کدخبر : 6702
چهارشنبه 7 فوریه 2018 - 9:30
فاقددیدگاه

مبلمان ضعیف، زندگی را در شهر ایلام سخت کرده است

مرکز استان 43 ساله‌ی ایلام از مشکلاتی رنج می‌برد که شهردار معتقد است باید برای حل آنها در دو دهه‌ی گذشته برنامه‌ریزی می‌شد.

شهردار ایلام ضمن برشمردن مشکلات این شهر، گفت: اقدامات و تجهیزات موجود در شهر ایلام زندگی را برای شهروند ما تسهیل نکرده و زندگی در آن فاقد هیجان لازم است.

دکتر«طالب صادقیان» اظهار کرد: شرایط کنونی شهر ایلام جدای از وضعیت استان نیست و همانگونه که استان با وجود منابع غنی نفت و گاز و سایر پتانسیل‌ها از محرومیت رنج می‌برد مرکز استان هم با وجود داشتن شرایط جغرافیایی و توپوگرافی منحصر به فرد ، منابع درآمدی پایدار ندارد و در این زمینه مشکل‌دارترین مرکز استان در کشور هستیم.

مبلمان شهری زندگی را برای شهروندان تسهیل نکرده است

وی با بیان اینکه متاسفانه مبلمان شهری در ایلام الزامات مورد انتظار را ندارد ، ادامه داد: یعنی مجموعه اقدامات و تجهیزات در شهر ایلام زندگی را برای شهروند ما تسهیل نکرده و هم در سکونت ، جابجایی مشکل دارد و هیجان و لذتی از زندگی در مرکز استان، نصیبش نمی‌شود در حالی که در استان‌های دیگر مرکز نشین بودن دارای امتیازات ویژه‌ای برای شهروندان است.

شهردار ایلام با تاکید بر اینکه در حوزه جابجایی مشکلاتی داریم و نه فرد سالم از بودن در شهر لذت می‌برد و نه به حق معلول ، سالمند و کودک توجه شده است، تصریح کرد: در حوزه سکون مشکلات فراوانی وجود دارد و اسباب مبلمان شهری متنوع نیست، کودک و نوجوان شهر را متعلق به خود نمی‌داند و در مجموع می‌توان گفت در حوزه مبلمان شهری کار خاصی صورت نگرفته است.

ایلام گنجایش خودروهای موجود را ندارد

صادقیان ترافیک را مشکل دیگر شهر ایلام عنوان کرد و گفت: این موضوع در ایلام به بحران تبدیل شده است چون میزان عرضه و تقاضا در این عرصه متناسب نیست و خیابان‌های ایلام گنجایش ندارد چون حجم ورودی سالانه خودروها به استان ایلام ۱۶ هزار دستگاه است که بیش از نصف این تعداد خودرو به شهر ایلام اضافه می‌شوند.

سرانه فضای سبز در ایلام ۱٫۶ متر مربع است

وی سرانه سبز کم را مشکل دیگر شهر ایلام عنوان کرد و گفت: سرانه فضای سبز در شهر ایلام ۱٫۶ متر است که با استاندارد بین‌المللی که ۸ متر مربع است تفاوت فاحشی دارد و همین مقدار توزیع محدود هم سرطانی است یعنی میزان سرانه فضای سبز در قسمت‌هایی از شهر به زیر ۱ متر می‌رسد و اگر پارک چغاسبز که خارج از محدوده شهر است را هم اضافه کنیم سرانه فضای سبز به ۳٫۸ متر مربع می‌رسد.

شهردار ایلام وجود مشاغل آلاینده و مزاحم در سطح شهر مخصوصا در قسمت‌های میانی را مشکل دیگری عنوان کرد و کرد و گفت: این مشاغل و اصناف آلودگی ریست‌محیطی، بهداشتی ایجاد کرده‌اند و وجود آنها در نقاطی از شهر با حقوق شهروندی تناقض دارد.

پزشکان و نمایشگاه‌داران اتومبیل اصناف ترافیک‌ساز در ایلام

صادقیان وجود مطب پزشکان و نمایشگاه‌داران اتومبیل در وسط شهر را از جمله این معضلات دانست و گفت: این مشکلات زمان را از شهروندان گرفته است و عدم وجود پارکینگ طبقاتی نیز این مشکلات را دوچندان و قابل مشاهده‌تر کرده است.

