کدخبر : 6184
جمعه 8 سپتامبر 2017 - 15:59
فاقددیدگاه
خطاب به مجموعه مدیریتی استان ایلام

«ایلام» دیار شنیدن و چشیدن درد

می طلبد که مجموعه مدیریتی استان بدور از هرگونه حاشیه و چسبیدن به میز مدیریت و عقب انداختن وظایف خود، بدنبال حل و رفع و مرتفع کردن مشکلات مردم باشند و با سرلوحه قرار دادن مفاهیمی چون «قانونمداری، عقلانیت، تدبیر و تامل، تخصص و تعهد و تجربه، مشورت و خرد جمعی، اخلاق گرایی و حقمداری» هر چه سریعتر و با مشی انقلابی، گفتمان اقدام و عمل را اجرا کنند تا شاهد در طریق توسعه قرارگرفتن این دیار باشیم

پایگاه خبری جامک/ سجاد خزان

دیرگاهی است که چون من همه را

رنگ خاموشی در طرح لب است.

جنبشی در این خاموشی:

دست ها، پاها در قیر شب است….

آغاز نگارش، نگارنده معتقد است که تفکر اصلاح طلبی توأمان با قانونمداری بعلاوه حقمداری و اخلاق گرایی بعلاوه تعهدمحوری راه حل های مرتفع کردن مشکلات استان ایلام می باشند.

روح تاریخی استان ایلام در ابعاد گوناگون چنان گویای شکوه و شوکت است که قلم هر نگارنده ای را به وجد می آورد و قلب هر آزاده دلی را آزرده می کند، هنوز نوای پرآوازه و شگفت آور هوره ساحت آدمی را به فرخنای فرح انگیز سعادت می برد و بند بند جان انسان را بیدار و هوشیار می کند، سوز شعله های آتشکده ها هنوز گرمابخش دیار ماست و سخن از زبان صخره ها در گذرگاه تاریخ بر کتیبه ها ناگفته ها دارد، توسل به ائمه و امامزاده ها چنان در جان عاشقان حسینی موج می زند که روح و روان را تسلا و تعالی می دهد، زلالی قلب های مردمان این دیار چون جاری شدن چشمه های این سرزمین شفاف است و شکرین. اسطوره های شگرف، شخصیت های پارسا، استعدادهای بی نظیر، توانائی های کم نظیر نام آشنای نامداران عالمند.

آری

«ایلام، پیام آزادی و استعداد و معرفت و انسانیت است»

اما دریغا اینجا و در همین گذرگاه عتبات عالیات، در میان همین کوه ها و رودخانه ها و بر روی همین خاک پر از گهر و گوهر و مالامال از نعمت نفت و گاز، در میان همین نبوغ نخبگان، تربت پاک شهیدان، سیمای سرداران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس و در میان مهربانی بانوان همین سرزمین، در میان ظرفیت های آب و جنگل و کویر و معدن و دشت، ایلام ما ناخوش روزگاری دارد.

ارزش هرکس به مقدار دانایی و تخصص اوست. «نهج البلاغه؛ حکمت ۸۱»

با این روایت کوتاه از ایلام

و مطابق نگاه فکری متفکران جامعه شناسی، مسائل اجتماعی بر طبق حالت اجتماعی اموری هستند که نیروها و لایه های اجتماعی مسلط آنها را تایید نمی کنند و در نتیجه مشکلاتی را به وجود می آورند که نیازمند حل و رفع است. به این اعتبار مسائل اجتماعی سه ویژگی اساسی دارند:

۱. ذاتا اجتماعی اند.

۲. مستقیما از ساختار نظام اجتماعی سرچشمه می گیرند.

۳. از همان آغاز پیدایش، خواست و اراده ای اجتماعی برای مقابله با خود را نیز پدید می آورند.

مسائل و مشکلات و مرارت های اجتماعی در همه جوامع بشری از ساده تا پیچیده وجود دارند و گاه در صورت های ظاهری و آشکار و گاه در کارکردهای پنهان و لایه های فرودست جامعه قابل مشاهده و شناسایی هستند.

با این پیشینه از ایلام و این چهارچوب کوتاه نظری می توان اذعان داشت که ایلام با تمام داشته های مادی و معنوی، کمی و کیفی، ظاهری و باطنی، منابعی و معرفتی، روزمینی و زیرزمینی دچار مسائل و مشکلاتی است که به شرح زیر نگارش می شوند.

۱. مسئله اشتغال و استخدام جوانان

۲. مسئله اعتیاد و خودکشی جوانان

۳. مسئله ازدواج و پدیده تجردگرایی جوانان

۴. مسئله پارتی بازی و رانت گرایی

۵. مسئله توسعه و چگونگی تعارض های آن

۶. مسئله نابسامانی اقتصادی و عدم بکارگیری سرمایه های اجتماعی

۷. مسئله عدم تخصص گرایی و تجربه محوری و تعهدمداری گسترده در ساختار اداری

۸. مسئله عدم گستردگی نهادهای مدنی در سطح استان

۹. مسئله نبود فضاهای پیش گیری از بزهکاری و جرم و خشونت و بهزیستی

۱۰. مسئله محیط زیست و نحوه برخورد با آن و چگونگی جلوگیری از تخریب این ظرفیت استانی.

لذا با توجه به موارد ذکر شده، می طلبد که مجموعه مدیریتی استان بدور از هرگونه حاشیه و چسبیدن به میز مدیریت و عقب انداختن وظایف خود، بدنبال حل و رفع و مرتفع کردن مشکلات مردم باشند و با سرلوحه قرار دادن مفاهیمی چون «قانونمداری، عقلانیت، تدبیر و تامل، تخصص و تعهد و تجربه، مشورت و خرد جمعی، اخلاق گرایی و حقمداری» هر چه سریعتر و با مشی انقلابی، گفتمان اقدام و عمل را اجرا کنند تا شاهد در طریق توسعه قرارگرفتن این دیار باشیم انشاالله.

 

در کارهای خیر از همدیگر سبقت بگیرید

«سوره مبارکه مائده؛ آیه شریفه ۴۸»

 

اسرار غمش گفتم در سینه نگه دارم

رسوای جهانم کرد این رنگ پریدنها…

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.