کدخبر : 6360
چهارشنبه 1 نوامبر 2017 - 12:03
فاقددیدگاه
نیاز جدی استاندار ایلام برای پیشبرد اهداف و بهبود روابط ؛

اصلاح الگوی مدیریتی

در تحلیل کاری و الگوی رفتار مدیریتی آقای سلیمانی آنچه که تاکنون بازتاب جدی یافته لحن ناملایم و عتاب وخطاب های مکرر به مدیران و اعضا جلسه های مختلف کاری است. اینکه لحن و محتوای عتاب ها چقدر منطقی و قابل تحمل است باید مخاطب آنها نظر بدهد اگرروابط و ساختار اداری اجازه اظهار بدون ملاحظه آن را بدهد.

رضا رستمی

رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی  و دیگر ناظران فضای اداری – سیاسی استان در هفته های گذشته مدل فعالیت استاندار محترم و البته جدید ایلام را زیر ذره بین تحلیل گذاشته و کنجکاوانه به دنبال درک و دریافت قضاوتی از ایشان و الگوی مدیریتی وی هستند .

که شاید از آن ماحصل و چکیده ، راه و روند و نتیجه توسعه استان در چند سال آتی را گمانی زنی کنند ونتیجه بگیرند که در ساختار اداری – استانی ما درصد زیادی از مسیر توسعه استان نه براساس  طرح والمان از پیش تعیین وهدفگذاری شده که  حسب الگو  شخصیتی و مدل رفتاری و مدیریتی  مدیر ارشد تعیین و محقق می شود.

از قضا شرایط زمانی نیز مجال مناسب برای ارزیابی فراهم آورده است که ایلام نیز دراین روزها در آستانه بزرگترین تجمع انسانی کره زمین یعنی اقیانوس اربعین حسینی قرار دارد که استان  نقش محوری و میزبانی دران دارد .

و پیداست ایجاد شرایطی  تردد امن و آسان حدود ۲ میلیون نفر از استانی ۵۸۰ هزار نفری و شهری ۱۰ هزار نفری در بازه زمانی کمتر  از ده روز نیازمند تلاش شبانه روزی و ایفای نقش مستمر مجموع مدیران از جمله استاندار محترم است و این یعنی اینکه شرایط ارزیابی و گمانه زنی در بهترین حالت مهیا است.

براین مبنا خیلی زود  ناظران علاقه مند دریافتند که کشتیبانی دیگر با رویه و روحیه ای کاملا متفاوت آمده است که به روشنی ” مروارید نیست”.

و اما در تحلیل کاری و الگوی رفتار مدیریتی آقای سلیمانی آنچه که تاکنون بازتاب جدی  یافته لحن ناملایم و عتاب وخطاب های مکرر به مدیران و اعضا جلسه های مختلف کاری است.

اینکه لحن و محتوای عتاب ها چقدر منطقی و قابل تحمل است باید مخاطب آنها  نظر بدهد اگرروابط و ساختار اداری اجازه اظهار بدون ملاحظه آن را بدهد.

اما برآیند و قضاوت  افکار و تحلیل ناظرانی که شاهد این موارد بوده و یا آن را شنیده اند کاملا متفاوت است برخی این نوع برخورد را به جدیت ، قاطعیت و مصمم بودن مدیرارشد تعبیر کرده  و نتیجه شرایط خوب  پیش رو استان  را از آن می گیرند.

به اعتقاد آنان بعد از مدت چند ماه از مرعی شدن این رویه مدیریتی و رفتاری مدیر ارشد استان تکلیف افراد ناتوان که همیشه جواب های آماده، مختصر در بله و خیر  را ندارند وهمواره به دنبال توضیح امور و تعلیل مسائل و توجیه های مکرر و بی پایان هستند فضای کاری  را ناهموار و ناسازگار یافته و مسند رابه نفع  افرادی که چنان هستند ترک می کنند که خیر امور است.

همه چنین نمی اندیشند در سویه مقابل عده ای قرار دارند که اعتقاد دارند این مدل برخورد در شرایطی که فرهنگ دینی ، مبناهای  مدیریتی و حتی رویه عملگرایانه ای تعامل و توضیح ؛ تبادل نظرو دریافت نظر از هرکسی از عامی و عارف را برای پیشبرد مناسب امور تشویق می کند عتاب و خطاب کردن حتی با متهمان حوزه قضایی نیز ناپذیرفته بوده و دستکم از حیث نتیجه توصیه نمی شود..

آنان ادامه این رویه را نافی شخصیت ، منزلت وموقعیت اجتماعی هر مخاطب فرضی می دانند و ادامه این مدل رفتاری را  موجب خالی شدن عرصه از وجود افرادی که برای خود حرمت ومنزلت قائل هستند به سود افراد بله قربان گو  تحلیل می کنند.

دیگر آنکه در هیچ جای دنیا حتی ایلام دورافتاده ومحروم کسی تندخویی را با جدیت و اجازه توضیح و تعلیل به مدیران جامعه ندادن را با تیز هوشی و سریع انتقال بودن اشتباه نمی گیرد به خصوص  که مردمان ایلام در این موارد بسیار حساس هستند و محرومیت آنها فقط به واسطه از دست دادن فرصت های توسعه و عمدتا به علت نداشتن مدیران فاقد توان مدیریتی بوده است.