عدم رسیدگی به سکونتگاه‌های غیررسمی در مرکز شهر خود را نشان می‌دهد

وی از وجود سکونتگا‌های غیررسمی به عنوان مشکل دیگر شهر ایلام نام برد و اظهار کرد: اگر قرار است محیطی از نظر اجتماعی سالم باشد باید محیط زندگی آرام را ایجاد کنیم، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی فاقد امکان دسترسی، سیستم روشنایی، سرانه سبز، سیستم دفع آب‌های سطحی است، شهروند در چنین جایی قانون‌گریز خواهد بود و نقش محیط در بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی هم که موضوعی غیرقابل انکار است.

شهردار ایلام با تاکید بر اینکه رسیدگی به این مناطق باعث کاهش خسارت در هسته مرکزی شهر می‌شود، تصریح کرد:عدم رسیدگی به نظم این مناطق موجب می‌شود ساکنان این مناطق شهر را خانه خود ندانند و مشکلاتی را برای هسته مرکزی شهر بوجود بیاورند و در واقع داشتن شهروند همراه هزینه در محیط‌های غیررسمی است.

باکس‌هایی که هر روز واژگون می‌شوند/ تفکیک از مبدا انجام می‌شود

صادقیان در بخش دیگر این گفتگو گفت: پسماند و بازیافت آن یکی از موضوعات هزینه‌بردار است و باید تلاش کنیم تا زباله را به فرصت تبدیل کنیم و درآمد داشته باشد که راه آن تفکیک زباله از مبدا است و بخش خصوصی حاضر است در این زمینه کار کند.

وی ادامه داد: متاسفانه زباله‌گرد‌ها، باکس‌ها را واژگون و زباله‌های خشک را جمع‌اوری و باکس‌ها را به همان شکل رها و فضای اطراف را نیز کثیف می‌کنند که می‌توان با ساماندهی موضوع توسط بخش خصوصی همین زباله‌گردها را ساماندهی و بالباس فرم مشغول به کار کرد و مطمئنا در این صورت تعهد این قشر به شهر بیشتر خواهد شد.

برنامه شهرداری ایلام برای ایجاد کارخانه بازیافت

صادقیان از برنامه شهرداری برای ایجاد کارخانه بازیافت خبر داد و گفت: ۲۳ هکتار زمین آماده شده و دنبال سرمایه‌گذار هستیم و امیدواریم تولید برق، گازوئیل سبزو کامپوست از این طریق محقق شود و از این محل بتوانیم به درآمدی پایدار برای شهرداری دست پیدا کنیم.

ساخت و سازهای غیرمجاز و تبدیل بهترین نقاط شهری ما به بدترین نقاط

وی از ساخت و سازهای غیرمجاز به عنوان مشکل دیگر یاد کرد و گفت: به دلیل این مشکل متاسفانه بهترین نقاط شهری ما به بدترین نقاط تبدیل شده‌اند، مثلا در بلوار آزادی بلند مرتبه سازی‌های بی‌رویه‌ای انجام شده که غیرقانونی است.

انتقاد از تراکم فروشی در گذشته

شهردار ایلام با بیان اینکه رشد سریع افقی و عمودی شهر ایلام سبب ایجاد مشکلاتی شده است؛ طراحی بافت مرکزی شهر ایلام بر اساس تراکم ۱۰۶ نفر در هر هکتار بوده اما اکنون این تراکم به ۱۶۰ نفر در هکتار رسیده است، تصریح کرد: متاسفانه در دوره‌های گذشته در مدیریت شهری از تراکم‌فروشی به عنوان منبع درآمد استفاده شده است که در دوره جدید مصوب شده متوقف شود، چون اگر قرار است درآمد کسب کنیم راه‌های زیادی دارد و نیازی به تخلف از قانون وجود ندارد.

جریمه‌ها بازدارنده نیست

صادقیان گفت: کنترل این تخلفات با نیروی انسانی شهرداری و توقف کار توسط نیروهای اجرایی ممکن نیست و جریمه‌های قانونی هم اثرگذار نیست بلکه تشویق کننده نیز بوده است، بنابراین امسال این تعرفه‌ها را تغییر خواهیم داد.

وی با بیان اینکه این موضوع به معنای سخت‌گرفتن بر مردمی که در صدد ساخت و ساز برای خود و فرزندان خود هستند، نیست اما با سودجویان برخورد قاطع خواهد شد، از مردم خواست هرگونه تخلف در این زمینه را با سامانه ۱۳۷ اطلاع‌رسانی کنند.

