کدخبر : 6546
چهارشنبه 27 دسامبر 2017 - 14:54
فاقددیدگاه

پرواز تخم مرغ از سبد مصرفی خانوارها

فصل پاییز و زمستان فصل شیوع این بیماری است واگر مراحل بیماری کنترل نشود و همچنان ادامه پیدا کند، شاهد تلفات بیشتر مرغ تخم گذار و به تبع آن افزایش قیمت تخم مرغ همچنان خواهیم بود.

این روزها گرانی تخم مرغ سوژه اصلی رسانه ها و به دستمایه طنز و شوخی محافل عمومی و خصوصی مردم تبدیل شده است.
به منظور آگاهی از دلایل این افزایش قیمت و به جهت استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه گفتگویی با “فرزاد بسطامی” دانشجوی دکترا کشاورزی (تغذیه) دانشگاه ایلام داشتیم که در ادامه آورده می شود.

“فرزاد بسطامی” در گفتگوی اختصاصی با #جامک اظهار داشت: علت اصلی افزایش قیمت ناگهانی تخم مرغ در هفته های اخیر،  معدوم شدن مرغ ها در مرغداری ها و کاهش شدید تولید به علت  شیوع نوعی بیماری حاد تنفسی در گله های مرغ تخم گذار  بوده است.

وی در خصوص نوع بیماری بیان کرد: این بیماری واگیردار است و هنوز اسم خاصی ندارد در این نوع بیماری مرغ ها به عارضه فوق حاد تنفسی دچار شده و دستگاه تنفسی آنها مختل می شود.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: در  ۹۰ روز گذشته بیش از ۱۵ میلیون قطعه مرغ بیمار معدوم شده که این میزان ۲۳ درصد از گله های مرغ را شامل شده است.
بسطامی خاطر نشان کرد: فصل پاییز و زمستان فصل شیوع این بیماری است واگر مراحل بیماری کنترل نشود و همچنان ادامه پیدا کند، شاهد تلفات بیشتر  مرغ تخم گذار  و به تبع آن  افزایش قیمت تخم مرغ همچنان خواهیم بود.

وی در پایان بیان داشت: مسئولین امر بایستی در این خصوص راهکار مناسبی اتخاذ نمایند به طوری که علاوه بر جبران خسارت های وارده به مرغداران از طریق شرکت های بیمه ای و سامان بخشیدن به وضعیت واحدهای فعال برای جلوگیری از ورشکستگی آنها، با برنامه ریزی صحیح، پیشگیری از شیوع گسترده این بیماری و نیز واردات موقت تخم مرغ، مانع از افزایش بیشتر این ماده غذایی ضروری در سبد مصرفی خانوارها شوند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.