کدخبر : 5015
پنج‌شنبه 15 دسامبر 2016 - 23:37
فاقددیدگاه

یادداشت مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری ایلام درباره نمایشگاه «نقش‌های ناتمام»

«هنر مفهومی» گونه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن مفهوم یا ایده‌ی موجود در اثر بر زیبایی‌شناسی معمولِ به کار رفته برای خلق اثر اولویت دارد. با این تعریف کلی به سراغ نمایشگاه نقاشی «صادق اکبری» می‌رویم، نمایشگاهی که با عنوان «آثار مفهومی» برپا شده بود.

جواد عبدالحسینی – مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری ایلام

«هنر مفهومی» گونه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن مفهوم یا ایده‌ی موجود در اثر بر زیبایی‌شناسی معمولِ به کار رفته برای خلق اثر اولویت دارد.

با این تعریف کلی به سراغ نمایشگاه نقاشی «صادق اکبری» می‌رویم، نمایشگاهی که با عنوان «آثار مفهومی» برپا شده بود.

این آثار که در نگارخانه سوره‌ی حوزه هنری به نمایش گذاشته شد، چندان با تعریف و برداشت هنری از هنر مفهومی سازگاری نداشتند زیرا با تعریفی که در ابتدا از هنر مفهومی ارائه شد در آثار ایشان بیشتر از آنکه تاکید بر مفهوم باشد بر اجرای اثر است و این هنرمند عزیز بسیار درگیر تکنیک اجرای اثر بوده است که ذهن را به سمت آثار رئالیستی سوق می‌دهد هر چند در این مورد نیز آثار را نمی‌توان رئالیست صرف قلمداد کرد.

آثار آقای اکبری از یکنواختی‌ای که در منطق هنر سراغ داریم نیز برخوردار نیستند، تعدادی از آثار به طبیعت و نقاشی عکاسانه از طبیعت یا منظره‌پردازی شباهت دارند، تعدادی از آثار به فیگورهایی که ارتباط چندانی با دیگر آثار نمایشگاه ندارند از جمله خانمی که در حال نخ‌ریسی است.

در این نمایشگاه نیز نمی‌توان پذیرفت که تفاوت رنگی و جنس قاب‌های به کار رفته و استفاده شده برای هرکدام از آثار عمدی بوده و با هدف بیان مفهومی برای مخاطب این چندگانگی چه به لحاظ رنگی و جنسی در انتخاب قاب آثار صورت گرفته است.

در هر صورت هر اثر هنری و هر تمرین و یا تجربه‌ای در خود دریافت‌هایی دارد که می‌تواند به هنرمند و هنرجو کمک کند و حتما آثار جناب آقای اکبری برای ایشان حاوی مفاهیم و دغدغه‌هایی بوده که با برپایی این نمایشگاه تجربیات ایشان بیش از پیش خواهد بود و به رشد و بیان هنری ایشان خواهد افزود.

نمایشگاه نقاشی «صادق اکبری» با عنوان «نقش‌های ناتمام» به مدت یک هفته در حوزه هنری برپا بود.

اخبار مرتبط با این نمایشگاه در بخش اخبار مرتبط همین خبر قابل رویت است.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.