کدخبر : 7081
چهارشنبه 23 می 2018 - 8:00
فاقددیدگاه

زمان منطقی شدن مصرف آنتی بیوتیک ها فرا رسیده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه استفاده نابجا و مکرر از آنتی بیوتیک یکی از مهمترین دلایل افزایش باکتری های مقاوم به درمان است تصریح کرد:زمان منطقی شدن مصرف آنتی بیوتیکاز سوی مردم فرا رسیده است.

دکتر مهتاب شاهماری روز سه شنبه اظهار کرد: آنتی بیوتیک تنها قادر به درمان عفونت های باکتریایی است و به هیچ عنوان در برابر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، گلو درد و آنفلوآنزا موثر نیست.
وی به بیماران هشدار داد: در صورت داشتن بیماری ویروسی از پزشک تقاضای آنتی بیوتیک نکنند و پزشک را برای تجویز آنتی بیوتیک تحت فشار قرار ندهند.
وی تاکید کرد: با کشف آنتی بیوتیک، مرگ ناشی از بیماری های عفونی به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت جامعه بشری کاهش قابل ملاحظه ای داشته است اما بدلیل استفاده نابجا از آنتی بیوتیک و مقاومت در برابر آن، این بیماری ها در حال بازگشت هستند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مقاومت ضد میکروبی به مقاومت یک میکروارگانیسم شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل در برابر داروها برای درمان عفونت ناشی از آنها گفته می شود که در این حالت داروها بی اثر می شوند و عفونت در بدن باقی مانده و براحتی منتقل می شود.
دکتر شاهماری افزود: با توجه به افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، جهان نیاز مبرمی به تغییر الگوی مصرف و تجویز این داروی ارزشمند دارد و مردم نیز باید با روش های جلوگیری از ایجاد مقاومت میکروبی آشنا شوند.
وی تاکید کرد: افراد باید دوره درمان را حتی در صورت بهبودی کامل کنند در غیر اینصورت باکتری ها به طور کامل از بین نرفته و باعث عفونت مجدد می شوند که اینبار ممکن است مقاوم شده و به آنتی بیوتیک جواب ندهند.
وی یادآور شد: همچنین باید داروها در ساعت معین شده توسط پزشک مصرف شوند و به هیچ عنوان به دیگران پیشنهاد داده نشوند ضمن اینکه داروهای باقیمانده باید دور ریخته شوند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: به منظور اطلاع رسانی در خصوص خطرات و عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها، ۲ هزار نسخه تقویم سالانه معاونت غذا و دارو با محوریت تجویز و مصرف منطقی داروها و آنتی بیوتیک ها تهیه و به تمامی مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های استان ارسال شده است.
دکتر شاهماری یادآور شد: همچنین ۱۰ هزار پوستر، پمفلت آموزشی و برچسپ بین مردم، مراکز بهداشتی درمانی، داروخانه ها و مدارس توزیع شده است و رابطان بهداشت نیز در این خصوص آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
به گزارش ایرنا، ایران جزو ۲۰ کشور پرمصرف آنتی بیوتیک در دنیا است درحالیکه مصرف نامناسب و غیرمنطقی داروهای ضد میکروبی شرایط مناسبی را برای ایجاد میکرواورگانیسم های مقاوم، گسترش و باقی ماندن آنها فراهم می کند. عفونت هایی که به علت میکروارگانیزم های مقاوم ایجاد می شوند به درمان های معمول پاسخ نمی دهند و این موضوع به طولانی شدن بیماری و افزایش خطر مرگ منجر می شود.
آماری از اینکه چند درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از مصرف بی رویه داروها است وجود ندارد اما درجهان به طور مثال مصرف بی رویه داروها به طور رسمی به عنوان چهارمین علت شایع مرگ و میرها در آمریکا شناخته شده است.
ناآگاهی بسیاری از افراد جامعه از داروها و عوارض جانبی داروهای مختلف از جمله دلایل مصرف بی رویه و غیر منطقی داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و همچنین داروهای تزریقی است.
سازمان بهداشت جهانی، مقاومت آنتی بیوتیکی را یکی از بزرگ‌ترین خطرات تهدید کننده سلامت عمومی جهان اعلام کرده و تجویز و مصرف بیش از حد و خودسرانه را یکی از دلایل مقاومت آنتی بیوتیکی می‌داند.
تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیک‌های نسل جدید و گران قیمت، علاوه بر تحمیل هزینه به بیمار و نظام درمانی کشور، موجب بروز مقاومت‌های آنتی بیوتیکی در سطح جامعه خواهد شد که در آینده، درمان بیماری‌های عفونی و واگیردار را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد./ایرنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.