کدخبر : 5034
یکشنبه 18 دسامبر 2016 - 10:55
فاقددیدگاه

برنامه عصرگاهی رادیو ایلام، کم‌بار و بی‌رمق

فرید پرهام : ساعت 17 و 15 دقیقه رادیو را روشن می‌کنم. صدای دوزله تکراری عصرگاهی شبکه ایلام حکایت از شروع برنامه کهنه «ایواره‌تان وخیر» دارد. تصنیف قدیمی و فولکلور «باران بارانه... » با صدای پوراسماعیل، نمایش رادیویی، گزارش‌های سرد و بی‌روح از سطح شهر، پخش صدای مخاطبان که از هر دری سخنی می‌گویند، موسیقی‌های همیشگی و دم‌دستی در میان برنامه و سخنان تکراری مجریان، بخش‌های مختلف این برنامه است.

فرید پرهام – خبرنگار

ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه رادیو را روشن می‌کنم. صدای دوزله تکراری عصرگاهی شبکه ایلام حکایت از شروع برنامه کهنه «ایواره‌تان وخیر» دارد. تصنیف قدیمی و فولکلور «باران بارانه… » با صدای پوراسماعیل، نمایش رادیویی، گزارش‌های سرد و بی‌روح از سطح شهر، پخش صدای مخاطبان که از هر دری سخنی می‌گویند، موسیقی‌های همیشگی و دم‌دستی در میان برنامه و سخنان تکراری مجریان، بخش‌های مختلف این برنامه است.

کماکان آقایان «ایدی» و «جهانگیری» محوریت اجرای نمایش‌های رادیویی این برنامه را به شکل تکرارشونده با موضوعات تاریخ گذشته بر عهده دارند که احتمالاً تنها برای مخاطبان سالمند خوشایند است.

بیش از ۲۰ سال از عمر این برنامه رادیویی می‌گذرد. این برنامه رادیویی حداقل ۱۱ سال پیش از تأسیس شبکه رادیو ایلام، بر اساس یک ایده ساده اولیه آغاز به کار کرد.

از آن زمان تا به حال، این برنامه بی‌وقفه در حال پخش است هرچند اسم‌های متفاوتی به خود دیده است، ازنظر برنامه‌سازان گویی نه زمان تغییر کرده و نه حال و احوال مردمان این دیار و نیازمندی‌هایشان دچار تحول شده است. برنامه حال و هوای قدیمی دارد. در هر برنامه عصرگاهی حداقل صدای یک نفر از مخاطبان پخش می‌شود که درخواست پخش هوره را دارد و مجریان اعلام می‌کنند که صدای هوره را در آرشیو رادیو ندارند و درخواست خود را باید در برنامه‌های شبانگاهی سیما جستجو کنند.

پس از گوش دادن به دقایقی از این برنامه، از بیم اینکه مبادا پیش‌داوری و بداندیشی کرده باشم روز بعد گوش‌ها را تیز کردم اما دریغ …هر جور حساب کنیم ایواره‌تان و خیر در شرایط کنونی برای مخاطبان این شبکه رادیویی مناسب نیست. این برنامه در دهه ۷۰ ایده موفقی داشت و مردم را پای رادیوها میخ‌کوب می‌کرد، مسئولان و برنامه‌سازان این شبکه باید نیم‌نگاهی به موقف و هنگامه کار و گذر سال‌ها و ماه‌ها داشته باشند و نیاز و ذائقه مخاطب را در نظر بگیرند.

این برنامه هنوز به شکل دهه ۶۰ و ۷۰ سعی دارد ارزش‌ها و پیام‌های اخلاقی را به شکل مستقیم به مخاطبان القا کند که این روش ناموفق است و دیگر جواب نمی‌دهد. آیا در این استان و در داخل مجموعه صداوسیما کسانی پیدا نمی‌شوند که ایده یک برنامه خوب عصرگاهی که هم برای مردم و مخاطبان جذابیت داشته باشد و هم واجد پیام‌های اخلاقی و ارزشی باشد را ارائه کنند؟ آیا نمی‌شود از نخبگان استانی برای این موضوع کمک گرفت؟ آیا نمی‌توان از برخی برنامه‌های موفق رادیو سراسری یا شبکه‌های صدای استان‌های دیگر ایده گرفت یا کپی کرد؟

رادیو ایلام نیازمند دمیدن روح جدیدی در برنامه‌های خود است. نباید دست روی دست بگذاریم و به وضع موجود و برنامه‌های کنونی اکتفا کنیم پیشنهاد می‌کنم یک‌بار فراخوانی منتشر و ایده‌های جدید را جمع‌آوری کنید و با دانایان استان جلسات مختلفی برگزار بگذارید مطمئن باشید ایده‌های خوب و موفقی به دست خواهید آورد.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.