کدخبر : 5150
دوشنبه 2 ژانویه 2017 - 8:20
فاقددیدگاه

انارک، روستایی مانده در دوران جنگ

در یک روز تعطیل برای دیدن زیبایی های فصل زمستان در استان ایلام آماده مسافرت یک روزه شدم؛ روزی که بعد از بارش های اخیر در ایلام جان می داد تا گشت و گذاری از مناطق مختلف داشته باشم.

آنچه در این ایام مردم استان ایلام ترجیح می دهند به آن نقطه حرکت و روز تعطیلی خود را در کنار خانواده آنجا سپری کنند، منطقه گرمسیری است که شامل مناطقی از سرنی و میمک می شود که البته از مناطقی هستند که در دوران جنگ مستقیم در تیررس دشمن بوده است.
این بار در دور راهی میمک و سرنی تصمیم گرفتم از مسیر فرعی و به سمت منطقه تفریحی ‘میرگ’ حرکت کنم، از مسیر که وارد جاده فرعی می شوی جاده به گونه ای تنگ و سخت برای رانندگی است که با خود فکر نمی کنی روستاهایی در ادامه این مسیر باشند.
اما جاده پرپیچ و خم و نامناسبی که حتی آسفالت آن دیگر آسفالت نیست می تواند هر راننده ای را از ادامه مسیر برای رسیدن به مناطق دیدنی منصرف کند.
اما جلوتر که می روی روستایی را می بینی که در دل کوه های مناطق مذکور واقع شده است، روستایی که باور آن برای افرادی که تازه به آن نقطه سفر کنند سخت می شود که چگونه در این منطقه این افراد سکنی گزیده اند.
همانطور که گفته شد حتی آسفالت آن دیگر آسفالت نیست می تواند هر راننده ای را از ادامه مسیر برای رسیدن به مناطق دیدنی منصرف کند حال خودتان تجسم کنید که افرادی که در این روستاهای منتهی به این مسیر زندگی می کنند با چه مشقتی این مسیر را طی می کنند.
با توجه به اینکه مسیر یاده شده در انتها به پالایشگاه گاز ایلام می رسد و از پالایشگاه گاز تا شهر ایلام فاصله ای نیم ساعته برقرار است لذا توجه به این جاده و رسیدگی به ان می تواند حتی گره گشای سایر موضوعات در روزهای سخت نیز باشد.
اگر چه این جاده از انتهای منطقه میرگ تا پالایشگاه به صورت خاکی است اما توجه ویژه به این مسیر و آسفالت کردن آن می تواند کمک شایانی به توسعه ان مناطق و حتی روستاییانی که در مسیر آن هستند کند.
مسیر را که ادامه دادم به روستای ‘انارک’ رسیدم، روستایی که مردمانش شرایط سختی را تجربه می کنند، مردمانی که برای تهیه آب آشامیدنی مشقت های فراوانی را تحمل می کنند.
مردم روستای انارک از زمان تشکیل آن روستا تاکنون در حسرت دیدن آب شرب از لوله ها هستند و آن را برای خود یک رویا تلقی می کنند.
مردم این روستاها دبه هایی در دست دارند که در نگاه اول هر رهگذری که از این روستا می گذرد گمان نمی کند این دبه ها برای تهیه اب مردمان این روستا باشد اما مشاهده این وضعیت یادآور زمان پراسترس جنگ در استان ایلام است که مردم در زیر چادرها در کوهستان ها آب خود را تأمین می کردند.
اما این پایان ماجرا نیست و مشاهده روستا از زوایای مختلف وضعیت خوبی را ترسیم نمی کند و با وجود بارش باران این روستا شرایط سخت و غیرقابل پیش بینی را تجربه می کند.
مهمتر اینکه شرایط به گونه ای رقم خورده که مردمان این روستا یکی پس از دیگری در حال مهاجرت هستند و بنا به گفته این مردمان خطر نابودی روستا در آینده ای نزدیک با این وضعیت دور از دسترس نیست.
خواسته اصلی مردم این روستا تأمین آب شرب از طریق لوله است و با وجود اینکه منبع آب در این منطقه وجود دارد اما این روستا همچنان آب خود را از دبه ها در چشمه نزدیک خود تأمین می کنند؛ اگر چه از طریق شرکت آب و فاضلاب به این روستا آبرسانی صورت می گیرد اما تانکر موجود در این منطقه جوابگوی آنان نیست.
حتی مردمان این روستا با وجود کمبود آب، کشاورزی، تنها شغل شان به مخاطره افتاده و باید قبل از اینکه شرایط بحران تری را تجربه کنند مشکلات یاد شده در اولویت کاری دستگاه های ذیربط قرار گیرد.
منبع: ایلام رصد

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.