کدخبر : 6386
سه‌شنبه 7 نوامبر 2017 - 9:38
فاقددیدگاه

شهروند فهیم ایلامی و ترویج فرهنگ عذرخواهی

به راستی اگر بستر و امکانات برای انتخاب شهروندان نمونه فراهم بود، می توان با قاطعیت این ایلامی فرهیخته را به عنوان یک شهروند نمونه معرفی کرد. شکی نیست این فرد یک شهروند توسعه یافته و آگاه به حقوق شهروندی است.

پایگاه خبری جامک/ مهدی کاکاخانی

چند وقتی هست که در محله ما یکی از همسایگان عملیات ساخت بنای ساختمانی آغاز کرده و به طور قابل توجه ای فضای خیابان و پیاده رو را با انواع مصالح پر نموده است. به دلیل سرو صدای خودروهای سنگین حمل مصالح و تخلیه بتن، حوالی این بنا به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است.

بی تردید این رفتار نمی توانست خوشایند رهگذران و سایر همسایگان باشد و هر روز عده ای با دلخوری از روی تپه های ماسه ای مقابل منزل و دست اندازهای ایجاد شده از باقی مانده بتن های روی خیابان تردد می کردند، اما به حرمت همسایگی اعتراضات خود را زبانی ننمودند. تا این که دیروز یک اتفاق جالب رخ داد، مشاهده شد که مقابل این ساختمان تازه تاسیس، یک عدد بنر بزرگ با این محتوا “از این که با ایجاد گَرد و خاک و سرو صدا آسایش را از شما سلب نموده ایم، جدا عذرخواهی می کنیم” نصب شده بود. نوشته ای که همانند قرص آرام بخش تن خسته اهالی محل را صفا بخشید. به طوری که حساسیت های ایجاد شده را از بین برد و فرایند تکمیل ساخت و ساز و ادامه کار را قابل پذیرش نمود.

لازم است یادآوری شود چند هفته گذشته محتوای یک کلیپ از “حجت السلام قرائتی” و شخصی معروف به آقای “دوربینی” در سطح رسانه ها بحث های زیادی را به وجود آورد به طوری که نوع واکنش های مردم و اظهارات و انتقادات فعالان فرهنگی و رسانه ای به خارج از مرزهای و شبکه های خارجی نیز کشیده شد. به دنبال این رخ داد، حجت الاسلام قرائتی از طریق دوربین تلویزیون و در جمع رسانه ها با عذرخواهی از فرد یاد شده همه هواداران و حتی منتقدین را به تحسین واداشت.

سوال اینجاست؛ چرا با وجود این کلمات مثبت  با این همه بار معنایی اثر بخش و تاثیرگذار؛  خیلی ها حاضرند بمیرند اما برای بیان و ابراز آن سخت مقاومت می کنند؟! کلید واژه های که می توانند عامل خنثی سازی بسیاری از تنش ها و زد و خوردهای روزانه ما در سطح جامعه باشند.

بی تردید نهادینه شدن فرهنگ “عذرخواهی” برای پذیرش اشتباه و شهامت ابراز ندامت از رفتار نادرست خود و طلب  و بخشش از دیگران، تسکین بخش بسیاری از دردها و التیام بخش زخم ها اجتماعی هستند. اگر همه نهادهای فرهنگی بتوانند شرایطی فراهم کنند که همین چند کلمه در جامعه عملیاتی شوند  می توان امیدوار بود که تا حد زیادی از حجم پرونده های قضایی کاسته شود و از هدر رفت انرژی و توان افراد در کلانتری ها و راهروهای دادگاه ها جلوگیری نمود.

کلام پایانی خطاب به این شهروند فهیم ایلامی؛ به راستی اگر بستر و امکانات برای انتخاب شهروندان نمونه فراهم بود، می توان با قاطعیت این ایلامی فرهیخته را به عنوان یک شهروند نمونه معرفی کرد. شکی نیست این فرد یک شهروند توسعه یافته و آگاه به حقوق شهروندی است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.