کدخبر : 6488
یکشنبه 10 دسامبر 2017 - 12:46
فاقددیدگاه
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام؛

تخلف های شهرسازی شهری بدمنظر و نازیبا برای آیندگان برجای می گذارد

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام گفت: عدم برخورد قانونی قاطع با متخلفان جرائم معماری و شهرسازی از سوی شهرداری به خصوص در زمینه سطح اشغال و تراکم از معضلات بسیار جدی شهر ایلام است و باعث می شود شهری بدمنظر و نازیبا برای آیندگان بر جای بماند.

منصور بهادری با بیان اینکه تاثیرات منفی این اقدامات را در آینده نزدیک بر سیما و منظر و خرده اقلیم ایلام خواهیم دید، اظهار کرد: ما در قبال نسل های آینده این شهر مسئول خواهیم بود و با ادامه این روند شهری برایشان به جای خواهیم گذاشت که پر از آپارتمان های بدمنظر و نازیبا است.
وی تاکید کرد: شهری که تهی از فضاهای باز شهری، فضای سبز و امکان فعالیت پیاده مدارانه انسان است و گسترش شهر ایلام به نحوی است که امکان حضور انسان در آن از صرفا طریق ماشین امکان پذیر است.

**انسان، طبیعت و آسمان سه غایب بزرگ شهر ایلام
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام و نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، انسان، طبیعت و آسمان را سه غایب بزرگ شهرهای امروز و بخصوص شهر ایلام عنوان کرد و گفت: شهرهای امروز ما به تنفس نیاز دارند، به فضاهای باز و وسیعی مانند میدان نقش جهان در اصفهان که در آن مردم دور هم جمع شوند و با آسمان و نور و طبیعت و آب ارتباط برقرار کنند. شهرهای ما، امروزه نه زندگی کردن، بلکه زیستنِ صرف را فراهم می کنند.
بهادری تاکید کرد: فضاهای باز شهری که برای انجام فعالیت های شهرنشینی و تعاملات بین شهروندان و ایجاد فضای سبز به شدت در شهر ایلام مورد نیاز است اما بیشتر این فضاها با توجه به تصمیمات غیر فنی اتخاذ شده در کمیسیون ماده پنج دچار تغییر کاربری می شوند.

**از بین رفتن ثروت و سرمایه های ملی از مهم ترین تبعات طراحی نامناسب و غیراصولی شهر ایلام است
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام و نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: از بین رفتن ثروت و سرمایه های ملی از مهم ترین تبعات این شکل از شهرسازی و طراحی نامناسب و غیراصولی شهر ایلام است.
بهادری با بیان اینکه امروزه در دنیا کیفیت ساختمان ها را با فاکتوری به نام عمر مفید ساختمان می سنجند، اضافه کرد: در مقابل آمار متوسط حداقل ۱۰۰ ساله دنیا، ساختمان های ما حداکثر ۳۰ سال عمیر مفید دارند؛ این به معنای اتلاف سرمایه های مادی کشور است.
وی یادآور شد: آسیب دوم این روند شهرسازی در ایلام از بعد زیست محیطی است؛ ساخت و ساز با مصالح کم دوام و مضر و با عمر مفید پائین منجر به استفاده بی حد از آب و خاک و معادن زمین جهت تولید مصالح ساختمانی می شود از طرف دیگر نیز تولید دائم نخاله هایی است که هنوز در بدترین شرایط در محیط رهاسازی می شوند.

**زمین به عنوان یکی از اصلی ترین سرمایه های بشر در اثر ساخت و ساز نامطلوب در ایلام اتلاف می شود
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام و نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: زمین به عنوان یکی سرمایه های امروز شهرها در دنیا است و با سیاست هایی از قبیل ساخت و سازهای چندمنظوره و هدفمند به استفاده مناسب از آن اقدام می شود اما زمین در چنین ساخت و سازهای نامطلوبی در شهر ایلام اتلاف می شود و از بین می رود و از همه مهم تر حقوق شهروندی افراد ضایع می شود.
بهادری تاکید کرد: شهروندانی که می بایست به صورت متوازن به امکانات و کاربری های عمومی و فضاهای سبز شهری دسترسی داشته باشند، شهروندانی که حق استفاده از هوا و آفتاب و تهویه مطلوب دارند، شهروندانی که می بایست در خانه هایشان از حریم صوتی و بصری برخوردار باشند و شهروندانی که می بایست در فضاهای شهری انسان محور و پیاده محور به فعالیت بپردازند در شهرهای بی قواره امروز ما جایی ندارند.

