کدخبر : 5693
سه‌شنبه 4 آوریل 2017 - 13:10
فاقددیدگاه
وقتی اسکان فرهنگیان در بوق و کرنا می شود!

چرا رسانه ملی از اسکان سایر کارمندان گزارش منتشر نمی کند؟!

پایگاه خبری جامک| وحید حاج سعیدی: مسافرت یا سفر کردن به جابه‌جایی انسان از محلی به محلی دیگر به هرمنظوری یا هرمدتی گفته می‌شود. این جابه‌جایی می‌تواند با وسیله یا بدون هیچ وسیله ی حمل و نقلی صورت گیرد.مسافرت پدیده ی جدید نیست و سفر از دیر باز با زندگی انسان ها عجین بوده و انسان هیچگاه خود را از سفر بی نیاز ندانسته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند سفر از دوره های بسیار کهن به صورت های مختلفی از گردشگری و جهانگردی با اهداف و مقاصد مختلف رواج داشته است. مردم در تمدن های ماقبل تاریخ هم مجبور به جابه جایی بودند تا غذا به دست بیاورند، از خطر دوری کنند و یا به مناطق دارای آب و هوای بهتر و شرایط زندگی بهتر از نظر کشاورزی و شکار بروند. با گذر زمان انگیزه هایی همچون تجارت، تبادل کالا و تفریح  آنها را به مسیرهای دورتری کشاند و ابعاد مسافرت را وسعت بخشید.

مزایای سفرهای تفریحی

سفر دارای ابعاد مختلفی است و سفرهای تفریحی را می توان یکی از تفریحات سالم بشر در همه اعصار و دوره ها نامید. چرا که مزایا و اهدافی را که برای این گونه سفر ها تعریف کرده اند، با روحیات بشر سازگار است و منجر به بهبود حال عمومی انسان می شود. کاهش استرس، تنوع در زندگی هر چند به مدت محدود، استفاده از هوای آزاد، رهایی از تعلقات زندگی و محیط کاری، رویارویی با حوادث و اتفاقات غیر منتظره و جدید، زندگی در لحظه، امکان مطالعه و ورزش بیشتر، درک بیشتر تفاوت ها و مقایسه شرایط، آشنایی با زندگی و روحیات دیگران و … از مزایای سفر کردن می باشند که بدون شک این موارد در زندگی روزمره انسان تاثیر مثبت خواهند داشت.

چالش های سفر

با وجود مزایای بی شمار سفر و نقش آن در تخلیه هیجانات و اضطراب دنیای حاضر، گاهی اوقات چالش های موجود در جامعه مانع از تحقق اهداف سفر می شود. بحث هزینه های سفر، خطرات احتمالی، بیماری و … از جمله چالش هایی هستند که گاهی اوقات افراد را در تصمیم گیری برای انجام مسافرت مردد می سازند.

اقامت در سفر

یکی دیگر از چالش هایی که گاهی اوقات مانع اصلی بستن بار سفر می شود، محل اسکان یا اقامت در طول سفر می باشد. بدون شک امنیت فیزیکی و روانی در محل اسکان یکی از دغدغه های اساسی افراد در طول مسافرت محسوب می شود. در اکثر کشور های مختلف دنیا مکان های اقامتی با شرایط و امکانات متفاوتی وجود دارند که مسافران با توجه به شرایط مالی و نیاز خانوادگی نسبت به انتخاب و اقامت در آنها تصمیم گیری می کنند.

مجموعه واحدهایی که برای اقامت گردشگران، خدمات اقامتی و یا وابسته به آن را ارائه می دهند تاسیسات اقامتی نامیده می شوند. انواع تاسیسات اقامتی عبارتند از: هتل، هتل بوتیک، هتل آپارتمان، متل، هاستل، مسافرخانه یا مهمانپذیر، مهمانسرا، مجتمع توریستی، اردوگاه جهانگردی، بنگالو، شاله، پانسیون، پانسیون خانگی، ویلا یا آپارتمان شخصی (خانه دوم)، ویلاهای خصوصی و اقامتگاههای آزاد که هر کدام دارای مختصات، امکانات و ویژگی های جداگانه ای هستند و بالتبع هزینه اقامت در آنها نیز متفاوت است.

