کدخبر : 5249
جمعه 13 ژانویه 2017 - 19:09
فاقددیدگاه
وزیر جهاد کشاورزی در ایلام:

مزارع آبی ایوان تا سه ماه آینده ۲ برابر می شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان اراضی تحت کشت آبی شهرستان ایوان تا سه ماه آینده با استفقاده از آب سد کنگیر به 2 برابر افزایش خواهد یافت.

محمود حجتی روز پنجشنبه در حاشیه در بازدید از سد کنگیر ایوان در جمع خبرنگاران افزود: با همت وزارت نیرو در سال های گذشته سرمایه گذاری های کلانی برای احداث سد کنگیر انجام شده که هم اکنون حجم مخزن این سد ۱۶میلیون متر مکعب آب است که بسرعت در حال پمپاژ بوده و احداث خط لوله اصلی آن نیز در دست اجراست.
وی ادامه داد: با توجه به سیستم های نوین آبیاری در اراضی این منطقه در سطح یک هزار و ۸۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار انجام که امیدواریم در اوایل سال آینده و انجام عملیات پمپاژ آن تا پایان سال تمامی زمین های دیم این منطقه به آبی تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه بر اساس گزارش های ارایه شده در شهرستان ایوان تا سه ماه آینده میزان اراضی آبی این منطقه دوبرابر می شود، گفت: این اقدام بدون شک تاثیر زیادی در افزایش ثروت ملی و درآمد مردم منطقه، افزایش محصول و ایجاد ارزش افزوده دارد که می توان با کمک مردم زنجیره تولید را در این منطقه گسترش داد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص دامداری های نیمه فعال و تعطیل کشور گفت: با توجه به لایحه خروج از رکود و مصوبه آن و خط اعتباری که دولت و بانک مرکزی ایجاد کرده اند متقاضیان این واحدها می توانند در سامانه بهین یاب ثبت نام و بعد از بررسی در کارگروه های تخصصی استان در صورتیکه این طرح ها توجیه اقتصادی و امکان دوباره فعالیت داشته داشته باشند مشکلات بانکی آنها حل و اعتبار سرمایه درگردش برای ادامه فعالیت دوباره در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
سد کنگیر با ظرفیت ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعب آب با هدف تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایوان احداث‌ شده که طول تاج این سد ۷۵۰ متر و ارتفاع آن ۴۲ متر است و برای ساخت آن ۱۰۹ هزار مترمکعب بتون‌ریزی و یک هزار و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار نیز برای ساخت آن هزینه شده است.
آب این سد علاوه بر تامین آب شرب شهرهای ایوان و زرنه، آب موردنیاز دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه را نیز تامین می‌ کند.
به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی عصر دیروز چهارشنبه به ایلام سفر کرد و در سفر ۲ روزه به این استان ضمن بازدید از طرح آبیاری نوین اراضی گدار خوش صالح آباد در مهران در نشست اقتصاد مقاومتی با محوریت طرح های جهاد کشاورزی شرکت کرد و امروز نیز از طرح های حوزه کشاورزی شهرستان ایوان بازدید کرد.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.