کدخبر : 5708
دوشنبه 10 آوریل 2017 - 10:42
فاقددیدگاه
استاندار ایلام:

۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پس از برجام به استان ایلام تزریق شده است

استاندار ایلام گفت: پس از اجرایی شدن توافقنامه برجام تاکنون 50 هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های عمرانی و اقتصادی این استان اختصاص یافته و هزینه شده است.

محمدرضا مروارید عصر یکشنبه در همایش برجام، فرصت ها و پیامدها در آبدانان اظهار کرد: این توافق جهانی که با هدایت مقام معظم رهبری، زکاوت حقوقی ریاست جمهوری، مقاومت مردم و در سایه مجاهدت و فداکاری شهیدان انقلاب اسلامی بدست آمده، دستاوردهای پرباری برای کشورمان داشته است.
وی توافق با قدرت های بزرگ دنیا را یک موفقیت برای کشور دانست و افزود: موضوع انرژی هسته ای و فرآیند برجام، یک طرح بسیار بزرگ است که پس از طی مراحل مختلف و تحمل مشکلات مضاعف، حاصل شد و فراتر از خط و نشان های حزبی و سیاسی، متعلق به اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی است که با تلاش عالمانه دکتر روحانی به سر منزل مقصود رسیده است.
استاندار ایلام با تجلیل از مقام و منزلت دانشمند هسته ای کشور شهید داریوش رضایی نژاد تاکید کرد: پیش از توافق برجام، اعتبار جهانی ایران اسلامی به فراموشی سپرده شد و هیچ کشوری حاضر نبود حتی در قالب دریافت پول نقد، هیچ کالایی به ایران بفروشد.
به گفته وی، هم اکنون با برنامه ریزی و هوشمندی ریاست جمهوری، تعامل با جهان ارتقا یافته، سقف سهمیه فروش نفت ایران از ۸۰۰ هزار بشکه به نزدیک به چهار میلیون بشکه رسیده و صاحبان صنایع سنگین اکثر کشورهای بزرگ نیز حاضر به تهیه و تحویل انواع کالاها به کشورمان شده اند.
مروارید گفت: قبل از دولت یازدهم، تورم در کشور ۴۰ درصد بود و کشور در آستانه یک جنگ خونین قرار داشت و حیثیت ملی به تاراج رفته بود، اما الان با اجرایی شدن برجام، ایران در یک مسیر درست و عقلانی قرار گرفته و یکی پس از دیگری شاهد موفقیت و تحول در عرصه های ملی و جهانی هستیم و ایران اسلامی نیز در جمع کشورهای دارای صنعت هسته ای قرار گرفته است.
وی یاداآور شد: به علت غفلت های گذشته و شکل گیری یک نگاه منفی به جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی، سایه جنگ و نا امنی بر فضای کشور حاکم و آرامش روانی مردم را با خطر حمله نظامی مواجه کرده بود که با هدایت های رهبری معظم انقلاب اسلامی و ابتکار عمل ریاست جمهوری از طریق عملیاتی کردن برجام، فضای رعب و وحشت به صلح و آرامش و تعامل جهانی تبدیل شد.
وی با اشاره به تقویت زیرساخت های دفاعی در دولت یازدهم گفت: بعد از تفاهم ایران با قدرت های بزرگ دنیا در جریان توافقنامه برجام، نگاه عالم به اقتدار و منطق دیپلماسی جمهوری اسلامی بطور کلی متحول شد بطوریکه هم اکنون سران آمریکا برای هماهنگ کردن همپیمانان خود برای فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران با مشکل جدی روبرو هستند و قادر به شکل گیری اجماع علیه دیگر کشورها نیستند.

** توطئه آمریکایی ، اسرائیلی برای منزوی کردن ایران با توافق برجام خنثی شد

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران نیز در این همایش به تشریح ابعاد مختلف فرآیند برجام پرداخت و گفت: در دولت های نهم و دهم، تعامل ایران با کشورهای دیگر، از مدار و مسیر حقوقی و نگاه عقلانی خارج و وارد یک بازی خطرناک غیر علمی و متکی به افکار پوپولیستی و احساسی شده و کشور را در یک ورطه تاریک و نامعلوم قرار داده بود.
نوذر شفیعی افزود: در آن مقطع، هرگونه راهکارهای مفید علمی و مذاکرات و رایزنی های مبتنی بر فهم جهانی، با مخالفت شدید و یکجانبه رئیس جمهور وقت مواجه و ملغی و این رویه ناصواب بارها نیز با تذکر و توصیه های جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی روبرو شد.
وی تاکید کرد: برجام، در کنار دستآوردهای مهم اقتصادی و مالی، توانست جمهوری اسلامی ایران را از ذیل ماده هفت شورای امنیت سازمان ملل خارج و از یک توطئه سخت و خسارت بار آمریکایی، اسرائیلی و عربی نجات دهد.

** ایران در توافق برجام هیچ امتیاز نامتعارفی به غربی ها نداده است

یکی دیگر از اساتید دانشگاه اصفهان نیز گفت: توافق کشورمان با ۱+۵ ایران را توانمند و عربستان سعودی و اسرائیل را به شدت نگران و نا امید کرد.
جهانگیر کرمی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیش از برجام مجاز به مراوده با هیچ کشور دیگر نبود و قدرت انتقال اموال و بهای نفت فروخته شده خود به کشور را نداشت ، ضمن اینکه برای نگهداری سرمایه های بلوکه شده خود در دیگر کشورها، باید پول پرداخت می کرد.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از اجرایی شدن برجام، ، ضمن تقویت بنیه اقتصادی خود، گریز از یک رویارویی مخرب نظامی با قدرت های بزرگ عالم، زمینه عادی سازی فعالیت های صنعتی و پیشرفت های متداول هسته ای نیز بدست آورد.
وی بهینه سازی ناوگان هوایی کشور با همکاری شرکت های هواپیماسازی معتبر بوئینگ و ایرباس، حل مشکل بیمه ای و کشتیرانی در دریاهای آزاد، رفع تنگناهای بانکی و پولی و تحریم سفرهای خارجی مقامات لشگری و کشوری، از مهمترین دستآوردهای برجام عنوان کرد.
این استاد روابط استراتژیک دانشگاه های تهران و اصفهان گفت: برجام بعد از توافق های بین المللی در جریان جنگهای جهانی اول و دوم، مهمترین توافق ایران با قدرتهای بزرگ دنیاست که در فرایند آن، ایران برای اولین بار در موضع قوت و قدرت با دنیا حرف زد و یک موافقتنامه برد برد بر اساس منافع ملی خود به سر انجام رساند و کوچکترین امتیاز نامتعارف سیاسی، سرزمینی و اقتصادی نیز به هیچ قدرتی واگذار نکرد.
همزمان با فرا رسیدن ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای، همایش برجام (فرصت ها و پیامدها) عصر یکشنبه با حضور استاندار ایلام و ۲ نفر از اساتید دانشگاه تهران با حضور مردم و مسئولان در آبدانان برگزار شد.

منبع: ایرنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.