کدخبر : 5207
شنبه 7 ژانویه 2017 - 20:02
فاقددیدگاه

مصرف نان نیم پز عامل بروز بیماری های گوارشی و سرطان است

یک کارشناس تغذیه در ایلام گفت: نانی که در فاصله کوتاه 30 ثانیه ای پخته (نیم پز) می شود، یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری های گوارشی در انسان است ضمن اینکه مصرف این نوع نان سرطان زا است.

یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سبد کالای ما ایرانی ها نان است که بر اساس آمارهای موجود سرانه مصرف آن در کشور نسبت به سایر مردم جهان سه برابر بیشتر است.
محمد یاری اظهار کرد: نان به دلیل نوع پخت، استفاده از جوش شیرین، افزودنی های غیر مجاز، آرد نا مناسب می تواند تهدیدی جدی برای ما باشد و سلامت عموم مردم را به خطر اندازد.
وی افزود: چون ۷۵ درصد اسید فیتیک خمیر (عامل مزاحم آزادی املاح گندم در نان) با استراحت و خواب زیاد نابود می شود و ۲۵ درصد باقی نیز با زیاد کردن شعله و کاهش زمان پخت از بین می رود به همین دلیل نباید نان نیم پز استفاده کرد.
یاری کوتاهی زمان پخت نان را یکی از عوامل اصلی شیوع سرطان و بیماری های گوارشی دانست و یادآور شد: نانی که ظرف مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه پخته می شود از ارزش غذایی بسیار ناچیزی برخوردار است.
وی گفت: وقتی زمان پخت نان کم باشد نه تنها نان خمیر و نپخته است بلکه دور ریز آن زیاد شده و مانع نابودی کامل اسید فیتیک خمیر هم می شود.
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: برخی نانوای ها به بهانه اینکه مردم نان لواش را بیشتر دوست دارند با نان خود بیماری را به خانواده های ایرانی هدیه می کنند.
به گفته وی، نانوایان در ایجاد این انحراف مقصر نیستند و در برخی شهرها با اصرار مشتری نانوا مجبور به پخت نان خمیر است که باید توسط رسانه های گروهی و با فرهنگ سازی و معرفی نان های سالم به مردم از مصرف این نوع نان های نپخته و نیم پز عامل بیماری، جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه مدت زمان ایده آل برای پخت یک نان تافتون تنوری یا ماشینی ۲ دقیقه است ولی اگر یک دقیقه هم شد، اشکالی ندارد، انواع نان های بربری و سنگک و نان هایی که با آرد سبوس دار و مدت زمان پخت مناسب تولید می شود را از سالم ترین نان ها اعلام کرد.

منبع: ایرنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.