کدخبر : 7157
چهارشنبه 30 می 2018 - 8:07
فاقددیدگاه
مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد:

ورود نخستین هیأت مشترک باستان‌شناسی ایران و اروپا به ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت : نخستین هیأت مشترک باستان شناسی ایران و اروپا به منظور انجام کاوش های علمی بر روی رودخانه سیمره وارد این استان شده است.

“عبدالمالک شنبه‌زاده” با اعلام این خبر اظهار کرد: این هیات از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری پژوهشکده باستان شناسی کشور به منظور بررسی باستان شناسی حوزه رودخانه سیمره وارد استان شده است.

وی با بیان اینکه در این تیم ۱۲ نفره باستان شناسان برجسته جهان از کشورهای اتریش، آلمان، ایتالیا و صربستان حضور دارند و تا نیمه خردادماه جاری در استان فعالیت می کنند، ادامه داد: پیش از این پژوهش‌هایی موردی در حوزه آبریز سد سیمره توسط برخی باستان‌شناسان انجام شده بود اما این هیات مشترک، رودخانه سیمره از نقطه شروع در استان ایلام تا پایان آن را به صورت کلی مورد پژوهش قرار می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام تصریح کرد : پس از بررسی باستان شناسی رودخانه سیمره، چند سایت برای انجام کاوش های علمی و اهداف مورد نظر از این کاوش ها توسط هیات مشترک ایران و اروپا مشخص خواهد شد .

او گفت : رودخانه سیمره به عنوان مهد یک جانشینی و تمدن بشر امروزی دارای سایت های تاریخی و پیش از تاریخ فراوانی است و بیشترین آثار باستانی این استان متعلق به حاشیه رودخانه سیمره است وبزرگترین رودخانه استان ایلام است که مرز جغرافیایی استان ایلام را از استان لرستان که همسایه ی شرقی است، متمایز می کند.

شنبه‌زاده با بیان اینکه این رودخانه با عبور از دل رشته کوه های زاگرس در غرب کشور از سمت شمال به جنوب، در مسیر جریان خود دلتای وسیعی را تشکیل می‌دهد که از قرن ها پیش محل سکونت ایرانیان باستان بوده است، تصریح کرد: رود سیمره در میان بومیان منطقه به آب خشمگین معروف است و در گذشته به خواب، خواسپ و اوکنی شهرت داشته است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.