کدخبر : 4738
دوشنبه 7 نوامبر 2016 - 19:23
فاقددیدگاه

رشد ۴۹ درصدی اعضای فعال کتابخانه های استان ایلام

اعضای فعال کتابخانه های استان ایلام از ابتدای آبان ماه سال ۹۴ تا ابتدای آبان ماه سال جاری با رشد ۴۹ درصدی همراه بوده است.

پایگاه خبری جامک: مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ایلام عصر روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۲۸ کتابخانه نهادی، ۸ کتابخانه روستایی و ۹ کتابخانه مشارکتی در سطح استان به مراجعین ارائه خدمت می کنند.

“مراد جلیلیان” اضافه کرد: براساس آمار ثبت در شده سامانه سیستم مدیریت کتابخانه های عمومی کشور “سامان” تعداد افراد فعال عضو کتابخانه های استان ایلام تا ابتدای آبان ماه سال ۹۴ بالغ بر ۱۹ هزار و ۷۱۰ نفر بوده است که این تعداد در ابتدای آبان ماه سالجاری به ۲۹ هزار و ۴۳۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: براساس آمار همان سیستم “سامان” مجموع کتب به امانت داده شده در طی سال ۹۴ به اعضای فعال ۲۲۱ هزار و ۸۴۵ جلد بوده است که این ارقام در سال ۹۵ به عدد ۲۲۸ هزار و ۷۴۹ جلد رسیده است.

جلیلیان با اشاره به تعداد کتب موجود در کتابخانه های عمومی استان بیان داشت: بالغ بر ۵۰۰ هزار جلد کتاب موجود است و سالیانه به این آمار نیز اضافه می شود. وی ادامه داد: در طی سالجاری بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب به گنجینه کتب استان اضافه شده است و در حال حاضر هم ۲۰ هزار دیگر آماده تحویل به استان می باشد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ایلام سرانه کتاب در این استان را به ازای هر فرد باسواد حداقل یک جلد عنوان کرد و گفت: طرح رفع خوانی و وجین کتاب با هدف ساماندهی وضعیت کتاب های موجود در کتابخانه های استان در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

وی ابراز داشت: سعی می کنیم بستری برای بهره مندی مناسب از کتاب های اضافی و بلا استفاده مردم فراهم شود. به گفته وی، مردم استان در طرح اهدا کتاب در طول سال گذشته در مجموع ۳۵ هزار جلد کتاب خود را برای استفاده مردم به کتابخانه های عمومی اهدا کرده اند.

این مسوول در ادامه این نشست و در جواب سوال خبرنگاران موضوع طولانی شدن زمان بهره برداری از ساختمان کتابخانه مرکزی استان اظهار داشت: این بنا با مساحت سه هزار و ۷۵۰ مترمربع اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آن هزینه شده است.

وی اضافه کرد: ۲۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای تجهیز وسایل گرمایشی و سرمایشی این کتابخانه در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص کامل و به موقع، می توانیم امسال شاهد بهره برداری کامل از این پروژه باشیم.

جلیلیان با اشاره به اینکه سرانه فضای مطالعه در این استان و در کل کشور پایین است، گفت: یکی از مهمترین علت های این مساله کمبود فضا و امکانات استاندارد برای مطالعه عمومی در استان است.

وی با بیان اینکه عملیات ساخت ۱۳ کتابخانه عمومی در این استان در دست ساخت است، افزود: برای توسعه بیشتر کتابخانه ها بعنوان مهمترین فضاهای فرهنگی استان نیازمند مشارکت افراد خیر هستیم.

 

%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-2

۱۶ تا ۲۶ آبان ماه امسال به عنوان دهه کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.