کدخبر : 5604
جمعه 10 مارس 2017 - 19:27
فاقددیدگاه
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در استان ایلام:

جای شماری از ستون های جریان اصلاح طلبی استان در شورای سیاستگذاری جدید خالی است

اشاره: با توجه به شکل گیری شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان و شائبه های قبیله ای شدن این شورا و حذف شدن تعدادی از فعالان قدیمی در ترکیب اصلی، واکنش های متعددی در سطح فعالان احزاب اصلاح طلب استان نمایان شده است که به جهت اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی پایگاه خبری جامک گفتگویی با عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در استان ایلام انجام داده که در ادامه تقدیم مخاطبین فهیم این رسانه می شود.

مصاحبه کننده: مهدی کاکاخانی

 

💢 جامک: در ابتدا لطفا خودتان را معرفی و بفرمائید خط و مشی سیاسی حزب اتحاد ملت چه می باشد؟

⭕️ یوسف جعفری نسب، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در استان ایلام،عضو هیأت رئیسه مجمع توسعه استان ایلام و عضو ادوار پیشین شورای هماهنگی اصلاح طلبان در استان ایلام.

خط و مشی سیاسی حزب از طریق بیانیه های رسمی و همچنین مطالعه اساسنامه حزب به روشنی قابل درک خواهد بود و رجوع به مواضع دبیرکل و برون دادهای دفتر سیاسی، مبین خط مشی سیاسی حزب می باشد.

 

💢 جامک: این حزب با چه تشکل ها و گروه هایی در ارتباط است؟

⭕️ حزب اتحاد ملت یکی از احزاب اصلاح طلب و به بیانی روشن یکی از بزرگترین و فراگیرترین احزاب اصلاح طلب کشور است که بسیاری از چهره های شاخص جریان اصلاح طلبی در ساختار این حزب مشغول به فعالیت می باشند.

 

💢جامک : چه فعالیت هایی در محیط دانشگاه و یا در سایر حوزه ها می توانید انجام دهید؟

⭕️ بنده شخصا مخالف ورود مستقیم احزاب به فضای دانشگاه ها هستم. فضای دانشگاه نبایستی مبدل به حیاط خلوت احزاب گردد. استقلال دانشگاه و دانشجو برای سلامت جامعه ضروری است و تشکل های دانشجویی خود با مطالعه مواضع احزاب به رد یا تأیید و همزمان نقد مواضع و رویکردهای احزاب و جریان های سیاسی خواهند پرداخت.

 

💢جامک: نحوه و زمان عضو گیری حزب شما به چه صورت خواهد بود ؟

⭕️ فرآیند عضوگیری توسط کمیته تشکیلات حزب انجام می گردد، بدین شکل که افراد علاقه مند فرم درخواست عضویت را تکمیل کرده و در اختیار کمیته تشکیلات حزب قرار می دهند، درخواست فرد متقاضی در کمیته مذکور بررسی می شود و در صورت تصویب در کمیته ادامه فرآیند عضویت شخص متقاضی انجام می شود.

 

💢جامک : چرا عموما احزاب فقط در آستانه انتخابات ها فعال می شوند و بعد از آن فعالیت های آنها چندان به چشم نمی آید؟

⭕️ بی تردید یکی از آفت های فعالیت سیاسی در کشور ما فصلی بودن فعالیت احزاب است. که این مساله از ذهنیت و نگرش بدون برنامه و بی نظمی فکری ریشه می گیرد. در واقع ما با هر گرایش سیاسی بیشتر نسبت به امور واقعه واکنش نشان می دهیم و کنشگر نیستیم.

این مساله مختص حیات سیاسی ما نیست و در دیگر ساحات زندگی مان از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و .. نیز جاری و ساری است. احزاب در کشور ما به جای یک فعالیت منظم، مستمر، هدفمند و مطابق برنامه، در آستانه انتخابات به یاد می آورند که بایستی چه بکنند که طی یک سال قبل یا دو سال قبل نکرده اند. لذا در حرکتی شتابزده و احساسی سعی در برقراری ارتباط با بدنه جامعه می نمایند و با وعده هایی که قادر به عملی کردن آن نخواهند بود و تحریک عواطف رای دهندگان سعی در کسب آرای ایشان می نمایند..

این مساله بسیار آسیب زا بوده است، و فضای سیاسی را به اقلیمی خشک بدل کرده که تنها در فصل خاصی دارای لطافت و بارندگی و رویش است. بدون تردید فعالیت مستمر و منظم احزاب و ارتباط مداوم ایشان با بدنه جامعه و همچنین بسط فعالیت سازمانهای مردم نهاد، راهکار رفع این آسیب خواهد بود.

 

💢جامک : با توجه به تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان و عضویت جنابعالی در این شورا بفرمائید نحوه انتخاب اعضا چگونه بوده است؟

⭕️ بنده از سال ۹۲ تا کنون در ادوار مختلف عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان و همچنین شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان بوده ام، در نوبت تحولات اخیر دوستان و عوامل دگردیسی شورا، نام بنده را به عنوان نماینده حزب اتحاد ملت در شورا درج نموده بودند که این مساله مورد اعتراض اینجانب قرار گرفت، چرا که حزب تا کنون تصمیمی مبنی بر ورود به شورا نگرفته است و در آتی در صورت تصمیم گیری نماینده خود را معرفی خواهد کرد.

