کدخبر : 6257
شنبه 14 اکتبر 2017 - 8:17
فاقددیدگاه
استاندار ایلام با اشاره به تغییرات مدیریتی در سطح استان ، شرکت سهامی تشکیل نمی دهم ؛

آقای سلیمانی این گوی و این میدان

جناب آقای سلیمانی در چند روز اخیر مطالب و مسایلی را مطرح فرمودند که توجه جدی ایشان به آنها و گام برداشتن در مسیر عملی نمودن آنها می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع نموده و راه را برای بهبود وضعیت کنونی استان هموار سازد.

پایگاه خبری جامک/رضا رستمی
در ابتدا لازم می دانم به جناب آقای قاسم سلیمانی که عهده دار سمت استانداری ایلام شده اند تبریک عرض نموده و برایشان آرزوی موفقیت در انجام وظایف محوله را بنمایم .
در طول چند روز اخیر که ایشان به عنوان استاندار ایلام کار خویش را شروع نموده اند در نشریات و سایت ها و فضای مجازی تقریبا عموم مردم نقطه نظرات خود را برای بهبود فضای استان اعلام نموده و هر کدام هم فارغ از درستی یا نادرستی و امکان عملیاتی شدن یا نشدن به این منظور راهکارهایی ارایه داده اند.
جناب آقای سلیمانی قطعا قبل از اینکه این مسئولیت را بپذیرند اطلاعاتی کلی از استان کسب نموده اند و احتمالا در این مدت با سفر کردن و سرکشی نمودن به حوزه های مختلف تحت امر خویش آن اطلاعات را جامعیت بیشتری بخشیده اند.
در طی سالهای گذشته در استان ایلام فعالیت هایی صورت گرفته و کارهایی شده است، اما مطالبات و نیازهای واقعی آن قطعا بیش از آن چیزی است که امروزه می توان با چشم سر دید و یا از امارها و اعداد و ارقام بر روی کاغذها استنباط نمود.
به نظر می رسد برای کسب موفقیت بیشتر و ارایه خدمات بهتر (هر چند در سنوات گذشته مطالعاتی صورت گرفته و اولویت بندیهایی نیز شده است ، اما به واسطه اینکه معمولا با هر رفت و آمدی در سطح مدیریت ارشد استان بیشتر برنامه ها نیز به غلط ابتر می مانند) جناب آقای سلیمانی ضمن اعلام رسمی اولویت های کاری خود ، جدول زمان بندی ای نیز ارایه بدهند تا راندمان کاری ایشان و تیم مدیریتشان ملموس تر قابل بررسی باشد.
بدون شک حوزه نفت و گاز در برنامه های همه استانداران سالهای اخیر استان از اولویت ها بوده و احتمال قریب به یقین ایشان نیز بر این مسئله تاکیدی مجدد خواهند داشت ، در این حوزه طرح ها و پروژه های زیادی یا هنوز آغاز نشده اند و یا نیمه تمام باقی مانده اند که باید همه این موارد تعیین تکلیف گردند .
سال گذشته وزیر محترم نفت در سفری که به استان داشتند اعلام کردند که با برنامه های در دست اقدام وزارت نفت در استان ، ایلام در آینده به قطب پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد ، اما در عمل همچنان سالهاست که اولین واحد پتروشیمی ایلام کج دار و مریز نه فعال است و نه تعطیل .جاده ها و راههای مواصلاتی استان از عمده ترین گره ها و موانع توسعه استان قلمداد می شوند ، کشاورزی و آب و خاک و منابع آبی استان نیز هم دارای ظرفیت های خوبی هستند و هم مشکلات عدیده ای دارند و ….
اینهایی که گفته شد همه تکرار مکررات بودند ، اما جناب آقای سلیمانی در چند روز اخیر مطالب و مسایلی را مطرح فرمودند که توجه جدی ایشان به آنها و گام برداشتن در مسیر عملی نمودن آنها می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع نموده و راه را برای بهبود وضعیت کنونی استان هموار سازد .
