کدخبر : 6420
چهارشنبه 15 نوامبر 2017 - 12:04
فاقددیدگاه

آیا ما بی اعتماد شده ایم؟

راساس گزارش ها و شواهد موجود، مردم منطقه از نحوه دریافت کمک ها راضی نیستند. به نحوی که با گذشت سه روز از وقوع حادثه، هنوز تعدادی از آسیب دیدگان هیچ کمکی دریافت نکرده اند در صورتی که توسط همین تیم های خودجوش مردمی اقلام و مایحتاج فراوانی به منطقه ارسال شده است.

پایگاه خبری جامک/ مهدی کاکاخانی

ایران جز کشورهای حادثه خیز جهان محسوب می شود. سالانه به طور متوسط حوادث متفاوتی در کشور ما به وقوع می پیوندد که تا مدت های زیادی آثار منفی آنها بر روح و روان تمام ایرانیان باقی می ماند.

در تمام حوادثی که بر این کشور گذشته است، دولت ها نقش حمایت کننده اصلی، مدیریت و راهبری بحران و حوادث را  بر عهده داشته و مردم هم در کنار مسئولین با تمام توان برای کاستن آلام آسیب دیدگان از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.

در زمان وقوع حوادث و بحران ها، همه اقشار مختلف از افراد عادی تا افراد سرشناس و چهره های محبوب و مورد قبول جامعه با بهره گیری از شیوه های مختلف برای یاری رساندن به آسیب دیدگان اقدام می کنند و در یک فرایند مشخص، کمک های نقدی و غیر نقدی جمع شده از طریق نهادهای حمایتی و خدمات رسان در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

بعد از وقوع زلزله یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه سالجاری در حوزه شهرستان سرپل ذهاب و روستاهای پیرامون و به دنبال آن خسارت های وارده به ساکنین این مناطق، شاهد شکل گیری رفتارهایی در سطح جامعه هستیم که ادامه و تقویت آن می تواند نگران کننده باشد.

اقداماتی موجب نگرانی بوده این است که؛ تیم های خودجوش فراوان در قالب دسته های چند نفری، محله ای و گروه های کوچک برای جمع آوری مایحتاج مردم آسیب دیده شکل گرفته است اما به جای واگذاری این امور و سپردن مسئولیت توزیع به سازمان های خدمات رسانی و حمایتی، شخصا وارد منطقه وقوع حادثه شده و اقدام به توزیع اقلام جمع آوری شده می کنند.

ایراد کار اینجاست که در وضعیت حاضر اخبارخوشایندی از نحوه خدمات رسانی به گوش نمی رسد. براساس گزارش ها و شواهد موجود، مردم منطقه از نحوه دریافت کمک ها راضی نیستند. به نحوی که با گذشت سه روز از وقوع حادثه،  هنوز تعدادی از آسیب دیدگان هیچ کمکی دریافت نکرده اند در صورتی که توسط همین تیم های خودجوش مردمی اقلام و مایحتاج فراوانی به منطقه ارسال شده است.

حال سوال اینجاست آیا مردم ما نسبت به نهادهای حمایتی و خدمات رسان بی اعتماد شده اند که اقلام جمع آوری شده را در مبدا تحویل آنها نمی دهند تا به صورت منسجم و هدفمند در اختیار افراد آسیب دیده قرار داده شود؟! تردیدی نیست اگر این اتفاق رخ داده باشد به طوری که مردم اعتماد خود از این نهادها سلب نمایند، خسارت های آن به مراتب بیشتر از زیان  و ضررهای ناشی حوادث غیر مترقبه خواهد بود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.