کدخبر : 7287
جمعه 22 ژوئن 2018 - 15:46
فاقددیدگاه

جابجایی دام باید با نظارت دامپزشکی باشد

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی ایلام گفت: ورود هرگونه دام زنده به استان و همچنین خروج دام باید با هماهنگی و صدور مجوز از اداره کل دامپزشکی استان صورت بگیرد.

دکتر حسین ملکی اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور برای جلوگیری از ورود این بیماری به داخل استان ایلام باید سلامت دام هایی که توسط دامداران وارد استان می شود مورد تایید دامپزشکی قرار بگیرد.
وی توضیح داد: دامدارانی که خواهان خرید دام از دیگر استان های کشور هستند باید با ثبت نام در سامانه یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی، دام استان مبدا را شناسایی کنند و این احشام ۲ هفته قبل از ورود به استان مقصد توسط کارشناسان دامپزشکی سم پاشی شده باشند.
ملکی تاکید کرد: همین روند نیز برای خروج دام از استان ایلام به دیگر نقاط کشور نیز باید توسط دامداران و متقاضیان خروج و فروش دام رعایت شود.
وی افزود: این قانون شامل همه کسانی اعم از قصاب، دامدار، واحدهای پرواربندی دام سبک، دامداری ها، عشایر است که در امر خرید یا فروش دام زنده فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه سم پاشی دام و جایگاه نگهداری دام توسط بخش خصوصی و خود بهره برداران صورت می گیرد، گفت: اداره کل دامپزشکی عمده فعالیت خود را در حوزه های آموزش و نظارت معطوف کرده است.
ملکی توضیح داد: آموزش چگونگی نگهداری بی خطر دام برای دامداران، عشایر، روستاییان و واحدهای پرواربندی، حفاظت از بدن در برابر کنه ناقل دام با استفاده از ماسک و دستکش و چکمه، چگونگی ذبح دام در کشتارگاه ها برای قصابان و ذابحان از جمله اقدام های آموزشی و ترویجی برای گروه های هدف است.
وی گفت: همچنین توصیه ها و بخشنامه های اکید بهداشتی و پیشگیری در خصوص لزوم هوشیاری گروه های هدف فعال در حوزه دام به فرمانداری، شهرداری، بخشداری و دهیاری های سراسر استان ایلام ابلاغ شده است.
وی افزود: مردم برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام به ویژه در مورد بیماری تب کریمه کنگو از خرید گوشت و فرآورده های خام دامی از مراکز غیر مجاز ذبح و عرضه گوشت یا دام زنده خودداری کنند.
ملکی یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی نقاط کشور و مرگ چندین نفر به علت ابتلا به این بیماری کشنده مصرف کنندگان، گوشت مورد نیاز خود را از قصابی های دارای مجوز تهیه کنند.
وی افزود: مراکز غیر مجازی همچون منطقه مهدی آباد چون خارج حوزه نظارتی اداره کل دامپزشکی هستند می توانند عامل و ناقل بسیاری از بیماری ها از جمله تب کریمه کنگو باشند و مردم بهتر است با عدم خرید از این مراکز عرضه گوشت خام و دام زنده سلامت خانواده خود را حفظ کنند.
به گزارش ایرنا، احتمال آلودگی چوپانان، دامداران، قصابان، افراد پشم چین، مصرف کنندگان بی رویه گوشت قرمز به تب کریمه کنگو بیشتر از سایرین است.
هرچند در استان ایلام به واسطه سم پاشی احشام و اخطارها و توصیه های بهداشتی مکرر هیچ گونه ابتلایی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است اما امسال و سال گذشته این بیماری عامل مرگ تعدادی از شهروندان برخی استان های کشور گذشته شد.
تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
بیماری تب کریمه کنگو در نیمه اول سال شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود./منبع ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.