کدخبر : 6624
جمعه 12 ژانویه 2018 - 23:41
فاقددیدگاه

یادگارهای دفاع مقدس باید در موزه های جنگ نگهداری و ارائه شوند

مشاور عالی نظامی رهبری گفت: باید از اقدام ها، فعالیت ها و حتی کوچکترین آثار و یادگاری های بیاد مانده از جنگ به صورت موزه درآمده تا جوانان نسل جدید به گذشته خود و مردان سلحشور آن زمان افتخار کنند.

سرتیپ ناصر آراسته روز جمعه در یادواره فتح میمک اظهار کرد: افتخار به گذشته غرور آفرین موجب حفظ اقتدار کنونی و برنامه ریزی برای حرکت به سوی آینده ای روشن خواهد بود.
وی افزود: مردم و به یژه جوانان که در زمان جنگ حضور نداشته اند باید با مطالعه آثار و اسناد و مدارک به جای مانده از زمان جنگ و هم صحبتی با رزمندگانی که در جنگ و جبهه ها بوده اند، بدانند و آگاه باشند که در روزگار جنگ بر ملت ایران چه گذشته است.
سرتیپ آراسته با بیان اینکه دشمن در زمان جنگ از لحاظ نیرو و تجهیزات و حمایت جهانی بر ایران برتری داشت، تاکید کرد: غیرت ملی، باورملی، بصیرت سیاسی، اتحادجمعی، قدرت رزمی، پویایی برنامه ریزی جنگی از عوامل اصلی توانمندی ایران بود.
وی در خصوص ویژگی های فتح میمک نیز گفت: ضربت ذوالفقار تنها عملیاتی بود که از ابتدا تا انتها در آن فقط نیروهای نظامی و بومی سرزمینی شرکت داشتند و هیچ نیروی غیر سرزمینی مشارکت نداشت و با همکاری تیپ یک لشکر ۸۱ زرهی ارتش و ایل خزل میمک از عراق بازپس گیری شد.
وی یادآور شد: بعد از بازپس گیری میمک عراق هفت پاتک برای تصرف مجدد میمک انجام داد که با رشادت و مقاومت ارتش و نیروهای بومی خزل، ارکوازی و بولی مواجه شده و ناکام ماندند.
به گزارش ایرنا، این آئین با حضور مسئولان لشکری، مسئولان نظامی و دستگاه های اداری و ایلات و طوایف استان ایلام در منطقه عمومی میمک برگزار شد.
بیان خاطره از برخی رزمندگان حاضر در عملیات میمک، رونمایی از تمبر یادبود این روز و تقدیر از شهدای فتح میمک از دیگر برنامه های این یادواره بود.
در ۱۹ دی ماه سال ۵۹ و با تصرف ارتفاعات میمک ۱۵ کیلومتر طول و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی های کله‌ قندی و قله‌های ۶۲۰ و ۶۲۵ و ۵۴۰ میمک تثبیت شد و همچنین در این عملیات ۲۰۰ کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد.
در عملیات ضربت ذولفقار با رمز یا الله خسارات مهمی به عراق وارد شد که ازجمله آن انهدام ۲ فروند هواپیما، سه فروند بالگرد، ۴۶ دستگاه تانک، ۵۰ خودرو و به غنیمت گرفتن۱۰ قبضه ادوات جنگی، پنج دستگاه ماشین مهندسی، پنج قبضه توپ، ۲۱ دستگاه تانک و نفربر و ۲ دستگاه خودرو و ۲ هزار کشته و مجروح و ۱۶۴ اسیر بود.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.