**ساختمان سازی یک صنعت چندوجهی است و فقدان هر کدام باعث عدم دست یابی به شهرسازی مطلوب می شود
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: امروزه ساختمان سازی یک صنعت چندوجهی است، صنعت از این نظر که با تکنولوژی و فناوری های روز دنیا در ارتباط است و چندوجهی بودن به این معنی که با تخصص ها و گرایش های متنوعی در ارتباط است.
بهادری با تاکید بر اینکه فقدان هر کدام از این موارد باعث عدم دستیابی به کمال مطلوب در شهرسازی و معماری می شود، اظهار کرد: در بعد معماری، استفاده از مصالح و فرآورده های ساختمانی استاندارد که دارای ویژگی هایی چون مقاومت، کارآیی، عدم آسیب به محیط زیست و … باشد از عوامل بسیار مهم در کیفیت معماری ساختمان است.
وی یادآور شد: نیروی انسانی ماهر و دارای تخصص و نه افرادی که بر حسب تجربه یا اجبار معیشتی به کار در کارگاه های ساختمانی اشتغال دارند و توجه به مسائلی مانند رعایت عدالت شهری در توزیع کاربری، توجه به سیما و منظر شهری، اجتناب از سایه اندازی نامطلوب و بخصوص رعایت تعداد طبقات و تراکم از عوامل مهم در کیفیت بخشی به شهرهاست.
وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان مرجع تخصصی، اداره استاندارد و مبادی گمرکی در بحث مصالح، سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه های تربیت کننده تکنسین ساختمان در بحث نیروی انسانی و شهرداری به عنوان مرجع قانونی صدور پروانه، رسیدگی به مغایرت های حین ساخت و خصوصا پایان کار در کیفیت نهایی صنعت ساختمان مسئول هستند.

**شورای اسلامی شهر و شهردار ایلام مهمترین آسیب های حوزه های مختلف را شناسایی کنند/تاکید بر سپردن مشکلات شهر به دانشگاهیان
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ایلام گفت: اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار ایلام در دوره جدید باید در سریع ترین زمان ممکن مهم ترین آسیب های شهری ایلام درحوزه های مختلف را شناسایی و رصد و با تشکیل کارگروه هایی، موضوعات دسته بندی و در رسته تخصصی خود بررسی کنند تا برای حل آنها چاره اندیشی شود.
بهادری افزود: ساماندهی مبادی ورودی شهر، روان سازی ترافیک و اهتمام به رعایت قوانین معماری و شهرسازی از جمله مواردی است که در کوتاه مدت باید مورد توجه مدیران شهری ایلام قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات شهری امروز ایلام با فرهنگ سازی و آشنا کردن شهروندان به مسائل، قابلیت کاهش و حتی مرتفع کردن دارد، تاکید کرد: در این زمینه می توان با تدوین یک برنامه مدون از پتانسیل رسانه های جمعی بخوبی استفاده کرد و آموزش های مفیدی را به شهروندان داد.
وی اظهار کرد: مسائل و مشکلات خاص شهری ایلام باید به دانشگاه ها و پژوهشگران تخصصی استان سپرده شده و بودجه مناسبی برای آنها اختصاص داده شود تا از این طریق به راه حل های تجویزی و مختص ایلام دست یافت، بسیاری از متدهایی که در ادوار مختلف شورا و شهرداری در ایلام پیاده سازی شد منطبق بر نیازها و شرایط اجتماعی و فرهنگی ایلام نبود و از این بابت دوام پیدا نکرد.
وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با اعضای پژوهشگر و توانمند خود آمادگی دارد در حوزه های مختلف به عمران و آبادانی استان و شهر ایلام کمک کند.
شهر ۲۲۰ هزار نفری ایلام به عنوان مرکز استان ایلام با مشکلات متعددی از جمله ترافیک، نبود فضاهای سبز و فرهنگی تفریحی و همچنین رشد بی قواره و نامتوازن مواجه است.

منبع: ایرنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.