کدخبر : 4458
سه‌شنبه 18 اکتبر 2016 - 10:47
فاقددیدگاه

ضرورت تشکیل کانون مداحان و شاعران ایلامی

گردآورنده‌ی مجموعه‌ی «شه‌هید ئه‌سر» بر تشکیل کانون مداحان و شاعران تأکید کرد و گفت: چرا در حالی که مداحانی مانند «محمود کریمی» شعر شاعرانی مانند «جلیل صفربیگی» را می‌خواند استان ایلام فاقد این کانون باشد.

«حبیب‌الله بخشوده» اظهار کرد: شعر عاشورایی در ایلام در شرایط کنونی موفق‌ترین و مترقی‌ترین دوره‌ی خود را به زبان‌های فارسی و کردی می‌گذراند و خوشبختانه این موضوع مورد استقبال اغلب شاعران پیشکسوت و جوانان قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه شاعران استان باید بتوانند خوراک مداحان و نوحه‌سرایان را به شکل شاعرانه و خیال‌برانگیز فراهم کنند، تصریح کرد: شاعران پیشکسوت به‌خوبی می‌دانند که برخی آثار مقدمات لازم برای یک شعر را ندارند و در برخی آثار اغلاط املایی به چشم می‌خورد یا وزن و قافیه در شعر موجود نیست، بنابراین راه جبران این نقص حضور شاعران پیشکسوت و پرسشگری و کسب تجربه توسط شاعران جوان است.

این شاعر ایلامی ادامه داد: شعر عاشورایی ایلام به تکامل رسیده و خوراک مداحان و نوحه‌سرایان به‌خوبی فراهم شده است و کسی مانند صادق آهنگران شعر جلیل صفربیگی و عبدالرضا هلالی از اشعار حقیر بهره‌گرفته است و محمود کریمی شعر شاعران ایلامی را می‌خواند که نشانه‌ی توانایی شاعران ایلامی در سرودن اشعار فارسی عاشورایی است.

بخشوده تأکید کرد: در چند سال اخیر که هیئات مذهبی منسجم‌تر شده‌اند کارهای خوبی انجام شده اما با وجود زمینه‌ی کاری مناسب و پتانسیل‌های شاعرانه جای «کانون مداحان و شاعران» در استان خالی است که پیشنهاد می‌شود تبلیغات اسلامی استان مصرانه وارد کار شود تا مانند استان‌های دیگر شاهد پیوند بیشتر مداحان و شاعران باشیم و در مراسم‌های عزاداری و شادی اهل بیت این دو قشر عزیز با هم‌افزایی بیشتر ارادت خود را به ائمه نشان دهند.

وی ادامه داد: این کار مستلزم هزینه‌کردن وقت و اعتبار است و بدون شک نتیجه‌‌ای را که عاید استان خواهد کرد با هیچ هزینه‌ی مادی‌ قابل‌سنجش نیست و برکت آن نصیب فرهنگ استان خواهد شد.

بخشوده اربعین را فرصتی مناسب برای پرداختن به این موضوع عنوان کرد و گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد زائران عتبات که از ایلام می‌گذرند می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی بهره‌مند شوند و نمونه‌کارهای مداحان و شاعران ایلامی را ببینند تا بتوانیم ایلام را بیش از وضع موجود به‌عنوان دروازه‌ی عتبات عالیات معرفی کنیم.

بخشوده درباره‌ی کتاب «شه‌هید ئه‌سر»(شهید اشک) گفت: بخش کردی اشعار عاشورایی این مجموعه حاصل برگزاری ۴ دوره سوگواره‌ی «شین» و بخش فارسی آن گلچینی از شعر جدید ایلام است که هم  اشعار شاعران پیشکسوت و دارای قدرت شاعرانه  در آن گردآوری شده و هم از تشویق شاعران جوان غفلت نشده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.