کدخبر : 6523
سه‌شنبه 19 دسامبر 2017 - 12:19
فاقددیدگاه
برزخ مدیران، کاهش اعتبارات عمرانی، حذف اعتبار اربعین در بودجه 97؛

خزان زودرس “تدبیر” سلیمانی و”امید” میرزایی در ایلام

اعلام رسمی کاهش اعتبارات عمرانی استان توسط مقامات مسئول این گزینه را جدی تر نمود که ایشان شاید حُسن خوبشان فقط خوب سخن راندن و وعده دادن باشد!

پایگاه خبری جامک/ رضا رستمی

نزدیک به چهار ماه است جناب آقای قاسم سلیمانی سکاندارارشد اجرایی استان شده اند، در طول این مدت با توجه به دورویداد و اتفاق مهم، یکی برگزاری کنگره عظیم اربعین و دیگری حادثه زلزله در استان کرمانشاه و ایلام، قاعدتا باید شاختی کامل از مجموعه مدیریت استان کسب کرده باشند.

شناختی که برای برداشتن گام های بعدی حتما اثرگذار بوده و می تواند در اصلی ترین اقدام کنونی ایشان که همان چیدن کابینه اجرایی خود در استان خواهد بود، یاریشان دهد.

جناب استاندار در اولین نشست خود با اصحاب رسانه و در پاسخ به موج شایعات و اخبار شکل گرفته در باره کوچ دسته جمعی همراهان و دوستان خود از استان چهارمحال و بختیاری گفت: مگر ضرورت ایجاب کند وگرنه کسی را با خود نخواهد آورد. در دومین نشست خود بار دیگر در باره شایعات انتقال دسته جمعی یاران سابق خویش به ایلام گفت: نفراتی خواهند آمد، اما قطعا کمتر از ۱۷ نفری است که رسانه ها شایع نموده اند.

نگارنده در همان بدو ورود ایشان در مطلبی عنوان کردم اولویت اصلی برای ما در استان سوای از بومی و غیربومی کردن مدیران، انجام و اجرای برنامه های مدون و اثرگذار توسعه ای است. بازهم با اشاره به موضع ابتدایی ایشان که به صراحت اعلام نمودند: در انتصاب مدیران، خودش تصمیم گیر نهایی است و شرکت تعاونی تشکیل نمی دهد. (ما هم به غلط باور کردیم) از این سخنان و تصمیم استقبال نموده و آن را به فال نیک گرفتیم.

اکنون سه ماه از آن روزها می گذرد، اولین انتصاب رسمی و اعلام شده ایشان در حوزه معاونت امور عمرانی استانداری بود که تقریبا همه از فرجام آن آگاهی دارند که در نهایت منجربه دریافت اولین کارت زرد به جناب سلیمانی شد. اکنون هم مدت هاست روزی یک لیست به عنوان معاونان معرفی شده از جانب استاندار اعلام می شود و روز بعد هم تکذیب شده و یا افراد جدیدی به عنوان گزینه هایی نهایی نام برده می شوند!

واقعیت این است که تداوم این بی تصمیمی جناب استاندار تنها فرصت های لازم را از استان می گیرد و انرژی های فراوانی را تحلیل می دهد. ضمن اینکه با نام بردن افراد و مطرح نمودن آنها و سپس تکذیب آن موجب سوخت شدن سرمایه های اجتماعی و انسانی استان می گردد.

توصیه اکید می شود به جای برگزاری جلسات فرسایشی و تکراری چندین ساعته در روز؛ همه را از این برزخ خارج نموده و تصمیمات اساسی و جدی تری در این خصوص اتخاذ نمایید.

نکته دوم و شاید مهمتر که خیلی به آن دل بسته بودیم وگفته های جناب آقای سلیمانی این دل بستگی را ایجاد کرده است. داشتن روابط مناسب در جذب اعتبارات برای استان بود. اما اعلام رسمی بودجه سال ۹۷ تقریبا این بافته ذهنی ما را نیز رشته نمود.

اعلام رسمی کاهش اعتبارات عمرانی استان توسط مقامات مسئول این گزینه را جدی تر نمود که ایشان شاید حُسن خوبشان فقط خوب سخن راندن و وعده دادن باشد! ایشان در حالی نخبگان و صاحب نظران را به میدان ارایه پیشنهاد برای توسعه استان و تبدیل آن به یک کارگاه پرجنب و جوش فرا می خواند که در سالجاری شاهد کاهش قابل توجه اعتبارات عمرانی استان هستیم.

این کاهش شاید با توجه به وضعیت مالی و اعتباری دولت کمی قابل اغماض باشد، اما حذف اعتبارات اربعین استان ایلام از ردیف بودجه رسمی کشور به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نخواهد بود. ردیفی که سالها مدیران قبلی و در صدر آنان استاندار سابق ایلام (مهندس مروارید) با تلاش و رایزنی های فراوان برای توسعه و تکمیل زیرساخت های اربعین در استان ایلام در ردیف بودجه ملی منظور نمودند. که در سال ابتدا رقم ارزشمند ۲۰ میلیارد تومان را شامل می شد. اما همین میزان در بودجه سال آینده حذف و در اختیار وزارت کشور قرار گرفته است که پیش بینی می شود با وجود تعداد زیاد و توان بیشتر نمایندگان استان های خوزستان و کرمانشاه، عملا سر ما از این نمد بی کلاه بماند.

یادمان نرفته در ابتدای ورود به استان، جناب سلیمانی اعلام نمودند که تا چند هفته هیچ دیداری با هیچ مدیری نخواهند داشت چرا که فصل بودجه نویسی است و می خواهند از همه توان و تجربه و اعتبار خویش در این زمینه بهره برده و وقت خود را به کارهای دیگر نگذرانند. این در حالی است که با اعلام بودجه سال آتی نتیجه زحمات او هم مشخص شده است!

البته در این رابطه ایراد به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز وارد است. چرا چنین اتفاقی برای استان افتاده است؟ خصوصا جناب آقای میرزایی که علاوه بر نمایندگی مردم، به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی رییس جمهور، نمایندگی ایشان را نیز بر عهده داشته اند و ظاهرا باید تیغشان براثر و سمبه شان پرزورتر می بود.

احتمالا گفته شود که این بودجه درصحن علنی مجلس تصویب نشده و نمایندگان در آنجا شاید کاری بکنند اما همانگونه که ذکر آن رفت با وجود نمایندگان بسیار بیشتر خوزستان و کرمانشاه به احتمال بسیار زیاد در صحن مجلس هم اتفاقی نخواهد افتاد.

جالب است؛ جناب نماینده ای که با آن حرص و ولع از بودجه سال آینده دولت در تلویزیون دفاع می کرد و افزایش قیمت ها را توجیه می نمود؛ مشخص نیست آیا برای حذف این حق و اعتبار مهم و سرنوشت ساز در توسعه زیرساخت های استان حرفی برای گفتن دارد؟!

ما و عموم شهروندان با توجه به سخنان و وعده های جناب استاندار و البته جایگاهی که نماینده استان در مجلس برای خود دست و پا کرده بودند! فکر می کردیم بهاری زیبا و سرسبز در انتظارمان است، اما با روند کنونی و نشانه هایی که بروز کرده اند به نظر می رسد فصل برگ ریزان وعده ها خود را نشان داده و زمستانی سرد و خشک پیش روی ما قرار دارد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.