کدخبر : 5480
چهارشنبه 15 فوریه 2017 - 13:54
فاقددیدگاه

برای رونق اشتغال و تولید در ایلام باید سرمایه دار به سمت سرمایه گذاری هدایت شود

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام گفت: یکی از مهمترین رویکردها و سیاست ها برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در استان جذب و هدایت بومی های صاحبان سرمایه به سمت سرمایه گذاری است.

مرتضی دارایی روز چهارشنبه اظهار کرد: باید سرمایه‌ دار را به سرمایه ‌گذار تبدیل کنیم و برای این کار نیاز است تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری در استان تقویت و گسترده شود.
به گفته وی، مادام که ما نگرش منفی و غیر واقعی به صنعت داشته باشیم نخستین موضوعی که به ذهن می‌آید اینکه کسی که شرایط مالی مناسبی دارد دیگر وارد این میدان نخواهد شد بنابراین باید تلاش کنیم که سرمایه‌ دار را به سرمایه‌گذار تبدیل کنیم.
وی با تبیین پیشینه فعالیت های اقتصادی در استان افزود: فرهنگ صنعتی در استان ایلام مقوله ای تازه است که در گذشته وجود نداشته است، گذشتگان ما دامداران و کشاورزان ماهری بوده‌اند، نسل قبل ما کشاورز و دامدار بوده‌اند ولی صنعتگر نبوده‌اند.
دارایی یادآور شد: نسل اولی که در ایلام وارد صنعت شد همین که آمد صنعت را بیاموزد شکست خورد، نسل دوم تجارب موفق نداشتند ولی شکست‌ها را دیده بودند ولی نسل سوم تجارب شکست و پیروزی‌ها را دارد و دارند موفق می‌شود.
مدیرعامل شهرک های صنعتی ایلام گفت: وقتی واحد صنعتی ما سواد حقوقی، مالیاتی و بیمه ایی ندارد، معلوم است که شکست می‌خورد، مالک واحد صنعتی ما که مدیر واحد نیز است ممکن است مالک خوبی باشد اما این به معنای آن نیست که مدیری خوبی هم می شود.
دارایی اضافه کرد: مدیر واحد صنعتی باید دانش تولید و بازاریابی داشته و تشکیلات صنعتی و تولیدی را بداند و بشناسد برخی واحدها بر مبنای سرمایه و تسهیلات طراحی نشده‌اند یا طرحی را انتخاب کردند که بازار چند سال آینده آن را پیش‌ بینی نکرده و یا خط اشتباه تولید را آورده‌ و یا فاقد خط تولید کامل هستند.
وی با اشاره به اینکه برای احداث یک ساختمان چندین مشاور وجود دارد ولی برای یک واحد صنعتی مهندس مشاوری وجود ندارد، افزود: با وجود اینکه شرکت‌های فنی مهندسی توانایی هم در استان داریم ضروری است قانونی تصویب شود که در کنار هر واحد صنعتی حتما شرکت فنی مهندسی حضور داشته باشد.
مدیرعامل شهرک های صنعتی ایلام اظهار کرد: دنیای امروز رقابتی است و همه تولیدکنندگان در فضایی رقابتی با هم بسر می برند و در این عرصه کسی موفق است که بازاریابی و عملکرد درست داشته باشد.

** صنایع کوچک
به گفته وی، بالای ۹۵ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد که سهم‌ آنها از اشتغال کشور ۴۵ درصد است و با توجه به این حجم از صنعت کشور که متعلق به صنایع کوچک و متوسط است حتما باید مدل و رویکردی تازه نسبت به این حجم از صنعت در کشور وجود داشته باشد.
دارایی یادآور شد: ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد زمین صنعتی ۱۲ شهرک و ناحیه صنعتی واگذار شده و یا در حال واگذاری است و ۲ شهرک دیگر در مراحل قانونی برای اخذ سند یا تغییر کاربری زمین قرار دارند.
وی تاکید کرد: نزدیک به ۴۵ درصد از صنایع کوچک و متوسط استان در شهرک‌ ها و نواحی صنعتی و مابقی خارج از شهرک‌ های صنعتی قرار دارند.
دارایی گفت: طبق قانون سال ۹۳، احداث واحدهای صنعتی خارج از شهرک ‌ها و نواحی صنعتی ممنوع بوده مگر در شرایطی خاص و یا اینکه کارخانه خیلی بزرگ و یا مسایل زیست محیطی داشته باشد.
مدیرعامل شهرک های صنعتی ایلام افزود: این شرکت در بخش فنی، وظیفه آماده سازی، تجهیز و مهیا کردن زیرساخت‌ هایی چون زمین، جاده، آب، برق، گاز را به عهده‌دار است که در این زمینه در دولت تدبیر و امید خدمات قابل توجهی در مقایسه با گذشته انجام گرفته که از جمله آنها اینکه سه ناحیه صنعتی بدره، سیروان و هلیلان آماده بهره‌برداری شده است.
دارایی با بیان طرح ‌های در حال اجرای این شرکت، گفت: تامین برق ۱۲ مگاواتی ناحیه صنعتی شباب، تامین آب، عملیات خاک برداری و هموارسازی شهرک بدره، آبرسانی به شهرک هلیلان، شبکه آب شهرک لومار و گارزسانی به شهرک‌ های صنعتی آبدانان، دره ‌شهر و شباب بخشی از اقدام های در دست اجرا است.
به گزارش ایرنا، ۵۲۳ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۲۶۵ هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال ۹ هزار و ۱۷۱ نفر در استان ایلام وجود دارد که بالای ۹۰ درصد از آنها را صنایع خرد، کوچک و متوسط تشکیل می دهد.
استان ایلام ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی دارد که در نزدیک به پنج هزار نفر در آنها بکار و فعالیت اشتغال دارند.

منبع: ایرنا استان ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.