کدخبر : 6410
سه‌شنبه 14 نوامبر 2017 - 15:07
فاقددیدگاه

خون گرم مردم ایلام در رگ های سرد زلزله زدگان کرمانشاه

در پی حادثه تلخ و ناگوار زلزله استان کرمانشاه جمع زیادی از هموطنان ایرانی در این بلای طبیعی زخمی و مصدوم شدند و با توجه به نیاز مبرم بیشتر مجروحان به دریافت خون، سازمان انتقال خون کشور طی یک فراخوان عمومی از همه مردم ایران در نقاط مختلف کشور خواست با اهدای خون خود به یاری زلزله زدگان هموطن خود بشتابند.

به مدد فضای مجازی و رسانه های جمعی سازمان انتقال خون این فراخوان را در حجم وسیعی در بین اقشار مختلف کشور در همه استان ها منتشر شد و تعداد زیادی از مردم از گروه های مختلف خونی با حضور در مراکز خونگیری با اهدای خون خود به کمک زلزله زدگان پرداختند.
آنچه که در این حرکت منسجم و یکپارچه مهم بود حضور اهداکنندگان گروه های خون منفی بود چرا که در اطلاعیه سازمان انتقال خون کشور از همه گروه های خونی به ویژه گروه های دارای خون منفی تقاضا شده بود که نسبت به اهدای خون اقدام کنند.
حضور روحیه بخش و بی منت گروه های مختلف خونی جلوه هایی از زیبایی و رافت را به نمایش گذاشت و در این میان حضور دارندگان گروه های خون منفی در مراکز خونگیری با توجه به نیاز جدی بسیاری از مصدومان به دریافت خون منفی از اهمیت زیادی برخودار بود.
در ایلام و مرکز استان نیز بعد از اطلاع مردم از نیاز انتقال خون به گروه های خونی به ویژه منفی تعداد زیادی از افراد دارای گروه خون منفی با مراجعه به انتقال خون در همان ساعات اولیه صبح تا پاسی از شب خون خود را برای مصدومان زلزله کرمانشاه اهدا کردند.
بروز حوادث ناگوار و تلخی چون زلزله و سیل هرچند که همراه با خرابی و ویرانی و خسارت های جانی و مالی است، اما خالق صحنه هایی زیبا وناب از حس هم نوع دوستی و کمک به دیگران نیز است.

** اهدای خون توسط مردم برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاهی
یکی از اهدا کنندگان خون در خصوص مراجعه خود به پایگاه خون گفت: پس از اینکه از طریق شبکه های مجازی متوجه شدم که انتقال خون برای یاری زلزله زدگان مجروح نیاز به خون دارد خود را سریع به این مکان رساندم تا خون بدهم.
محسن حسینی با بیان اینکه دارای گروه خونی مثبت است، افزود: اهدای خون تنها کاری است که از بنده برای یاری هموطنانم ساخته است و امیدوارم با این خونی که من اهدا کرده ام جان یک یا چند مصدوم نجات داده شود.
اهدا کننده دیگری با گروه خونی منفی نیز گفت: برای رضای خدا و کمک به زلزله زدگان به پایگاه انتقال خون ایلام آمده ام با توجه به نیاز مبرم به گروه های خونی منفی بتوانم خون خود اهدا کنم.
حسین امیری یادآور شد: واقعه زلزله ممکن بود برای خود ما رخ دهد و ما نیازمند اهدای خون از طرف دیگران باشیم و الان هموطنان استان همسایه ما دچار حادثه و بحران شده اند و نیازمند کوچکترین حرکت و گام مثبت ما هستند.

** حضور مردم در پایگاه انتقال خون چشمگیر بود
مدیرکل پایگاه انتقال خون ایلام در این زمینه گفت: با اعلام فراخوان عمومی از سوی سازمان انتقال خون کشور برای حضور مردم در پایگاه های انتقال خون، تعداد قابل توجهی از مردم شهر ایلام نیز با مراجعه به این پایگاه آمادگی خود را برای اهدای خون اعلام کردند.
دکتر مهدی اکبری دهبالایی افزود: احساس مسئولیت و حس نوع دوستی مردم نجیب و مهربان ایلام برای اهدای خون به ویژه گروه های خونی منفی جالب و ستودنی و قابل تقدیر بود و این پایگاه از همان ساعت ابتدایی صبح شاهد حضور مراجعه کنندگان خیر برای اهدای خون بود.
وی اظهار کرد: در عرض یک روز ۲۰۰ نفر از گروه های مختلف خونی به پایگاه انتقال خون ایلام مراجعه و نسبت به اهدای خون خود برای زلزله زدگان اقدام کردند که جمعیت اهداکنندگان خون منفی و شور و اشتیاق آنها برای اهدای خون و کمک به آسیب دیدگان مشهود بود.
مهدی اکبری دهبالایی گفت: به لطف و مدد حضور پرشور مردم بانک های ذخیره خون استان دوباره از گروه های مختلف خونی تغذیه و تامین شده و در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون استان ایلام علاوه بر اینکه قادر به تامین نیازهای خونی داخل استان است، تاکید کرد: در صورت اعلام نیاز می تواند بخشی از نیازهای خونی استان کرمانشاه را نیز تامین کند.
اکبری دهبالایی یادآور شد: در حال حاضر نیاز اورژانسی به مراجعه مردم برای اهدای خون نیست و در صورت نیاز بازهم به صورت فراخوان از طریق رسانه های جمعی و فضای مجازی به مردم اطلاع رسانی می شود.
به گفته وی ۵۰ کیسه خون و فرآورده های خونی منفی با هماهنگی شبکه های خون رسان کشور به استان کرمانشاه ارسال شد و در صورت درخواست ستاد مرکزی انتقال خون کشور، استان ایلام آمادگی ارسال مقادیر دیگری خون و فرآورده های خونی مثبت و منفی به کرمانشاه را دارد.
وی با بیان اینکه از همه نقاط کشور خون و فرآورده های خونی به مناطق زلزله زده ارسال شده، گفت: همه پایگاه های انتقال خون کشور در حالت آماده باش هستند تا خون مورد نیاز مجروحان و حادثه دیدگان استان کرمانشاه تامین شود.
به گزارش ایرنا، شاخص اهدای خون در استان ایلام به ازای هر یک هزار نفر ۲۸ نفر است در حالیکه متوسط شاخص کشور ۲۶ نفر به ازای یک هزار نفر است.
استان ایلام در حوزه اهدا کنندگان مستمر خون با ۵۴ درصد اهدا کننده مستمر نیز در زمره استان های برتر قرار دارد.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.