طبیعتا بنده که چند سال به عنوان شخص حقیقی عضو شورا بودم، در وضعیت کنونی بلافاصله خروج خودم را از ترکیب شورای فعلی اعلام نمودم.

گویا انتخاب اعضاء و ساختار بر پایه ی ساختار ابلاغی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان کشور می باشد. اما در این زمینه سوالاتی هم در فضای سیاسی استان مطرح است که آیا ساختار شورای ناشی از تحول اخیر در ایلام دقیقا منطبق با ساختار شورای کشور است؟ برخی دوستان بر روی مواردی از عدم تطابق انگشت می گذارند و بیان می کنند که حال که شعار تطابق با شورای کشور عملی نشده است، چرا تنها قسمت هایی عملی شده اند که منجر به حذف شماری از سابقون و زحمتکشان قدیمی این جریان شده است؟

 

💢جامک : به نظر شما آیا این شورا می تواند اهداف، راهبردها و برنامه های جناح اصلاح طلب در استان را به پیش ببرد؟

⭕️ در ابتدا بایستی بگویم که آرزوی قلبی بنده توفیق این شورای فعلی است، و در ادامه بیان کنم که علی رغم آرزوی توفیقی که برای شورای فعلی دارم متأسفانه، این آرزو را در معرض تحقق و وقوع نمیبینم!

چرایی برآورد بنده از عدم توفیق شورای فعلی متوجه چند مسأله است که به اختصار عرض مینمایم:

الف: محتوا از شکل ظرف مهمتر است، در دگردیسی اخیر به استانداردسازی شکل ظرف بیشتر از حفظ کیفیت محتوای ظرف توجه شده است.

بیشتر دوستان شورای فعلی مورد تأیید منتقدین این شورا هستند، اما سوال این است که چرا تغییرات بایستی به شکلی صورت گیرد که جایی برای شماری از ستون های جریان اصلاح طلبی استان در این شورا نباشد؟ بنده به ویژه منتقد عدم حضور دوستان جوانی که همواره از ارکان حرکت اصلاح طلبی در استان بوده اند می باشم، چگونه است که شخصیت قبیله ای در این شورا حضور دارد و شخصیت های مدنی از قبیل نماینده جوانان غایب هستند؟

ب: همچنین متأسفانه علی رغم شعار حرکت به سوی تحزب که توسط عوامل تغییرات مرتبا مورد تاکید بود می بینیم که در ترکیبی که نهایتا شکل می گیرد،تا حدی رنگ و بوی طایفه گری بر تحزب غلبه دارد.

ج: این واقعیت که شماری از احزاب و تشکل های موجود در ترکیب فعلی فاقد فعلیت لازم در استان هستند و تنها برگه ای هستند در دست مدعی زعامت، که در این زمان خاص رو شده اند مورد غفلت قرار گرفته است، و اگر این مساله را در کنار خروج شماری از افراد استخواندار و توانمند جریان اصلاح طلبی از ساختار فعلی قرار دهیم می بینیم که ترکیب کنونی به دلیل کنار گذاشتن بسیاری از ظرفیتها، از کارآمدی لازم برخوردار نیست.

بنا به آنچه که گفته شد پیش بینی بنده این است که تنها در صورت اصلاح اشکالات فعلی شورای کنونی قادر به ایفای نقش شایسته در سپهر سیاسی استان خواهد بود.

 

💢جامک : بعد از اعلام لیست شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان واکنش های متعددی در سطح افکار عمومی شکل گرفت و بعضا از سوی افراد قدیمی تشکل های اصلاح طلب استان مصاحبه های تندی انجام شده نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟ اگر به نحوه انتخاب اعضاء و فرایند آن ایرادی وارد می دانید لطفا بیشتر توضیح بفرمائید.

⭕️طبیعتا منتقدان که بعضا از نیروهای قدیمی و زحمتکش جریان اصلاح طلبی استان بوده اند هرکدام از منظر خاص خود موضوع حاضر را بررسی نموده اند و اقدام به نقد و نظر دهی کرده اند، قطعا نقطه ی اشتراک بنده با دیگر منتقدان در این است که صلاح را در اصلاح ساختار شورای فعلی می دانیم و درباره چگونگی اصلاح و حواشی، هم اتفاق نظر و هم اختلاف نظر، محتمل و ممکن است.

 

💢جامک : اگر مورد خاصی مدنظر است بفرمائید

⭕️آنچه که بیان شد صرفا نظرات شخصی اینجانب می باشد و به هیچ رو موضع حزب و یا دیگر تشکلهایی که بنده در آن ها عضویت دارم نیست.

در آستانه فرارسیدن سال جدید، برای شما و همه هم استانی های عزیزم از هر گرایش فکری آرزوی تندرستی و شادکامی دارم.

 

💢جامک : سپاس از فرصتی که در اختیار سایت جامک jammak.ir قرار دادید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.