کدخبر : 6984
دوشنبه 14 می 2018 - 8:01
فاقددیدگاه
معاون فرهنگی وزارت علوم:

پیام دکتر عبدالهی این بود که جامعه‌شناس نباید ناامید شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مرحوم عبدالهی بر این باور بود که باید جامعه ایران را بسازیم و مسائل ایران و ایلام را با کار و پیگیری و تلاش و پژوهش و فعالیت عالمانه رصد کنیم و در جهت حل آنها برآییم.

دکتر«غلامرضا غفاری»در مراسم نکوداشت مرحوم دکتر «محمد عبدالهی» در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: باید فراتر از مشخصات شناسنامه‌ای و تحصیلاتی دکتر عبدالهی با یک نگاه عالمانه در مورد این شخصیت دانشگاهی بیندیشیم. من از ترم اول دانشگاه در سال ۱۳۶۳ دانشجوی مرحوم عبدالهی بودم، آوازه ‌ی ایشان در بین همه اعضای هیئت علمی درخشش ویژه داشت و زبانزد بود.

وی با بیان اینکه عبدالهی در سه حوزه فعالیت داشت، دانشجویان ایشان از این سه عرصه کسب علم می‌کردند، تصریح کرد: عبدالهی هم استاد بینش بود هم استاد روش و مسائل اجتماعی و تغییرات اجتماعی توسعه بود که این سه حوزه دکتر عبدالهی را هم اندیشمندی صاحب نظر و بینش کرده بود و هم اندیشمندی عملگرا که هم به اندیشه و نظر بها می‌داد و هم به سیاست در معنای اقدام و عمل می‌پرداخت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه شاید این جمله دورکیم که می‌گفت جامعه شناسی باید دردی را دوا و مسئله و مشکلی را حل کند. این همواره برای وی ارزش داشت و مهم بود، ادامه داد: اگر ما امروز صحبت از دانشگاه نسل چهارم می‌کنیم و دانشگاه نسل چهارم را با ویژگی‌هایی از جمله موثر بودن می‌شناسیم که رمز این تاثیر گذاری این است که عالمان و اعضای هیئت علمی آن اثر گذار باشند، عالمانی که بتوانند هم نسل بعدی را قوی باربیاورند و در صحنه عمل و اجرا دغدغه جامعه را داشته باشند و بسنده نکنند که کلاسی و گروهی دارند.

غفاری با طرح این سوال که درسی که امروز ما می‌توانیم از کار و زندگی دکتر عبدالهی بگیریم چپیست؟ ادامه داد: دکتر عبدالهی در طول دوران عمر خود جنگید و آرام نبود و با عقلانیت و اعتدال تمام فعالیت کرد و فعالیت او به ثمر نشست. دکتر عبدللهی عالمان اجتماعی را کنار هم جمع کرد و بررسی گذشته انجمن جامعه شناسی نشان می‌دهد قبل از دوره مدیریت عبدالهی، زحمات قابل توجهی کشیده شد اما دکتر عبدالهی فعالیت مضاعفی را از خود نشان داد .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: من در دوره‌ای که دکتر عبدالهی ریاست انجمن را بر عهده گرفت عضو هیئت علمی بودم و از نزدیک می‌دیدم که ایشان چه وقتی را برای انجمن می‌گذاشت، حضوری که در اتاق انجمن داشت و مدارا و تحمل و گفتگو با همکاران و جذب و جلب آنها به مجموعه انجمن کاری بسیار سخت است اما مرحوم عبدالهی این هنر را نشان دادند و انجمن جامعه‌شناسی را در صدر انجمن‌های علوم انسانی نشاند که کار کمی نبود.

غفاری با بیان اینکه عبدالهی هرگز ناامید نشد و به‌رغم همه مسائل و مشکلات امیدوارانه فعالیت کرد تا به نتیجه رسید، تصریح کرد: امروز شنیدن صحبت‌های استاندار نوعی تکلیف را هم برای ما ایجاد می‌کند. ممکن است بگوییم به جایی مراجعه کردیم اما پاسخ ندادند و تحویل نگرفتند اما باز باید رجوع کنیم، عبدالهی بر این باور بود که باید جامعه ایران را بسازیم و مسائل ایران و ایلام را با کار و پیگیری و تلاش و پژوهش و فعالیت عالمانه رصد کنیم و در جهت حل آنها برآییم.

وی تاکید کرد:عبدالهی یک ویژگی داشت که انتظار تحسین و آفرین گفتن از طرف کسی نداشت و همیشه در اطراف او جمع کثیری از دانشجویان با ذائقه‌های مختلف دور او گرد می‌آمدند و مسائل جامعه را برای آنان تبیین می‌کرد و نسبت به تربیت سرمایه‌های اجتماعی انسانی که حلقه‌های مفقوده هستند توجه داشت.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.