کدخبر : 4913
سه‌شنبه 29 نوامبر 2016 - 13:40
فاقددیدگاه

توجه به مسوولیت های اجتماعی در قبال مردم بخش چوار بایستی پررنگ گردد

پایگاه خبری جامک: توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی و تکمیل حلقه های تولید این صنعت  بایستی در دستور کار قرار گیرد تا علاوه بر رونق اقتصادی، به کارگیری افراد بیشتری از جوانان بیکار منطقه، باعث ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی ایلام گردد.

نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی نقش مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه گاز در توسعه شهر چوار که با حضور مدیران عامل این شرکت ها، بخشدار چوار، تعدادی از دهیاران روستاهای پیرامون این صنایع، اعضای شورای اسلامی شهر چوار و جمعی از معتمدین و بزرگان منطقه در محل بخشداری چوار برگزار گردید، اظهار داشت: نماد صنعتی شدن ایلام مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه گاز می باشند که این صنایع علاوه بر کارکردهای اقتصادی و تولیدی، بایستی کارکردهای اجتماعی و توجه به رفع برخی نیازهای عمومی جامعه نیز در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: مقید بودن به تعهدات اجتماعی و توجه به رفع مشکلات ساکنین پیرامونی این صنایع، در بلند مدت می تواند امنیت پایدار این واحدها را تضمین نماید.

نماینده مرم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بدون شک رفع بیکاری مشکل حال حاضر کشور و مخصوصا مناطق محروم می باشد و توقع رفع این مشکل در استانی مانند ایلام توسط یک یا چند واحد صنعتی، انتظار منطقی نمی باشد. اما از این صنایع بزرگ انتظار می رود علاوه بر نقش آفرینی در مناسبت های اجتماعی عام المنفعه مانند ایجاد فضاهای آموزشی، توسعه زیرساخت های رفاهی، توجه به دانش آموزان مستمند منطقه، حمایت از تیم های ورزشی و …؛  در زمان به کارگیری نیرو مخصوصا کارگران عادی و فاقد مهارت، افراد بیکار منطقه را جذب کنند و در تامین نیروهای متخصص هم سعی شود افراد محلی در اولویت استخدام قرار گیرند.

جلال میرزایی خاطر نشان کرد: همچنین بایستی بستری فراهم نمود تا افراد توانمند شهر چوار نسبت به تاسیس شرکت های حمل و نقل بار، شرکت های خدمات عمومی آشپزخانه و فضای سبز و .. اقدام نمایند و مدیران عامل شرکت پتروشیمی و پالایشگاه گاز در وهله اول اولویت واگذاری این امور به شرکت های ایجاد شده در این منطقه را در دستور کار قرار دهند.

این نماینده مجلس به اهمیت توجه به ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی پرداخت و اظهار داشت: بایستی تلاش شود صنایع وابسته به پتروشیمی ایلام در منطقه استقرار یابند و از این طریق به رونق اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی پایدار کمک نمود.

وی تاکید کرد: با درک همدیگر و احساس مسوولیت بیشتر در جهت توسعه منطقه تلاش کنیم و از پرداختن به مسائل حاشیه ای و چالش برانگیز پرهیز نماییم.

 

قبل از اظهارات دکتر میرزایی؛ مدیر عامل شرکت پالایشگاه گاز ایلام نیز اظهار داشت: براساس قانون هیچگونه هزینه ای بابت فعالیت های اجتماعی اختصاص نیافته و در صورتی هزینه هرگونه منابعی خارج از سرفصل های تعریف شده بایستی پاسخگوی سازمان های نظارتی باشیم.

مهندس امیری اضافه کرد: مقدار منابعی که هم اکنون برای امور اجتماعی و فعالیت های عام المنفعه هزینه می شود از محل سرفصل بودجه های فرهنگی بوده که به دلیل ناچیز بودن چندان مشهود و تاثیر گذار نمی باشد.

مدیر عامل پالایشگاه گاز ایلام خاطر نشان کرد: ما تابع قوانین و مقررات وزارت نفت بوده و ماموریت ما تامین گاز مورد نیاز کشور می باشد. امیری اضافه کرد: پرداختن به مسوولیت های اجتماعی در شرح وظایف این مجموعه دیده نشده است و ما هم بدون داشتن سرفصل کاری اجازه ورود  به این بخش ها را نداریم.

 

پس از آن مدیر عامل مجتمع پتروشیمی ایلام نیز اظهار داشت: ساخت مجتمع پتروشیمی ایلام در شرایط تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور ایجاد شده است و با بهره گیری از توان علمی فرزندان این منطقه امروز ما به مرحله ای رسیدیم که می توانیم روی پای خود بایستیم و به حاصل کارمان افتخار کنیم.

وی گفت: خوشبختانه مجتمع پتروشیمی از بالاترین تکنولوژی روز برخوردار بوده و هیچگونه آلودگی زیست محیطی و احتمال ضرر وخطر برای افراد نخواهد داشت.

“فرهاد دانشی” با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی حول مسائل اجتماعی و نقش صنایع در ایفای به این وظایف اظهار داشت: برای عمل به تعهدات اجتماعی بایستی قانونگذار اجازه عمل بدهد. وی افزود: همه ما تابع قوانین هستیم و خارج از قواعد و دستورالعمل ها اجازه انجام کارهای اضافی نخواهیم داشت.

دانشی بیان داشت: با تلاش های صورت گرفته مجتمع پتروشیمی متعهد شده است مبلغ ۵۰ میلیارد ریال عوارض ساخت بناهای داخل شرکت را به شهرداری چوار پرداخت نماید که این رقم می تواند برخی از کاستی ها و کمبودهای موجود را پوشش دهد.

مدیر عامل پتروشیمی ایلام ادامه داد: ۹۵ درصد نیروهای شرکت از فرزندان استان ایلام هستند. وی خاطر نشان کرد: هم اکنون صنعت پتروشیمی کشور با مشکلات متعددی دست به گریبان است و با حاشیه سود پایین در حال تولید هستیم.

این مسوول بیان داشت: نباید انتظار داشت که بخش خصوصی و صنعت تمام مشکلات زیرساختی و زیربنایی که در حیطه مسوولیت دولت قرار دارد  را برای مردم فراهم کند. وی گفت: با این حساب نقش دولت ها در تامین و توسعه زیرساخت های عمران شهری و رفع مسائل اجتماعی چیست؟

اضافه می شود در جریان این نشست تعدادی از معتمدین و بزرگان بخش چوار نیز به بیان دیدگاهها، دغدغه های مردم، نیازمندی ها و مشکلات پرداختند و در این زمینه نیز پیشنهادهایی برای بهبود وضع موجود مطرح گردید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.