کدخبر : 5069
یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 14:48
فاقددیدگاه

تسلط دانش آموزان به حقوق شهروندی منجر به کاهش ناعدالتی در جامعه می شود

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: هر چقدر دانش آموزان به حقوق شهروندی تساط داشته و از آن آگاه باشند و مفاد آن رعایت کنند ناعدالتی نیز در جامعه کاهش خواهد یافت.

یدالله جایدری اظهار کرد: آموزش و پرورش بهترین زمینه ساز احیای حقوق شهروندی است چرا که ضمن آگاهی بخشی به دانش آموزان، آن را به نسل های بعدی منتقل می کند.
وی با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری افزود: هر شخص باید از حقوق شهروندی، مادی و معنوی باید اطلاع داشته باشد که در این منشور به خوبی این حقوق تدوین شده است.
جایدری تاکید کرد: در سیستم کنونی آموزش و پرورش محوریت با معلم است و مدارس معلم محورند بطوریکه معلمان طوری تربیت شده اند که کار انتقال دانش را به دانش آموزان بر عهده دارند در صورتی که مدارس باید تربیت محور باشند و آموزش جزیی از تربیت باشد.
وی با بیان اینکه باید نقش یک مربی برای معلمان به درستی تعریف شود، یادآور شد: مربیان مدارس باید هم نقش آموزشی و هم نقش پرورشی داشته باشند چون این ۲ مساله تفکیک ناپذیر هستند.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش ایلام گفت: منشور حقوق شهروندی دستور کار تربیتی بسیار خوبی برای مدارس است ضمن اینکه اجرایی کردن قانون مستلزم آشنایی مردم با حقوق فردی خود است.
جایدری اضافه کرد: در این زمینه آموزش و پرورش می تواند بهترین مرکز آموزش دهنده یک شهروند خوب باشد که در گام نخست، تربیت نیروی تخصصی و در گام بعدی سیاست مدرسه محوری بجای معلم محوری را باید در پیش بگیرد.
وی در خصوص سیاست مدرسه محوری مدارس توضیح داد: در این رویکرد مدارس بجای دریافت بخشنامه ها از طریق این اداره کل باید سند تحول بنیادین و منشور حقوق شهروندی را دریافت و ارکان خود را بر اساس آن تنظیم کنند و آموزش و پرورش زمینه لازم برای اجرایی کردن آنها را بوجود آورد.
وی یادآور شد: تحقق منشور حقوق شهروندی در مدارس موجب می شود از طریق دانش آموزان این حقوق به خانواده ها منتقل و زمینه اجرای کامل آن بوجود آید چرا که این منشور جزیی از سبک زندگی ایرانی، اسلامی است.
در سال تحصیلی جاری ۱۰۰ هزار دانش آموز در استان ایلام در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال دارند.

منبع: ایرنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.