کدخبر : 7058
دوشنبه 21 می 2018 - 8:36
فاقددیدگاه

امکان تشخیص قارچ های سمی توسط افراد عادی وجود ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: قارچ های سمی از نظر ظاهری شباهت زیادی به قارچ های خوراکی دارند و امکان تشخیص آنها توسط افراد عادی و محلی وجود ندارد.

کتر مهتاب شاهماری روز یکشنبه اظهار کرد: از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی توان سمی بودن آنرا تشخیص داد و تنها راه حل برای تشخیص مسموم نبودن قارچ ها نمونه گیری در آزمایشگاه است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ نفر در این استان بر اثر مصرف قارچ های سمی دچار مسمومیت شده اند، تاکید کرد: مردم باید از مصرف قارچ های فله غیر بسته بندی و غیر پرورشی خودداری کنند.
وی یادآور شد: برخی افراد قارچ های کوهی و طبیعی را برای فروش و امرار معاش جمع آوری می کنند و مردم نیز با این تصور که قارچ های فله سالم هستند، اقدام به مصرف این قارچ ها می کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هوشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی از علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی است و اگر مردم پس از مصرف قارچ دچار این علائم شدند باید در سریع ترین زمان به مراکز درمانی مراجعه کنند.
دکتر شاهماری از تمامی مردم استان ایلام خواست: با توجه به گزارش مسمومیت های منجر به مرگ ناشی از مصرف قارچ های رویشی وحشی، به منظور حفظ سلامت خود و اطرافیان در زمان گردش در طبیعت، کوه و جنگل از چیدن، دست زدن و تست کردن انواع قارچ ها خودداری کنند.
وی تاکید کرد: بسیاری از این قارچ ها سمی و غیر خوراکی هستند و باید از خرید و مصرف این قارچ ها از افراد بومی و به شکل محلی خودداری شود.
وی یادآور شد: هشت بنر اطلاع رسانی در خصوص توصیه ها در مورد خودداری از مصرف قارچ های سمی در میادین مختلف شهر ایلام نصب شده است.
به گزارش ایرنا، تاکنون ۹ نفر بر اثر مصرف قارچ های سمی در کشور فوت کرده اند که هفت نفر از آنها در استان کرمانشاه، یک نفر در لرستان و یک نفر نیز در کردستان جان خود را از دست داده است.
قارچ های سمی با پخته شدن بی خطر نمی شوند و اگر افراد مسموم شده با قارچ های سمی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند.
درمان مسمومیت های گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، به زمان مراجعه فرد مسموم شده به مراکز درمانی بستگی دارد و در صورتی که مراجعه به موقع باشد، بیماری به سرعت کنترل و درمان می شود اما در صورتی که فرد دیر مراجعه کند خطرناک است که ممکن است فرد دچار نارسایی کبد و یا حتی مرگ شود.
استان ایلام با ۲ میلیون هکتار مساحت، یک میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و همه ساله در فصل بهار عده زیادی از مردم گیاهان خوراکی از جمله قارچ را جمع آوری کرده و در بازار به فروش می رسانند./ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.