کدخبر : 4926
شنبه 3 دسامبر 2016 - 13:32
فاقددیدگاه

عمده‌ترین خشونت علیه زنان در ایلام کلامی و روانی است

یک کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گفت: عمده‌ترین خشونت علیه زنان در استان ایلام کلامی و روانی است و این نوع خشونت شامل تحقیر، توهین، انتقاد ناروا، بددهنی، تمسخر، فحاشی و تهدید مداوم به طلاق است که موجب کاهش اعتمادبه‌نفس در زنان می‌شود.

«زهرا همتی» اظهار کرد: انواع خشونت فیزیکی و جسمی، کلامی و روانی، جنسی و اقتصادی علیه زنان وجود دارد و خشونت علیه زنان مختص جوامع خاصی نیست و در همه دنیا وجود دارد ولی مدل‌های آن در هر منطقه متفاوت است.

وی ادامه داد: اگرچه عمده‌ترین خشونت‌های علیه زنان در خانه است ولی به این مکان ختم نمی‌شود بلکه بسیاری خشونت‌ها در محیط کار و خیابان نیز وجود دارد که به‌صورت عمده از سوی جنس مخالف صورت می‌گیرد.

همتی خاطرنشان کرد: خشونت مداوم علیه زنان موجب شده فرد، به شخصی تبدیل شود که ازنظر روحی آسیب‌دیده و پذیرش خشونت برایش تبدیل به عادت شده و در چرخه درماندگی قرار گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان ایلام بابیان اینکه عمده‌ترین خشونت علیه زنان در استان ایلام کلامی و روانی است، افزود: این نوع خشونت شامل تحقیر، توهین، انتقاد ناروا، بددهنی، تمسخر، فحاشی و تهدید مداوم به طلاق است که موجب کاهش اعتمادبه‌نفس در زنان می‌شود.

وی ادامه داد: شیوه‌های تربیتی والدین نیز در توسعه و انتقال خشونت علیه زنان بسیار تأثیرگذار است به‌طوری‌که اگر پدر خانواده خشن باشد آن را به فرزند خود نیز منتقل می‌کند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی نخستین گام در رفع خشونت علیه زنان را ارتقای دانش و آگاهی این قشر دانست و گفت: زنان باید به این آگاهی برسند که کدام رفتار خشونت است تا بتوانند از حق خود دفاع کنند از طرفی مادران نیز باید به دختران خود دفاع از حق‌وحقوقشان را آموزش دهند.

همتی خاطرنشان کرد: دومین راهکار در این زمینه ارتقای آگاهی زنان از مسائل حقوقی بوده و زنان در این زمینه باید از حمایت‌های قانونی مطلع شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان ایلام بابیان اینکه بهزیستی ایلام به‌منظور حمایت از زنان خشونت دیده خانه امن را در مرکز استان پارسال راه‌اندازی کرده که در این مرکز زنان خشونت دیده پذیرش، حمایت قانونی و مراقبت می‌شوند، تصریح کرد: در طول سال گذشته ۳۱ زن و امسال نیز ۱۰ زن در استان که مورد خشونت واقع‌شده بودند در این مرکز پذیرش‌شده و با انجام مداخلات مشاوره‌ای تا زمانی که محیط امن در منزل برایشان فراهم نشود در این مرکز موردحمایت قرار می‌گیرند.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.