کدخبر : 7510
سه‌شنبه 31 جولای 2018 - 13:14
فاقددیدگاه

بیماری نیوکاسل ۳۰ درصد طیور مرغداری های ایلام را تلف کرد

مسئول مبارزه با بیماری های طیور و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: 20 تا 30 درصد طیور برخی از مرغداری های استان در سه ماهه اخیر امسال تاکنون به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شده اند.

دکتر شهرام باسامی روز سه شنبه افزود: این مقدار تلفات در چهار کانون مرغداری شناسایی شده استان ایلام گزارش و ثبت شده است.
وی یادآور شد: این تعداد تلفات و کانون های بروز این بیماری توسط صاحبان مرغداری ها در مدت ماه های اخیر به دامپزشکی استان ایلام اطلاع داده شده است.
به گفته باسامی نیوکاسل به عنوان یک بیماری بومی در صورتی که مورد بی توجهی مرغداران قرار بگیرد می تواند تلفات و خسارات جبران ناپذیری را در واحدهای مرغداری ها برجای بگذارد.
وی تاکید کرد: بیماری نیوکاسل ۶۰ تا ۶۵ درصد در میزان مرگ و میر طیور واحدهای صنعتی نقش دارد .
وی عدم رعایت بهداشت در محل مرغداری یا انبار دان و خوراک طیور، مشکل در تغذیه، شکست واکسیناسیون ( انجام ناصحیح مایه کوبی)، داشتن بیماری های زمینه ای سرکوب کننده ایمنی بدن، ابتلا به مسمومیت های خفیف را از جمله راه های ابتلای مرغ ها به بیماری نیوکاسل دانست.
باسامی افزود: برای جلوگیری از بروز این بیماری مرغداران باید واکسیناسیون طیور خود را در طول دوره های ۴۵ تا ۵۰ روزه رشد طیور به طور متوالی و حداقل پنج بار انجام دهند.
وی گفت: مرغداران باید واکسیناسیون پرندگان خود را به صورت قطره های چشمی، اسپری، تزریقی، آشامیدنی ( با آب کاملا بهداشتی و تصفیه شده و فاقد کلر و مواد اضافی ) و خوراکی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را به کرات در طول دوره رشد طیور انجام دهند.
وی با بیان اینکه پرندگان آزادپرواز اهلی و وحشی نظیر کبوترهای خانگی، گنجشک، یاکریم و قمری می توانند مخزن انتشار ویروس بیماری نیوکاسل باشند، به صاحبان مرغداری ها توصیه کرد از نزدیک شدن این پرندگان به انبار دان و خوراک و یا محیط نگهداری طیور جلوگیری کنند.
یماری های آنفولاآنزا، گامبورو، نیوکاسل و برونشیت از بیماری های شایع و بومی در بین طیور استان است.
استان ایلام دارای ۴۰۰ واحد مرغداری است.
سالانه ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن تولید گوشت مرغ در ۴۰۰ واحد مرغ داری ایلام تولید می شود ./ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.