کدخبر : 5061
یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 14:42
فاقددیدگاه
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ايلام؛

سهم استان ایلام در پرداخت تسهیلات رونق تولید مناسب نیست

تلاش جدي دولت يازدهم و ارائه برنامه هاي كاربردي در راستاي حمايت از توليد داخل از طريق اختصاص تسهيلات رونق توليد به بنگاه هاي اقتصادي بخش صنعت، معدن و كشاورزي بارقه هاي اميد را در دل توليد كنندگان استان ايلام زنده نمود كه ره آورد اين اقدام پرداخت بيش از 54 ميليارد تومان به متقاضيان اين تسهيلات بوده است. بي ترديد از سيستم بانكي استان بيش از اين انتظار مي رود تا از اين فرصت براي تحرك بخشي به بنگاه هاي توليدي بهره گيري شود. با توجه به اعداد ارقام موجود و مقايسه آن با آمار كشوري، مشاهده مي شود كه سهم ما و ميزان تسهيلات پرداخت شده به بنگاههاي اقتصادي استان چندان مورد توجه نيست و نيازمند اتخاذ راهكارهاي اساسي است.

“یاراله نصیری” در جلسه مشترک سازمان بازرسی استان، بانک های عامل، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملکرد تسهیلات رونق تولید و سهم بانک های استان در تعداد طرح های پذیرش شده برای دریافت تسهیلات یاد شده بیان داشت: بانک کشاورزی ۴۵ فقره، بانک ملی ۱۰ فقره، بانک تجارت ۸ فقره، بانک صنعت و معدن ۶ فقره، بانک رفاه و ملت هر کدام ۴ فقره و بانک سپه نیز ۳ فقره طرح را پذیرش نموده اند و تعدادی از بانک ها نیز تاکنون عملکردی نداشته اند. وی تسریع در پرداخت تسهیلات به متقاضیانی که درخواست آنها در کارتابل بانک های عامل وجود دارند را خواستار شد.

رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان ایلام ادامه داد: بدون شک مدیران بانک های عامل هم به مانند مدیران اجرایی برای استفاده از این ظرفیت تلاش دارند اما چه عواملی باعث شده است که صاحبان صنایع و بنگاههای اقتصادی ما نتوانسته اند از این تسهیلات بیشتر بهره مند شوند، نیازمند بررسی و طرح موضوع در جلسات کارشناسی و نشست های تخصصی است.

این مسوول به ظرفیت مناسب طرح امهال یکساله برای تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی اشاره و خاطر نشان کرد: طرح امهال یکساله برای واحدهای زیر یک میلیارد تومان کمک مناسبی در جهت رفع مشکل بیشتر واحدهای بدهکار استان بود. وی ادامه داد: متاسفانه بجز تعداد انگشت شماری از مدیران واحدهای تولیدی بقیه نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند و این فرصت مناسب نیز عملا از دست رفت. وی گفت: اگر مساعدت های بیشتری صورت می گرفت اثرگذاری و اثربخشی این طرح می توانست به مراتب از پرداخت های جدید بیشتر باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مهمترین  دست انداز پیش روی صاحبان صنایع و مانع اصلی عدم دریافت تسهیلات رونق تولید، مشکل تامین وثایق می باشد. وی بیان داشت: اگر بانک ها وثایق روستایی و دفترچه شهرک های صنعتی را به عنوان وثیقه تسهیلات بپذیرند بخش زیادی از مشکلات تولید کنندگان مرتفع می گردد.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام نیز در این جلسه اظهار داشت: بانک ها در اجرای دستورالعمل ها وحدت رویه ندارند و نوع برخورد با مشتریان در بانک ها متفاوت است.

“حیدر نعمتی” اضافه کرد: چگونه است یک بانک سرمایه در گردش واحد تولیدی را یکساله پرداخت می کند و بانک دیگر از محل همان منابع، شش ماه و یا حتی کمتر را به سختی می پذیرد.

وی افزود: بانک های استان به بخشنامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی هم توجه ندارند. حتی رویه اتخاذ شده توسط بانک استانی نسبت به بانک مربوطه در مرکز نیز مغایرت دارد.

نعمتی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی تامین وثیقه ملکی برای استفاده از تسهیلات رونق تولید است. وی گفت: از آنجایی که واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی دارای دفترچه مالکیت می باشند بانک ها دفترچه های شهرک را به عنوان وثیقه نمی پذیرند که این امر نیازمند ورود بازرسی و اتخاذ تصمیمات راهگشا می باشد.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام با انتقاد از رویه بانک های خصوصی در استان بیان داشت: بانک های خصوصی با ترفندهای مختلف منابع استان را جمع آوری می کنند اما این منابع به بخش های غیر از تولید پرداخت می شود که نقش مهمی در رونق اقتصادی استان نداشته و نیاز است سازمان بازرسی به این مقوله نیز ورود کند.

رئیس بازرسی استان ایلام نیز در این جلسه اظهار داشت: هدف از تشکیل نشست مشترک بازرسی با بانک های عامل کمک به بخش تولید و اشتغال استان است.

“عیسی هواسی” اضافه کرد: تلاش داریم در فرایند راه اندازی کسب و کار و توسعه بخش های اقتصادی در تمام مراحل اجرا، نظارت و تصمیم گیری کنار هم باشیم و با همفکری از تصمیمات ناصواب و ایجاد موانع جلوگیری نماییم.

هواسی با اشاره به ذهنیت های حاکم و برداشت های نادرست از نحوه اقدامات سازمان بازرسی استان اضافه کرد: بدون شک دستگاه نظارتی هیچگاه در صدد ایجاد دست انداز و مانع برای بخش تولید نبوده و نخواهد بود. وی افزود: تنها تلاش ما در راستای اجرای دستورالعمل ها در چارچوب قوانین و مقررات می باشد.

رئیس بازرسی استان ایلام خاطر نشان کرد: در همین جلسه مشخص شد که بانک های عامل در نحوه پرداخت تسهیلات رونق تولید شیوه های متفاوتی را به کار می گیرند که این نگرش ها و تفاوت های انجام کار، غیر کارشناسی است.

هواسی اضافه کرد: با بررسی وضعیت منابع و مصارف بانک ها، به ندرت بانکی مشکل منابع دارد اما سوال اینجاست چرا برخی از بانک ها تکالیف زیادی را متقبل شده و برخی نیز بی توجه هستند که این امر نیازمند بحث و بررسی بیشتر می باشد.

اضافه می شود در این جلسه نمایندگان بانک های عامل استان به تفکیک علاوه بر گزارش عملکرد پرداخت تسهیلات رونق تولید به بیان مشکلات، موانع و انتظارات سیستم بانکی از مجموعه های تخصصی نیز پرداختند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.