کدخبر : 6125
چهارشنبه 23 آگوست 2017 - 8:15
فاقددیدگاه

دام‌های دهلران علیه بیماری PPR واکسینه می‌شوند

رئيس اداره دامپزشكي شهرستان دهلران گفت: به مناسبت گراميداشت هفته دولت، اجراي طرح واكسيناسيون PPR در جمعيت دام سبك شهرستان آغازشده است.

دکتر «ایوب دارابی» اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا  PPR  یک بیماری ویروسی، با واگیری و انتشار سریع است که عمدتاً نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) را مبتلا می‌کند و علائم بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند.

وی بابیان اینکه دام مبتلابه این بیماری به‌شدت لاغر شده و نهایتاً تلف می‌شود تصریح کرد: دام‌های جوان در سنین ۴ تا ۱۸ ماه به‌طور شدیدتر در مقایسه با بالغین  به بیماری مبتلا می‌گردند.

افزود: پیش‌بینی می‌شود در مدت یک ماه، واکسیناسیون حدود ۱۸۰ هزار رأس گوسفند و بز، بره و بزغاله در سطح مناطق روستایی و عشایری به‌صورت رایگان صورت پذیرد.

دارابی با تأکید بر اینکه برای انجام این تعداد واکسیناسیون حدود یک میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه می‌شود خاطرنشان کرد: میزان واگیری بیماری ۹۰-۸۰ درصد و میزان مرگ‌ومیر در حدود ۸۰-۵۰ درصد است که در صورت عدم واکسیناسیون باعث خسارت‌های اقتصادی سنگین به دامداران می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.