دستفروشان پارکینگ شهرداری ایلام جابجا می‌شوند

شهردار ایلام از حضور کسبه در پارکینگ شهرداری به عنوان مشکلی دیگر نام برد و گفت: وجود این کسبه در این مکان هم مشکلاتی را برای خود آنها و هم خانواده‌ها ایجاد کرده است و از نظر بهداشتی نیز مشکل دارد به نحوی که بعد از کار روزانه به دپوی زباله تبدیل می‌شود که برای حل این مشکل یک قطعه زمین در نقطه‌ی دیگری از شهر ایلام در نظر گرفته شده است.

کارهای گذشته بدون پشتوانه مطالعاتی بوده است

شهردار ایلام در بخش دیگر این گفتگو اظهار کرد: متاسفانه کارهایی که تاکنون انجام شده اغلب فاقد مطالعه و پشتوانه علمی بوده‌اند و بسیاری از مشکلات ترافیکی نتیجه‌ی کارهای سلیقه‌ای در گذشته بوده است.

وقتی تعریض موجب هجوم اتومبیل‌ها می‌شود

وی تصریح کرد: تعریض خیابان‌ها کاری خوب است اما در ایلام این تعریض موجب هجوم بیشتر اتومبیل‌ها شده و در نقطه‌ای این رفت و آمد موجب گره کور می‌شود و در واقع در گذشته بسیاری از هزینه‌ها عملا هدر رفته است، اما برنامه‌ی ما این است که با مطالعه پیش برویم و در واقع مطالعات پاسخگوی برخی سوالات مردم باشد.

صادقیان با انتقاد از کارهای بدون مطالعه در دوره‌های گذشته مدیریت شهری گفت: برای برنامه‌های در دست اقدام نظرسنجی‌هایی نیز انجام شده است.

آیا متکدیان از خیابان‌های ایلام می‌روند؟

شهردار ایلام از وجود متکدیان به به عنوان یکی از معضلات شهر ایلام نام برد و گفت: در تلاش هستیم به کمک بهزیستی این مشکل را حل کنیم.

شهرداری ایلام الکترونیک می‌شود

وی از اجرای برنامه شهرداری الکترونیک در شهر ایلام خبر داد و گفت: قبل از این کارهای حوزه شهری توسط نیروی انسانی انجام می‌شد و معمولا در محاسبه تعرفه‌ها و اعمال ضرایب سلیقه‌ای بود و طبیعتا شائبه هم وجود داشت که با این روش این مشکلات حل خواهند شد.

صادقیان صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها را از مزایای این طرح نام برد و گفت: در این طرح صاحب ملک داده‌ها را وارد می‌کند و خروجی را تحویل می‌گیرد.

شهر ایلام در مسیر هوشمند شدن

شهردار ایلام از هوشمندشدن شهر ایلام خبر داد و گفت: این تجهیزات شامل دوربین‌های کنترل سرعت، دوربین‌های هوشمند چهار راه‌ها، مانیتورینگ سراسری شهر و ‌همچنین ‌دوربین‌های سیار ثبت تخلف پارک دوبل خواهد بود .

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم با تجهیز شهر به این سیستم‌ها شاهد نظم و ‌روان‌سازی ترافیک‌ مخصوصاً در هسته مرکزی شهر ایلام باشیم، تصریح کرد: در تلاش هستیم با اجرای این طرح، شهروندان ایلامی با نصب نرم افزارهای مخصوص موبایل بتوانند از میزان ترافیک معابر و‌ خیابان‌ها جهت دسترسی آسان به مقاصد درون شهری مطلع شوند.

صادقیان گفت: در این برنامه با مانیتورینگ شهر ایلام ، اشرافیت در بحران‌ها، رسیدگی به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت آنلاین رسیدگی خواهد شد.

ورودی‌های شهر ایلام ساماندهی می‌شوند

وی با اشاره به میزبانی ایلام از زائران اربعین از ساماندهی ورودی‌های شهر ایلام خبر داد و گفت: ۹۰ درصد قضاوت مسافران از یک شهر به ورودی‌های شهر برمی‌گردد به همین دلیل برای سه ورودی ارغوان، فرودگاه ایلام و میدان امام حسن(ع) برنامه‌هایی طراحی شده است.