اولین و مهمترین نکته ای که مد نظر ایشان بوده و تاکید هم کردند این بود که ( انتخاب و انتصاب مدیران در حیطه اختیارات استاندار و وزارت کشور است و یا اینکه ملاک در ابقاء و یا جابجایی مدیران توانمندی آنان است و اینکه کسی دنبال سهم خواهی نباشد) از نظر یک خبرنگار و نیز مرور تجربیات سالهای گذشته به ما می گوید که این می تواند شاه بیت سخن و برنامه های استاندار جدید ایلام باشد اگر واقعا همانگونه که گفته اند عمل نیز بنمایند .
واقعیت تلخی که سالهای سال است ما را در دوری تسلسل قرار داده و همه دنبال سهم الارث خود هستند ، بدون اینکه قصد اهانتی در میان باشد از نمایندگان مجلس گرفته تا اعضای شورای شهر و احزاب و گروههای سیاسی و اجتماعی همه و همه بر این باورند که اگر در کرسی های مدیریت استان سهمی نگیرند سرشان بی کلاه مانده است ،غافل از اینکه همه آنان کار و رسالت و وظیفه ذاتی شان چیز دیگری است .
دور همی های سهم طلبانه از قدیم الایام سمی مهلک بوده که تا کنون به اندازه کافی این استان و مردم آن تاوانش را پس داده اند ،همه هم در ایجاد این وضعیت به اندازه کافی مقصر هستند ، اصلاح طلب و اصول گرا و عدالت خواه و پایداری و … ندارد ، تقریبا همگی در این آوردگاه آزمون خود را پس داده اند ، انتظار می رود آنانی که دم از توسعه سیاسی و جامعه مدنی و قانون می زنند بیش از دیگران به شعارها و سخنان خود پایبند باشند ، این چه رویه غلطی است که هر کس باید سهمی از آنچه که شایسته اش نیست داشته باشد ؟
مگر در این کشور قرار نیست مبنا برای همه کس و همه چیز قانون باشد و بس؟ پس این همه فشار و جلسه و توصیه و تهدید برای چیست؟ یک نماینده مجلس و یا نزدیکانش با استناد به کدامین بند و ماده و یا تبصره قانونی ای مجاز هستند که حتما باید نیروی مورد نظر خود را برای انتصاب به فلان سمت تحمیل به دولت کنند؟ به این طنز تلخ باید خندید یا گریست که در گام اول آنان معاونت های استانداری را به تساوی در بین خود تقسیم کرده اند.این چه حکایت مشمئز کننده ای است که اگر مدیری بنا به هر دلیلی نتوانست پاسخگوی تلفن و یا سفارش یک نماینده و یا مشاورانش باشد باید حتما برکنار شود.
یک حزب تک نفره و بدون هیچ پشتوانه سیاسی و یا اجتماعی این حق را برای خود از کجا آورده است که می تواند پست های دولتی را به شکل یک شرکت سهامی به صلاح دید تقسیم و توزیع کند؟ که اگر چنین نشد نیام تهدید و تطمیع را از غلاف کشیده و همه را از دم تیغ بگذراند؟ تا کی باید این بازی بی نتیجه و دو سر باخت را ادامه بدهیم ؟ عقلای قوم کجا هستند که مهار این همه بی تدبیری را یک بار برای همیشه بکشند و تلاش کنند همه چیز بر محور و مدار قانون بچرخد؟
باید یاد بگیریم و بیاموزیم که از دولت و مردانش که مسقر می شوند کار و تلاش و برنامه بخواهیم و بر اجرای درست آنچه اعلام شده و می شود درست و به موقع نظارت کنیم ، برای این آمورش و  یادگیری هیچگاه دیر نیست اگر دل در گروه آبادانی شهر و دیار خود داریم .
طبیعی است که افراد و شخصیت ها و احزاب در این باره نظراتی داشته باشند ، اما همه اینها زمانی است که هر کس چارچوب خود را بشناسد و همه چیز در جای خود قرار داشته باشد ، مشورت دادن همیشه خوب بوده است ، اما تنها در حد مشاوره ، نه اینکه اگر فرد مورد نظر من و یا حزب من پستی و سمتی نگرفت زمین و زمان را به هم بدوزیم و بیانیه صادر کنیم و فضا را به گونه ای ملتهب نشان بدهیم که انگار بزرگترین ثلمه بر دین و آیین و کشور وارد شده است .
