کدخبر : 5293
چهارشنبه 18 ژانویه 2017 - 15:15
فاقددیدگاه

تصویب طرح توسعه کاشت گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام

در نشست شورای راهبردی بسیج شهرستان ایلام با محوریت اقتصاد مقاومتی، طرح توسعه کاشت گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام تصویب شد.

«ذبیح‌اله مهری‌پور»، رییس جهاددانشگاهی واحد استان، در نشست شورای راهبردی بسیج شهرستان ایلام که با محوریت موضوع اقتصاد مقاومتی و با حضور نمایندگان اقشار مختلف بسیج در جهاد دانشگاهی واحد ایلام برگزار شد، با اشاره به اهمیت مدیریت جهادی در فعالیت‌ها، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس اگر موفقیت‌هایی روی داد، حاصل مجاهدت‌ها، جدیت‌ها و روحیه جهادی بود و باید بدانیم در حال حاضر نیز در عرصه‌های مختلف مثل اقتصاد و فرهنگ نیازمند همان روحیه و رزمندگی هستیم.
وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و به‌ویژه پیگیری مقوله اقتصاد مقاومتی، لازمه تحقق شعار سال را دانش‌بنیان کردن اقتصاد دانست و گفت: اقتصاد پیش از اینکه دانش‌بنیان شود باید فرهنگ‌بنیان باشد، فرهنگی که مقوم فعالیت اقتصادی درست، قانونی و شرعی است که ترویج این مفهوم نیازمند مدیریت جهادی بر پایه اخلاص و صداقت در گفتار و عمل است.
مهری‌پور با معرفی ظرفیت‌‌های جهاد دانشگاهی در بخش‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی به فعالیت‌های واحد استان ایلام در بخش گیاهان دارویی اشاره و بیان کرد: در این بخش برنامه‌های پژوهشی این واحد عمدتاً در قالب دو ساختار مرکز خدمات تخصصی در حوزه‌های تحقیقات، ترویج، توسعه کاشت و آموزش و مرکز رشد گیاهان دارویی تمرکز دارد.
رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام با اشاره به اهمیت توسعه و استفاده از گیاهان دارویی در بیشتر کشورها، اضافه کرد: هر چند طب سنتی کشورمان قدمت دیرینه‌ای در استفاده از گیاهان دارویی دارد اما با توجه به تغییرات در سبک زندگی، متأسفانه امروزه از این موضوع غافل مانده‌ایم.
وی با بیان اینکه توسعه گیاهان دارویی نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه‌های کلان همانند برخی از کشورهای آسیایی نظیر هند، مالزی، چین و کشورهای اروپایی است، گفت: از سال ۱۳۹۰ برنامه اهلی‌سازی ۳۵ گونه از گیاهان دارویی بومی استان ایلام در جهاد دانشگاهی این واحد اجرا شد که در برخی از مناطق کشت این نوع گیاهان به مرحله تجاری رسید و همچنین برنامه‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی نیز با هدف جلوگیری از انقراض گونه‌های کمیاب اجرا شده است.
مهری‌پور در پایان با اشاره به اهمیت توسعه صنعت فراوری گیاهان دارویی در استان، افزود: جهاد دانشگاهی واحد ایلام در حال حاضر آمادگی ارائه خدمات در حوزه‌های کاشت، داشت، برداشت و بازاررسانی گیاهان دارویی به کشاورزان علاقه‌مند است.
یادآور می‌شود، در این نشست رییس مجمع بسیج استان، نمایندگان اقشار مختلف بسیج شهرستان ایلام پیشنهادها، طرح‌ها و برنامه‌های خود را با محوریت اقتصاد مقاومتی معرفی و ارائه کردند و طرح توسعه کاشت گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام نیز مورد تصویب قرار گرفت.

منبع: ایسنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.