از طرف دیگر یک اصل بدیهی درارزیابی رفتار این است که  رفتار خوب رفتاری است که ترویج و گسترش آن مقبول  و خواسته فاعل آن رفتار باشد یعنی اینکه آقای استاندار بپذیرد که درنشست فرضی مجموعه استانداران با معاون وزیر کشور با همان لحن و الگویی که خود دیگران را مخاطب قرار داده  است مورد خطاب و عتاب قرار گیرد شک دارم که چنین دیالوگی را پذیرا شودکه استاندار محترم منسوب به ایلی اصیل و  مغرور می باشد که مردمانش درمورد حفظ حرمت  با هیچ کس رودر بایستی ندارند.

نگارنده در دسته دوم این ناظران قرار دارد و به عنوان کسی که در دسته بندی سیاسی درکنار استاندار محترم قرار دارد  اعتقاد دارد این رویه دلسرد کننده ، شروع خوبی  برای فعالیت مدیر ارشد جامعه اسلامی که باید در الگو واقع شدن نیز  ارشد افراد باشد نیست.

چند بار جسته و گریخته شنیدیم و در برخی اوقات دیدیم که جناب سلیمانی عزیز به عنوان استاندار چندان دل و دماغ و حوصله شنیدن ندارد و بیشتر دوست دارد که بگوید .

و نشان دادن این عدم آمادگی برای شنیدن را بیشتر با تحکم و ادعای دانستن همراه می کند که می تواند نقطه ضعفی بزرگ برای یک مسئول باشد .

جناب آقای سلیمانی نیک می دانند که یکی از مهمترین خصیصه ها برای مدیران و صد البته راه توفیقشان نیز ، خوب شنیدن و بیشتر شنیدن است ، قطع کردن سخن طرف مقابل و فضا را بر او تنگ کردن آن هم از جایگاه رییس ارشد و استاندار قطعا به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود .

در ابتدا بر این خیال بودیم که بالاخره روزهای اول است و تعدد جلسات و خستگی مفرط  گاه بر ایشان غالب شده و عنان اختیار از کف می دهند ، اما تکرار این رویه در همه جلسات و سوال پرسیدن و پاسخ خواستن بدون مقدمه و موخره از جانب سوال شونده ما را بر آن داشت تا از جناب ایشان درخواست کنیم برای پیشبرد و به سامان کردن امور اندکی تامل به خرج بدهند .

جناب آقای سلیمانی بزرگوار ! خود جنابعالی هم مدتها دوران مختلف مدیریتی را گذرانده ای تا امروز به جایگاه استانداری رسیده و تعداد زیادی از افراد را به عنوان مدیر زیرمجموعه تحت امر خود دارید ،حتما به یاد دارید که دوست داشته اید مدیر ارشدتان چگونه با شما سخن بگوید و بارها تلاش کرده اید تا فضایی ایجاد شود تا همه حرفها و سخنان و توجیهات و طرح های خود را با استماع ایشان برسانید .

پس چگونه است که این روزها چنین فرصت هایی را در اختیار مدیرانتان قرار نمی دهید و رویین تنانه سعی می کنید در جاده ای یکطرفه گام بردارید .

راه دوری نمی رویم ، این روزها به واسطه همایش عظیم اربعین و بنا به روال سالیان گذشته مدیران ارشد دولتی و وزرا و روسای زیادی به ایلام و مهران آمده و خواهند آمد ، احتمالا که نه ، حتما مشکلاتی را در این حوزه خواهند دید اگر وظایف خود را فراموش کرده و شرایط و امکانات محدود استان را لحاظ ننموده و بر شما تنها عتاب و خطاب نموده و فرصت پاسخگویی به جنابعالی ندهند آیا خواهید پذیرفت ؟

پیشنهاد می شود تا زمانی که کاملا بر امور استان مسلط خواهید شد و هم شما مدیرانتان را بهتر بشناسید و هم آنان بیشتر با جنابعالی آشنا شوند لطفا ، لطفا فقط کمی بیشتر بشنوید که هیچکس از شنیدن ضرر نکرده است .

جناب آقای استاندار ! در اولین نشست مطبوعاتی خود فرمودید اگر نیاز باشد همه امور در حوزه های مختلف را شخصا مدیریت و اعمال نظر خواهید نمود ، اگر سطح دانش و تجربه و مدیریت شما تا این حد بالاست حتما نکته خوبی است هم برای شما و هم برای ما به عنوان شهروندان این استان ، اما فراموش نفرمایید که تقسیم و شرح وظایف را قانونگذار بیهوده ننگاشته است ، ضمن اینکه چنین تجربه تلخی را ما در دولت های نهم و دهم و آن هم توسط رییس دولت از سر گذرانیده و نتایج آن را نیز همگان به عینه دیده اند .

نگارنده چنین تجربه ای را ندارد اما شنیده است که سوار بر اسب چموش قدرت شدن و دستور دادن و خطاب و عتاب نمودن معمولا لذتی مسحور کننده دارد ، سعی کنید چموشی این اسب را مهار کرده و لگام بزنید که خیر دنیا و آخرت در آن است .

جناب آقای سلیمانی عزیز ! پایان سخن اینکه اینگونه رفتارها را در حالتی خوشبینانه ( که همواره توصیه شده است که خوشبین باشیم) بر دلسوزی و به جهت انجام بهتر امور از سوی حضرتعالی می گذاریم و از آن می گذریم ، امید است با سعه صدر بیشتری به رصد امور پرداخته و تجارب ارزشمندی که خود فرمودید در طول سالیان گذشته اندوخته اید را بهتر و به سامان تر به کار گیرید که به صلاح ملک و ملت نیز همین است که گفته اند ادب مرد به ز دولت اوست.

منبع: هفته نامه مانشت

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.