انتظار جدی می رود که جناب آقای سلیمانی در این زمینه سنت شکنی کرده و با فراغ بال توانمندترین نیروها را به کار گرفته و سرعت حرکت چرخ های توسعه استان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد .
البته که در مقابل این فراغ بال برای جناب استاندار حتما و حتما تغییر مثبت اوضاع و شاخص های توسعه ای و آبادانی و اشتغال و … استان را از ایشان خواهانیم ، چه در غیر این صورت آن گاه این جناب سلیمانی خواهند بود که باید در دادگاه مردم این دیار حاضر شده و پاسخگوی فرصت های از دست رفته باشند .
فرمودند ( مدیران باید خود برای تخصیص و جذب اعتبارات بیشتر از وزارتخانه های متبوع تلاش کنند و ایشان عیر از این را نمی پذیرند ) این هم حتما با توجه به بافت و سیستم توزیع اعتبارات در کشور نکته مثبتی است که امیدواریم آن را پیگیری نمایند ( هر چند این خود می تواند یک نکته منفی هم باشد چرا که قاعدتا اگر هر چیزی سر جای خود باشد دیگر نیازی به اینگونه رایزنی ها نباید باشد ) اما همین نکته هم نشان می دهد جناب سلیمانی اشراف مناسبی بر اوضاع کشور داشته و مناسبات را خوب می شناسند .
واقعیت این است پذیرش مسئولیت در سالهای اخیر به واسطه پیشرفت های علمی و تکنولوژی کمی سخت تر از گذشته شده است، قبل تر از این شاید تعدادی محدود از نخبگان و کسانی که دستی بر آتش داشتند وارد گفتن ، نوشتن، خواستن و دانستن می شدند ، اما اکنون این شرایط کاملا به نفع عامه مردم تغییر پیدا کرده و به واسطه وجود یک فضای مجازی باز همه می توانند هم نظارت کنند هم پیشنهاد بدهند و البته انتقاداتی بعضا هم تند ابراز دارند.
این وضعیت و این فضا را می توان از زوایای مختلف بررسی نمود ، خوب است چون حتی کوچکترین مسایل و ریزترین اخبار در کمتر از دقیقه به میان افکار عمومی می رود و ناچار عده ای باید پاسخگو باشند ، پاسخگو نمودن مدیران در همه رسته ها شاید از نکات مثبت و بارز وجود این فضا باشد ، اما اینکه بعضا همه و با سطح اطلاعات و معلومات متفاوت در باره موضوعی که شاید اظهار نظر در باره آن به صورت تخصصی تنها در صلاحیت چند نفر مثلا اقتصاددان یا مهندس یا پزشک باشد بحث می کنند و نتیجه گرفته و حکم صادر می کنند می تواند قابل تامل بوده و مورد بررسی لازم قرار بگیرد .
با مختصات فوق ، مدیریت نمودن دیگر حال و هوا و شرایط گذشته را ندارد ، مدیران در واقع وارد یک اتاق شیشه ای می شوند که همه می توانند آنها را دیده و کنترل و نظارت کرده و نظربدهند و انتقاد کنند .
جناب آقای سلیمانی ! برای جلب رضایت مردم به عنوان ولی نعمتان مسئولین فارغ از اعلام و بروز عملی افکار و سلیقه های سیاسی ، تنها و تنها یک راه وجود دارد و آن اجرای بدون تنازع قانونی است که همه شعار آن را می دهند اما با کمال تاسف کمتر به آن عمل می کنند ، پس همه و در راس آن جناب استاندار اول خود و سپس تیم مدیریتی و همکارانش را به اجرای درست قانون مقید کند ، یقینا گام های بعدی استوارتر برداشته خواهد شد .
نگارنده غیر از آنچه که در باره وضعیت عمومی استان و نیازهای آن گفته شد و اجرا و پیگیری آنها روال عادی خود را خواهد داشت ، تا مدتی در دو حوزه اعلام شده توسط جناب آقای سلیمانی سعی می کند امورات مربوطه را رصد نموده و امیدوار است شاهد کارنامه ای موفق از ایشان باشیم که موفقیت استاندار بی شک توسعه و آبادانی استان را به همراه خواهد داشت.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.