اقامت در ایران

هر چند در کشور ما نیز در بحث اقامت مسافران اقدامات زیادی صورت گرفته است ولی با توجه به میزان کم درآمد سرانه خانوار ها و قیمت بالای مکان های اقامتی بیشتر افراد سعی می کنند در منزل دوستان و آشنایان، مکان های اقامتی با قیمت پائین تر و چادر های مسافرتی اقامت کنند. بدون شک اکثر خانواده های ایرانی توان پرداخت هزینه های چند صد هزار تومانی یا حتی یکی دو میلیون تومانی برای اقامت یک شب در هتل را ندارند. هر چند هتل با قیمت های پائین تر هم وجود دارد ولی در مجموع اقامت در هتل با درآمد بیشتر خانواده های ایرانی همخوانی ندارد.

اسکان فرهنگیان و بازتاب ملی آن در صدا و سیما

با وجود اینکه اکثرات ادارات و نهاد ها جهت رفاه کارمندان خود در ایام نوروز و تابستان برنامه ها و شرایط ویژه ای را تدارک می بینند تا آنها بتوانند ایامی به یاد ماندنی و دلپذیر در کنار خانواده خود در محیطی امن و استاندارد نظیر هتل، مجتمع های رفاهی و نظایر آنها داشته باشند، آموزش و پرورش اسکان فرهنگیان را در مدارس در دستور کار خود قرار داده است. همه ساله چندین میلیون نفر از فرهنگیان به همراه خانواده های خود در کلاس های درسی که به چند متر موکت، چند تخته پتو و بالشت و تجهیز شده اند اسکان داده می شوند. البته همین امکانات درجه بندی شده اند و در کلاس هایی یخچال و تلویزیون تعبیه شده است و برای اسکان نیز باید از چند هفته زود تر ثبت نام اینترنتی کرد و وجه را پرداخت کرد! صدا و سیما نیز که گویی انتشار اخبار مختص فرهنگیان را از اوجب واجبات می داند، همه ساله آمار اسکان فرهنگیان را با آب و تاب فراوان در رسانه ملی بازتاب می دهد و شور و نشاط را در بین فرهنگیان به تصویر می کشد!

جالب تر اینجاست که این رسانه ملی هیچگاه از اسکان سایر کارمندان این مملکت، خبر یا گزارشی منتشر نمی کند! و این شبهه در ذهن افراد متبادر می شود که آیا سایر کارمندان هیچگاه به سفر نمی روند یا اقامت در کلاس های درس و چادر زدن در حیاط مدارس این قدر مهم است که صدا و سیما به گزارش جامع در خصوص آن می پردازد؟!

سخن پایانی

هر چند با شرایط و برنامه های اعلامی موجودتوان و اراده ای راسخ برای پرداختن ریشه ای به دغدغه های فرهنگیان مشاهده نمی شود و بیشتر طرح ها و ایده های مطروحه در این خصوص کاغذی، کلیشه ای و جشنواره ای هستند و امیدی به بهبود اوضاع در معیشت فرهنگیان و تغییر نگاه به مقوله آموزش و پرورش نیست، ولی ای کاش دوستان در ستاد بازسازی و نوسازی مدارس در هنگام ساخت مدارس جدید چند واحد به صورت سوئیت در طبقه فوقانی یا زیر زمین ساختمان مدارس جدید ساز تعبیه کنند تا لااقل در زمان اسکان معلمان در مدارس، شان و منزلت آنها حفظ شود و مجبور نباشند برای چادر زدن در حیاط مدرسه از اداره متبوع نامه بیاورند و یا برای جلوگیری از باز شدن درب کلاس به هنگام خواب، میز معلم را پشت در بگذارند!

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.