کدخبر : 4899
شنبه 26 نوامبر 2016 - 9:53
فاقددیدگاه

هشدار جدی رئیس دادگستری سیروان به مسئولان راه و شهرسازی

رئیس دادگستری سیروان،گفت: متأسفانه جاده‌های بین‌شهری در استان ایلام و علی‌الخصوص شهرستان سیروان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و از آنجا که عدم رعایت اصول فنی در جاده‌ها جرم کیفری دارد، دادستان می‌تواند در این زمینه به عنوان مدعی‌العموم ورود کند.

 دکتر«محمد حسنوند» اظهار کرد: راه‌های ارتباطی به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی جوامع امروزی و سنجه‌ای برای توسعه‌یافتگی هر کشور، عامل مهمی در شکوفایی شهرها و روستاها و ایجاد دسترسی مناسب به مراکز جمعیتی، کشاورزی، صنعتی، تجاری، فرهنگی و تفریحی به شمار می‌رود در این میان در صورت عدم رعایت استانداردها و نظامات فنی در ایجاد معابر و جاده می‌تواند تبدیل به یک چالش و تهدید برای سلامت افراد و نیز اقتصاد جامعه تبدیل شود.

وقت و هزینه زیادی از دادگستری مصروف پرونده‌های تصادف می‌شود

وی بابیان اینکه هر تصادفی که به وقوع می‌پیوندد و منجر به فوت یا جرح اشخاص جامعه می‌شود ضربه بزرگی به‌سلامت روانی و وضعیت اقتصادی خانواده آن افراد و به‌تبع آن کل جامعه وارد خواهد ساخت، فزود: هزینه هنگفتی که سالانه در بخش درمان آسیب دیدگان سوانح جاده‌های به جامعه تحمیل می‌شود رقمی بسیار قابل‌توجه بوده ضمن آنکه جای خالی افراد فوت‌شده برای خانواده ایشان پر نخواهد شد و آثار زیانباری که به لحاظ روانی ایجاد می‌کند بلکه تا سال‌ها پابرجا خواهد ماند.

حسنوند با اشاره به اینکه ضمن آنکه وقت و هزینه زیادی از دادگستری مصروف پرونده‌های تصادفات می‌شود خاطرنشان کرد: متأسفانه جاده‌های بین‌شهری در استان ایلام علی‌الخصوص شهرستان سیروان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

جاده‌های سیروان جاده مرگ هستند

رئیس دادگستری سیروان ادامه داد: بخشی از جاده راه کربلا در شهرستان سیروان واقع‌شده که متأسفانه بخش‌هایی از آن فاقد استانداردهای لازم و پیچ‌های تند است در همین چند سال گذشته این جاده ارتباطی در کمتر از ۷ روز ۸ نفر از هموطنانمان را با کام مرگ فرستاد، هم‌وطنانی که با پیمودن صدها کیلومتر و با سلامت کامل به زیارت رفته و برگشته بودند اما متأسفانه در این جاده مرگ جان خود را از دست دادند.

این قاضی دادگستری با تأکید بر اینکه جاده ارتباطی شهر لومار به ایلام متأسفانه از وضعی بسیار بدتر و درواقع اسفناک قرار دارد تصریح کرد: روزانه شاهد موارد زیادی وقوع تصادفات متعدد در این جاده هستیم و پرونده‌های زیادی راجع به تصادفات در دادگستری شهرستان مفتوح است.

جاده‌های سیروان از استاندارد راه روستایی هم برخوردار نیستند

وی بابیان اینکه جای تأسف دارد که این جاده حتی از استانداردهای یک‌راه روستایی نیز برخوردار نیست به‌نحوی‌که نزد مردم و اصحاب رسانه از آن به‌عنوان جاده مرگ یاد می‌شود وضع جاده‌های روستایی سیروان هم تعریف چندانی ندارد تصریح کرد: درواقع در توصیف وضع جاده لومار به کارزان صرفاً می‌توان از واژه تأسف‌بار استفاده کرد.

رئیس دادگستری سیروان ادامه داد: متأسفانه عملاً در رفع این مشکلات اقدام عملی مشاهده نمی‌شود و اگر هم پروژه‌ای آغاز شود با سرعت بسیار اندک پیش می‌رود کما اینکه جاده جدید لومار به ایلام مدت مدیدی است که متوقف‌شده است، البته گاها مسئولان در خصوص تعریض جاده‌ها آمار عملکرد خود را گاها اعلام می‌کنند که آثار آن در عمل چندان مشاهده نمی‌شود.