شهردار ایلام گفت: ورودی ارغوان به تیم تخصصی داده شده و به محض اتمام طراحی فاز عملیات اجرایی شروع خواهد شد و ورودی میدان امام حسن نیز با استفاده از ضایعات حرفه‌های موجود در ان محدوده تزئین و المان‌های مفهومی دارای نمایی زیبا خواهد شد.

وی تصریح کرد: ورودی شهر از سمت فرودگاه ایلام نیز با نصب یک المان در میدان قرآن تا نیمه اول اسفند ساماندهی خواهد شد و میدان امام حسین(ع) نیز در حال ساخت است.

صادقیان از اتمام کار بلوار پژوهش با ایجاد تقاطع غیرهمسطح و نورپردازی آن خبر داد و گفت: نورپردازی از جمله برنامه‌هایی است که در آینده در چمد نقطه از جمله تقاطع غیرهمسطح پیامبر اعظم، پل شهید رضایی‌نژاد و پل خلیج فارس و بلوار شهید بهشتی با هزینه‌‎ای نزدیک به ۲ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

پارک‌ها برای نیمه اول سال آینده آماده می‌شوند

وی در بخش دیگر این گفتگو به فضای سبز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۸۰ پارک محله‌ای و ۱۵ پارک منطقه‌ای در شهر ایلام وجود دارد و با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل سرما و استقبال مردم از این فضاها، هم‌اکنون معاونت‌های مختلف شهرداری مانند تاسیسات ، فضای سبز و ابنیه در حال بازدید از این پارک‌ها هستند و اقدامات اصلاحی انجام خواهد شد.

مکان‌هایی بکر برای ایجاد پارک

شهردار ایلام با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای گسترش فضای سبز و ایجاد تفرجگاه در شهر ایلام وجود دارد، گفت: تپه مجتمع شهدای کودک در منطقه جانبازان دارای بهترین ظرفیت برای پارکی با عنوان کتاب یا نوجوان است که در حال طراحی است.

صادقیان احداث پارک فصلی پژوهش ، پارک فصلی در میدان میلاد را از جمله برنامه‌های آینده شهرداری اعلام کرد و گفت: تلاش خواهد شد تا ۱۰ پارک محله‌ای در منطقه ایجاد شود.

خیابان‌هایی که در آینده نزدیک پیاده‌رو خواهند شد

وی با تاکید بر اینکه باید به حقوق شهروندی در ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: در همه جای جهان مراکز شهر تبدیل به سنگفرش برای پیاده‌روی می‌شوند و در تلاش هستیم برای این مهم خیابان طالقانی را پایلوت کنیم و در مجموع از پارک کودک – سمندری – پارکینگ شهرداری – بلوار اصناف تا آزادی جاده سلامت ایجاد خواهد شد.

شهردار ایلام تصریح کرد:در این مسیر خط عابر پیاده و لاین دوچرخه‌سواری نیز طراحی خواهد شد و به این ترتیب هم مبلمان شهری تغییر خواهد کرد و فضایی دلچسب برای شهروندان ایجاد خواهد شد و منبع درآمد خواهد بود.

صادقیان ایجاد دریاچه پارک کوثر و تغییرات شهروند محور در ایستگاه اتوبوسرانی را از برنامه‌های آینده شهرداری ایلام عنوان کرد.

وی در بخش دیگر این گفتگو اظهار کرد: گره‌های ترافیکی شهر ایلام شناسایی شده و فاز سه که شامل تهیه اسناد مناقصه است و تقاطع رسالت نیز در ماه جاری کلنگ‌زنی شده و تقاطع کشوری نیز آماده واگذاری است.

اگر در گذشته برخی کارها انجام می‌شد امروز منتفع می‌شدیم/ پس برای فردا تلاش کنیم

شهردار ایلام تاکید کرد: در ورای تمام طرح‌ها نگاه اقتصادی وجود دارد و و در موضوع پسماندها که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اگر ۰ تا ۱۰۰ آن توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و بعد از ۱۵ سال به شهرداری می‌رسد و اگر این کارها در دو دهه‌ی گذشته انجام می‌شد امروز شهرداری و شهروندان از آن طرح‌ها منتفع می‌شدند.

رسانه‌ها کمک کنند

وی به نقش فرهنگ‌سازی در حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند هم با انعکاس نظرات کارشناسان به شهرداری و مجموعه مدیریت شهری راهکار دهند و هم مشارکت مردم را در ساخت پروژه‌ها جلب کنند.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.