کدخبر : 5304
شنبه 21 ژانویه 2017 - 15:18
فاقددیدگاه

در به در وام برای تسکین دردهای زندگی

با رنگ و رویی پریده و خسته از دردهای زندگی، برگه ای در دست داشت و با اصرار درخواست ملاقات با رئیس را داشت، صدایش را کمی بالا برد و گفت: خانم این چند اتاق است که می روم جوابم می کنند، خواهش می کنم بزارید برم شاید وامی یا کمک بلاعوضی چیزی برایم بنویسد.

هنوز صحبت هایش تمام نشده بود که مرد میانسالی هم وارد شد و سراغ مدیرکل را گرفت و گفت: وام می خواهم، یا به بانک معرفی ام کنید یا خودم را می کشم.
زندگی ام بر فنا رفته و اکنون دستانم خالی است باید وامی بگیرم تا بتوانم چرخ زندگی ام را بچرخانم و خودم را جمع و جور کنم.
به جرات می توان گفت که از هر سه مراجعه کننده حضوری یک نفر به دنبال گرفتن تسهیلات است و این ماجرا و قصه دریافت وام هر روز در اتاق های بخش های مختلف استانداری ایلام تکرار می شود.
یکی از کارشناسان استانداری ایلام می گوید: مردم مشکل دارند و ناچارند در شرایط اضطرار با دریافت وام کمی مشکلات خود را عقب بیندازند چون پس از کلی دوندگی و دریافت وام دوباره با توجه به عدم توان در بازپرداخت ها و سر رسید قسط ها، دوباره این مشکلات سر و کله شان پیدا می شود.
مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بسیاری از همین مراجعین و درخواست کنندگان وام، با دریافت تسهیلات جدید اقساط عقب مانده خود را جبران می کنند و این روال در چند سال اخیر بسیار متداول بوده است.
وی ادامه داد: البته افراد دیگری نیز هستند که برای تامین هزینه درمان، ازدواج، تامین جهیزیه، سرقفلی مغازه و رهن خانه خواستار دریافت وام هستند.
وی افزود: حدود ۲۰ درصد از افراد که قبلا تسهیلات ارزان قیمت دریافت کرده اند، اکنون پایه ثابت و متقاضی دریافت تسهیلات جدید هستند زیرا هر بار با گرفتن وام جدید اقساط سر رسید شده قبلی شان را پرداخت می کنند.
یکی از کارشناسان دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری ایلام هم گفت: بسیاری از مراجعه کنندگان خواستار نگارش نامه های برای معرفی به بانک های عامل استان برای دریافت وام کم بهره و قرض الحسنه هستند.
احسان نوریان زاده اظهار کرد: هزینه های زندگی سرسام آور است و وضعیت اقتصادی مردم مناسب شرایط کنونی نیست به همین دلیل افراد برای امور تحصیلی، تامین مسکن، هزینه ازدواج، خرید جهیزیه، هزینه درمان و سایر مشکلات اقتصادی خود دست به دامن بانک ها برای دریافت تسهیلات می شوند.
وی افزود: بسیاری از افراد با توجه به مدارک و گواهی فنی که دارند به بانک ها معرفی می شوند اما به جای ایجاد شغل و بر اساس همان مدرک مبلغ تسهیلات را در جای دیگر هزینه می کنند و این مساله مشکلات زیادی برای شان بوجود می آورد زیرا توانایی باز پرداخت تسهیلات را ندارند.
نوریان زاده گفت: بیشتر افراد مراجعه کننده از طبقه پایین جامعه هستند و خواهان تسهیلات قرض الحسنه، ولی بدلیل محدودیت اعتباری، بانک ها معمولا این قبیل تسهیلات را پرداخت نمی کنند یا پرداخت ها خیلی محدود است.
معاون بازرسی و پاسخگویی به شکایات استانداری ایلام نیز معتقد است: بخش عمده مراجعه افراد و مطالبه آنان دریافت تسهیلات ارزان قیمت است.
مجید بیگلریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای دریافت تسهیلات و اشتغال در ۲ ماه اخیر بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر از محل اعتبارات ریاست جمهوری و از طریق این دفتر به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده اند.
وی سقف تسهیلات پرداختی صندوق در بخش ضروری را ۵۰ میلیون ریال و در بخش اشتغال ۳۰۰ میلیون ریال با کارمزد چهار درصد اعلام کرد و افزود: بیشتر افراد پس از مراجعه به این دفتر در صورت داشتن شرایط به بانک معرفی شده اند.
وی اضافه کرد: مراجعه کنندگان بیشتر در زمینه معیشت، عدم توانایی در پرداخت شهریه دانشگاه، اشتغال، هزینه درمان، کمک هزینه مسکن، خرید جهیزیه مشکل دارند و خواهان استفاده از تسهیلات بانکی کم بهره هستند.
بیگلریان دلیل اصلی مراجعه این افراد را بیکاری، فقر، مشکلات اقتصادی، تورم اعلام کرد و گفت: سطح رفاه مردم در حد مناسبی نیست که بتوانند با برخورداری از تمکن مالی مشکلات خود را حل کنند بنابراین به خاطر مشکلات عدیده مجبور به دریافت وام می شوند.

منبع: ایرنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.