ارائه امار خلاف واقع دردی را دوا نمی‌کند

حسنوند خاطرنشان کرد: ارائه آمار و مصاحبه با رسانه‌ها حلال مشکلات مردم نخواهد بود و باید با عزمی جدی  به دنبال رفع تهدیدات موجود بود اینکه در مصاحبه از تعریض جاده صحبت کنیم و آمارهای دهن پرکن ارائه شود ضامن سلامتی مردم نخواهد بود مسئولیت ذی‌ربط باید توجه داشته باشند حفظ جان مسلمانان مسئله‌ای ساده نیست که صرفاً با ارائه بیلان کاری وجدان خود را قانع و به دنبال شاد کردن مسئولان مافوق جهت ارتقا باشند اهمیتی که اسلام برای جان فرد مسلمان قائل است کمتر از ارزشمندترین مقدسات در اسلام نیست کتاب خدا انسان را خلیفه‌الله خوانده، جان یک فرد برابر باارزش جان همه افراد عنوان‌شده است.

وی بابیان اینکه این بیان انضمامی و برابر دانستن جان یکی برابر با همه نشان‌دهنده اهمیت جایگاه حیات انسان و فرد است افزود: «و من أَحْیاها» کسی که یک نفر را نجات بدهد، باز «فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعا» زنده کردن یک نفر گویا زنده کردن همه‌ی مردم است.

این قاضی دادگستری گفت: خدمت به مردم در جامعه اسلامی فرصتی است که باید به‌عنوان عبادت به آن نگریسته شود نه جایگاهی موقت که مسئولان صرفاً به دنبال ترقی اداری خود و ارائه آمار در سخنرانی‌ها باشند راه‌حل معضل جاده‌های سیروان نیز همین است که با عزمی جدی و روحیه‌ای بسیجی به دنبال رفع مشکلات موجود بود به‌نحوی‌که پس از مدتی تأثیر این اقدامات در کاهش تصادفات محسوس باشد.

حسنوند بابیان اینکه رفع برخی مشکلات ازجمله حذف پیچ‌های تند و حادثه‌ساز نیاز به بودجه فراوانی ندارد و با یک کار و روحیه جهادی قابل‌رفع است خاطرنشان کرد: متأسفانه اخیراً بعضی از این پیچ‌ها با آسفالتی نامناسب و غیر هم‌تراز با جاده اصلی تعریض شده که راهگشا نخواهد بود.

رئیس دادگستری سیروان ادامه داد: در واگذاری پروژه‌ای عمرانی به پیمانکاران باید دقت کافی را داشته باشند تا اشخاص واجد صلاحیت‌های فنی و مالی اجرای طرح‌های عمومی را برعهده‌گرفته و سال‌ها مردم را برای یک پروژه چند کیلومتری سرگردان نسازند.

عدم رعایت اصول فنی در جاده‌ها جرم کیفری دارد

 وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که عدم رعایت نظامات فنی منتهی به فوت و جرح واجد جنبه کیفری بوده و جرم تلقی می‌شود و می‌تواند موجد مسئولیت کیفری ادارات و مدیران خاطی باشد در همین راستا اداره راه سالیانه بخش زیادی از بودجه خود را صرف پرداخت دیه به زیان دیدگان می‌کند که اگر این هزینه صرف پیشگیری می‌شد از بسیاری آثار سوء حوادث جاده‌ای کاسته می‌شود.

مدعی‌العموم سیروان برای نجات جان مردم شهرستان به میدان می‌آید

رئیس دادگستری سیروان تصریح کرد: در این میان دادگستری بنا بر نقش ذاتی خود مبنی بر پیشگیری از جرائم و بر اساس اصل۱۵۶ قانون اساسی وظیفه خود می‌داند تذکرات لازم را به مسئولین ذی‌ربط در این حوزه ارائه دهد.

حسن‌وند با تأکید بر اینکه بدیهی است چنانچه سهل‌انگاری و بی‌توجهی در خصوص جاده‌های شهرستان که بلای جان مردم شده است ادامه یابد دادستان شهرستان به وظایف ذاتی خود به‌عنوان مدعی‌العموم عمل خواهد کرد گفت: دستگاه قضا در صیانت از حقوق عامه با کسی مسامحه نخواهد کرد.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.