کدخبر : 5043
دوشنبه 19 دسامبر 2016 - 15:18
فاقددیدگاه

بیایید پادشاه فصل ها را با خاموش کردن مودم بدرقه کنیم

آزاده خرم: قدیم ها شب یلدا که می شد تمام اعضای خانواده در منزل بزرگ فامیل جمع می شدند و بلندترین شب سال با این حضور و گفته ها و شنیده ها رقم می خورد.

در آن زمان که خبری از مبل و صندلی و سرامیک کف منزل نبود، همه اعضای خانواده دور قاب های فرش های لاکی رنگ اتاق های بزرگ جمع می شدند و گوش جان می سپردند به قصه های شیرین مادر بزرگ که از قدیم می گفت.
گرمای شب یلدای قدیم ها وقتی بیشتر می شد که بدرقه کنندگان طولانی ترین شب سال دور کرسی نشسته و مادر بزرگ و پدر بزرگ هم راس کرسی شروع به گفتن قصه های قدیمی و گاهی ترسناک برای بچه ها می کردند.
اگر چه گردهمایی های شبانه از سنت های رایج و دیرینه ایرانیان محسوب می شود ولی شب نشینی یلدا و دور هم جمع شدن و گفتن ها و شنیدن ها بین بزرگترها و بچه ها همواره از جایگاه ویژه ای نزد ما ایرانی ها برخوردار بوده است.
اینها تصاویر گذشته اما واقعی از شب نشینی های ایرانیان در یلدا و سایر ایام سال بود اما براستی این روزها گردهمایی های شبانه ایرانیان این چنین است؟
با رواج وسایل ارتباط جمعی بویژه شبکه های اجتماعی تلفن همراه نه تنها از میزان گفت و گوهای بین فردی و خانوادگی بشدت کاسته شده بلکه این مساله به جمع های خانوادگی و شب نشینی ها هم رواج یافته به طوری که در این محافل گاهی اوقاف میهمانان با پیام صحبت ها رد و بدل می کنند.
پایین آمدن میزان گفتگو در بین خانواده های ایرانی به علت رواج استفاده از شبکه های اجتماعی به حدی است که چند ماه پیش اعلام شد میزان گفت و گو بین خانواده های ایرانی به ۲۵ دقیقه در روز کاهش یافته است.
به عقیده کارشناسان مسائل اجتماعی ورود شبکه های اجتماعی و اینترنت از عمده ترین دلایل پایین آمدن میزان گفت و گو بین خانواده ها است که آنها را در آستانه خاموشی قرار داده است.
مساله ای که کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند و مهمترین راهکار آن را آموزش با استفاده از شیوه های مختلف عنوان می کنند.
اما فرهنگ سازی مهمترین راهکار استفاده درست از تلفن های همراه و بازگشت زندگی های قدیمی سرشار از محبت و دوستی و سادگی و صفا بین خانواده هاست که بدون شک امکان پذیر خواهد بود.
پس همه ایرانیان بیایید در شب یلدای امسال در یک حرکت دسته جمعی با خاموش کردن مودم ها بجای پرسیدن رمز وای فای ها؛ احوال همدیگر را بپرسیم و با گفت وگوی های دوستانه هم فرهنگ درست استفاده از وسایل ارتباط جمعی را نهادینه کرده و هم شب یلدایی زیبا در کنار خانواده های مان رقم بزنیم و پادشاه فصل ها را با یک شب نشینی گرم بدرقه کنیم.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.