! شرمنده جنس نداریم… مگر نگفتن مشکل تولید نداریم!  خیر من خبر ندارم ولی ما فعلا فروش نداریم. آخه چرا؟ ضرر می کنیم… قیمت ها قبلا روزانه تغییر می کرد الان ساعتی و بعضی ها اقلام هم نیم ساعت یکبار…

این ها بخشی از مکالمه های تکراری و عذاب آور فروشندگان و خریداران این روزها در بازارهای سراسر کشور است. عدم عرضه کالا، گرانفروشی و احتکار آفتی ویران کننده که گریبان حوزه بازار کشور را گرفته است. فروشندگانی که بی پروا احتکار می کنند و گستاخانه از عرضه محصول به مشتریان امتناع می نمایند.

یقین داریم نوشتن در این باب هیچ تاثیری در محتکران ندارد. محتکران محترم پوستشان کلفت تر از این حرفهاست که با یک وجیزه ناچیز بنده بخت برگشته ای مانند این حقیر، وجدان درد گرفته و به راه درست هدایت شوند.

شیرین عقل خواهیم بود اگر فکر کنیم با تذکر و ارائه نصیحت از فردا تولید کنندگان حاشیه های سود را پایین می آورند و عرضه کنندگان نیز درب انبارها را باز کرده و سخاوتمندانه بازارها را سیراب می کنند. اما انتظار داریم کسانی که در این حوزه مسئولیتی دارند برای برون رفت وضعیت بازار کشور، چاره ای اندیشیده و راهکاری ارائه دهند.

مگر می توان با این شیوه کشورداری کرد؟! مگر می شود با اصرار بر ادامه چنین حال و روزی، مردم را همچنان در تنگنا و سختی باقی گذاشت؟! به نظر می رسد دولت محترم منتظر وقوع معجزه ای بوده تا به این آشفته بازار سرو سامان بدهد؟ اما یقین داریم کار این بازار و شرایط حاکم بر وضعیت معیشتی مردم از مرحله معجزه، موعظه و ترساندن خلافکاران از عقوبت اخروی گذشته است. دولتمردان بایستی بدانند جامعه به شدت نیازمند طرحی نو و اقدامی عاجل است. هر روز که تعلل صورت گیرد، هزینه ها را زیادتر و عواقب را پر خطر می کند.

یادآوری یک نکته اخلاقی برای کسانی که در  آغاز این راه قرار دارند: “احتکار عملی است که باعث سقوط خلصت های انسانی می شود. امام علی (ع) نیک می‌فرمایند: احتکار رذیلت (پستى) است.” و از طرفی این رذیلت پست در حال نهادینه شدن به یک فرهنگ عمومی است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.