کدخبر : 6795
یکشنبه 11 مارس 2018 - 8:51
فاقددیدگاه

شهیدان سرمایه معنوی یک ملتند، مصادره شخصی ممنوع!

شهیدان سرمایه های معنوی یک ملت هستند، بهره برداری و مصادره شخصی از این سرمایه و دارایی ارزشمند، به شدت ممنوع می باشد.

مهدی کاکاخانی

پایگاه خبری جامک

نامگذاری ۲۲ اسفند به نام روز “شهید” و پاسداشت مقام شهدا، بهانه ای است برای یادآوری رشادت های شهیدان، رزمندگان و مردمان درگیر مستقیم با جنگ تحمیلی در طی هشت سال دفاع مقدس است.

تمرکز بر اجرای برنامه های فرهنگی و نرم افزاری با هدف انتقال و معرفی میراث ارزشمند فرهنگ عاشورایی به نسل های جنگ ندیده می تواند بر ترویج رفتارهای ارزشی و نهادینه کردن ایثار و فداکاری در بخش های مختلف جامعه، نتایج و اثرات مثبتی به دنبال داشته باشد.

نیک می دانیم که شهدای این مرز پرگُهر به شهر، روستا، گروه، جناح و یا افراد خاصی تعلق ندارند بلکه سرمایه های معنونی هر ایرانی وطن دوست و دلباخته در سراسر این کره خاکی می باشند. بنابراین لازم است همه ما به این سرمایه ها حساس باشیم و با تمام وجود از این داشته هایمان حراست کنیم.

قطعا افراد سودجو و فرصت طلب در همه بخش ها حضوری مداوم و مستمر دارند و از هر روزنه ای به دنبال بهره برداری های شخصی می باشند. بنابراین میراث فرهنگی شهدا نیز از گزند این افراد مصون نبوده و نخواهد بود.

به عنوان مثال راه اندازی تیم های ورزشی با نام شهدا، تشکیل موسسات خیریه با نام ایثارگران و خانواده های شاهد یا راه اندازی تشکل های مردم نهاد با بهره گیری از اسم شهدای شاخص کشور همه و همه می توانند به بستری امن و راه میان بر برای بهره برداری های شخصی از مقام شامخ شهدا تبدیل شوند. اموری که به کرات مخصوصا در شهرهای کوچک با بافت اجتماعی ایلیاتی و طایفه ای در حال وقوع است.

بعضا مشاهده می شود افرادی با تشکیل یک نهادمردمی و مراجعه به سازمان های دولتی و شرکت های بخش خصوصی، منابع و اعتباراتی با اسم شهدا دریافت می کنند اما این منابع در محلی که برای آن در نظر گرفته شده، هزینه نمی گردد. این امر علاوه بر احساس بدبینی جامعه هدف نسبت به نام شهدا، باعث بی اعتمادی و بی اثر نمودن فعالیت های فرهنگی بر این محور می شود.

به نظر می رسد در چنین وضعیتی سازمان های متولی امور شهدا و خانواده های آنان بایستی مکانیزم هایی برای راستی آزمایی این گونه فعالیت های فرهنگی که با استفاده از نام شهدا صورت می گیرد تعریف نموده و با سنجش دوره ای و پایش رفتارهای این افراد، زمینه هر گونه سوء استفاده شخصی را مسدود نمایند. بدون تردید صدمات و آسیب هایی که از سوی این طیف ها به میراث معنوی شهدا وارد می شود اصلا قابل جبران و بخشش نیست.

بایستی بدانیم ومراقب باشیم، شهیدان سرمایه های معنوی یک ملت هستند، بهره برداری و مصادره شخصی از این سرمایه و دارایی ارزشمند، به شدت ممنوع می باشد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.